حسین محمد پورزرندی: کلانشهرها به سبب نقش و جایگاه ویژه‌ای که در نظام شهرنشینی کشور دارند، همواره مد نظر مدیران شهری قرار داشته و به‌عنوان خاستگاه تحولات و تغییرات مثبت در نظام شهری هر کشوری محسوب می‌شوند.

 در این بین کلانشهر تهران به‌عنوان کلانشهری اسلامی - ایرانی با دارابودن بسترهای اقتصادی، اجتماعی، هویتی و تاریخی دارای ظرفیت‌های بسیاری بوده و نیازمند بهره‌گیری عقلایی و روزآمد منطبق بر الزامات جهانی است. همواره مدیران شهری بر این نکته تاکید داشته‌اند که می‌توان با بازتعریف و شناساندن ظرفیت‌های توسعه‌ای، آینده‌ قابل اعتنایی برای کلانشهر ترسیم کنند و فضای کلانشهری را به سمت ایفای نقش‌های مهم‌تر در نظام نوین شهری دنیا سوق دهند. فارغ از تاثیرات مثبت تعاملات کلانشهری که مطمئنا در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و مدیریتی قابل ردیابی است، اما بدون شک، تعاملات و همکاری‌های بین‌منطقه‌ای بین کلانشهرها بیشترین مزیت‌ها را متوجه نظام اقتصاد کلانشهری می‌کند و می‌تواند به محرکی برای اقتصاد کلانشهری تبدیل شود. چنین تعاملاتی زمینه آشنایی مدیران شهری کشورهای مختلف با پتانسیل‌های اقتصادی و توسعه‌ای کلانشهر را فراهم می‌کند و می‌تواند تضمینی بر تقویت نظام اقتصادی کلانشهر باشد.

برگزاری اجلاس‌ شهرهای متحد و حکومت‌های محلی را می‌توان به‌لحاظ اقتصادی از چند جهت بررسی کرد. اول اینکه این نشست‌ها فضای تعاملی و همکاری بین کلانشهری را افزایش خواهد داد و ارتباطات گسترده کلانشهری را در حوزه‌های اقتصادی سبب خواهد شد. به‌عبارتی آشنایی با پروژه‌های شهرهای بزرگ دنیا و تاثیراتی که این پروژه‌ها براقتصاد کلانشهری خواهد داشت، می‌تواند به‌عنوان الگویی در دیگر کلانشهرها نیز اجرایی شود. همچنین چنین نشست‌هایی باعث تبادل تجربیات مدیریتی‌شده و علاوه بر زمینه‌سازی برای تبدیل کلانشهرها به جوامع پویا و اقتصاد کارا، حجم انبوهی از سرمایه‌گذاری‌ها را متوجه کلانشهر خواهد کرد.

از طرفی گسترش فضای تعامل با کلانشهرهای منطقه‌ای‌، موجبات تصویرسازی مناسب از کلانشهر شده و تردیدها و بیم‌های سرمایه‌گذاری و تعامل اقتصادی را کاهش خواهد داد و اطمینان و امیدبخشی را در فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد خواهد کرد. به‌عبارتی، شناساندن قابلیت‌ها و پروژه‌های بزرگ کلانشهری می‌تواند از یک طرف زمینه انتقال تجربیات در مدیریت اقتصاد کلانشهری را باعث شود و از طرف دیگر این نمادها و پروژه‌های منحصربه‌فرد، دیدگاه و نگرش جهانیان به کلانشهر اسلامی ایران را تغییر داده و به‌نوعی کارآمدی نظام اسلامی در ایجاد کلانشهرهای متعالی و پیشرفته را بازگو کند.

مدیران شهری با علم بر اینکه تلاش و رقابت دائمی بر سر کسب جایگاه برتر در نظام اقتصاد شهری جهانی از الزامات مدیریت شهری امروز و جهانی‌شدن شهرهاست، به‌دنبال آن بوده‌اند تا درک درستی از اقتصاد شهری در کشور و نگاه نوینی به اقتصاد شهری دنیا و پیش‌بینی درستی از مناسبات اقتصاد شهری دنیا و تهدیدها و فرصت‌های آن داشته باشند. بایستی در نظر گرفت که هرگونه برنامه‌ریزی برای پویایی و پایداری اقتصاد کلانشهری به‌طور همزمان و همسو در گرو تعامل و همکاری نهادهای مختلف و سیاستگذاری‌های مشخص اجرایی در چارچوب ملی و توان مدیران شهری برای بسترسازی، تحول‌آفرینی و استفاده از ظرفیت‌های توسعه‌ای کلانشهر همچون برگزاری چنین اجلاس‌های منطقه‌ای و جهانی است. به‌عبارتی مجموعه دولت و شهرداری همسو با یکدیگر می‌توانند اقتصاد شهری کارآمد و پویا را پی‌ریزی کنند.

کد خبر 155977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز