دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

محمد سرابی: خرید یک کفش جدید به کتک‌کاری و زندان ختم شد آن‌هم نه برای یک‌نفر! گروه بزرگی از طرفداران کفش مورد نظر با هم درگیر شدند و کار به دخالت پلیس رسید.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 634

این کفش مدل جدید ورزشی نایک بود. کارخانه‌ی «نایک» از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی در جهان است که در کنار دیگر تولیدکننده عمده‌ی جهان«آدیداس» بخش مهمی از تجارت لوازم ورزشی را در دست دارد. این شرکت در سال ۱۹۶۲ در آمریکا تأسیس شد و آن‌موقع کارش واردات کفش‌های ارزان‌قیمت ژاپنی بود ولی خیلی زود به تولید کفش رسید و توانست تعداد زیادی کفش ورزشی به نوجوانان بفروشد.

نام شرکت برگرفته از اسم یکی از الهه‌های یونانی است که نشانه‌ی معروف آن بعداً تعیین و به‌تدریج روی دیگر لوازم ورزشی هم دیده شد. این شرکت برای تبلیغ اجناس خود با بسیاری از ورزشکاران معروف قرارداد بست ولی هم‌زمان مسائل دیگری هم برایش پیش‌آمد.

به این شرکت و دیگر شرکت‌های مشابه این اتهام زده شد که از نیروی کار ارزان‌قیمت کشورهای جنوب برای تولید استفاده می‌کنند؛ یعنی اجناس در جایی‌که دستمزد کم‌تر است تولید می‌شود و در این کارگاه‌ها افرادی با شرایط سخت و نادرست مشغول کارند. در۱۹۸۴ آخرین کارخانه‌ی آن در آمریکا تعطیل شد و تمامی کارخانه‌ها به آسیا منتقل شد. الان بسیاری از کارخانه‌های نایک در ویتنام، اندونزی و چین قرار دارد. در سال ۱۹۹۶ عکسی از یک کودک فقیر پاکستانی در حال دوختن توپی با نشان نایک منتشر شد.

اگرچه این عکس چیزی را ثابت نمی‌کرد، باعث واکنش‌هایی شد که البته روی سود فراوان شرکت تأثیر زیادی نگذاشت. الان فروشگاه‌های بزرگ آن به نام «شهر‌های نایکی» در جهان مشغول عرضه‌ی پوشاک ورزشی هستند.در جام‌جهانی ۲۰۱۰، نایک پیراهن‌هایی از جنس بطری‌های پلاستیکی بازیافت‌شده را که می‌گفت خنک‌تر است به تن بازیکنان معروف کرد ولی بعداً گفته شد که این پیراهن‌ها بیش‌ازحد عرق را جذب می‌کنند.

قیمت یک جفت کفش مدل جدید، حدود ۱۸۰ دلار است؛ اما در اینترنت با قیمتی بالای ۶۰۰ دلار معامله می‌شود. بعضی از کسانی‌که آن را خریده‌اند فقط می‌خواهند کلکسیون کفش‌های خودشان را تکمیل کنند. دوستداران این کفش ورزشی سبک قدیمی- که از روی مدل کلاسیک ایرجردن ساخته شده- از کالیفرنیا در غرب گرفته تا جورجیا در جنوب شرقی آمریکا، برای خرید آن درگیر شدند و چند‌نفر کارشان به بیمارستان و زندان کشید.

کد خبر 156568
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز