مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

محمد سرابی: خانم مو گندمی هر روز دچار مشکلات بیشتری می‌شود. یولیا تیموشنکو در اوکراین به خاطر مواضع سیاسی و درگیری به خاطر قدرت شناخته می‌شود

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 627

ولی مردم بقیه دنیا او را با یک ویژگی دیگر هم می‌شناسند که زیاد ربطی به سیاست ندارد: شکل مو‌هایش که مانند روستاییان اوکراین است.

کشور اوکراین درست بالای دریای سیاه قرار دارد و از یک طرف به اروپا و از طرف دیگر به روسیه می‌رسد. به همین دلیل موقعیت جغرافیایی آن اهمیت زیادی دارد. این کشور تاریخی طولانی از پادشاهان محلی و سلطه امپراتوری‌های خارجی دارد، ولی مردم اوکراین زبان و فرهنگ مخصوص خودشان را دارند و همیشه سعی می‌کردند مستقل باشند.

امپراتوری روسیه در اوکراین نفوذ زیادی داشت اما باز هم مقداری از استقلال آن حفظ می‌شد، تا وقتی که دولت کمونیستی شوروی در سال ۱۹۱۷ به‌وجود آمد و اوکراین تبدیل به یکی از استان‌های این کشور شد. کشاورزی و تولید گندم در این کشور زیاد بود. امکانات نظامی زیادی مانند سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین به‌وجود آمد و سطح تحصیلات و رفاه مردم این منطقه هم به نسبت اطراف بالا‌تر رفت.

سال ۱۹۹۲ شوروی سقوط کرد و اوکراین مستقل شد،‌ ولی کشور از نظر سیاسی پیشرفت زیادی نکرد و باز هم به طور غیر مستقیم وابسته به روسیه بود. در سال ۲۰۰۴ ویکتور یوشنکو پس از درگیری‌های بسیار زیاد انتخاباتی، بر ویکتور یانکوویچ پیروز شد و به ریاست جمهوری رسید. او طرفدار امریکا و یانکوویچ طرفدار روسیه بود. یولیا تیموشنکو به یوشنکو کمک کرد تا دولت جدید را تشکیل دهد و خودش هم نخست وزیر شد، ولی جنگ قدرت بین آنها ادامه پیدا کرد و کار به مسموم کردن همدیگر و درگیری‌های طرفدارانشان هم رسید.

الان تیموشنکو به جرم تخلف اقتصادی در یک قرارداد صادرات گاز به زندان محکوم شد. چند وقت قبل ناگهان گفتند که او ۱۵ سال قبل در قتل یک نماینده مجلس نقش داشته است. تیموشنکو که همراه دخترش در جلسات دادگاه شرکت کرده است، می‌گوید که هیچ‌کدام از این اتهامات را قبول ندارد.

کد خبر 151550
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز