مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

دومین روز نشست مشترک سازمان جهانی شهرها و حکومت‌های محلی منطقه خاورمیانه و غرب آسیا روز گذشته با سخنرانی مسئولان شهری تهران، استانبول و برخی کارشناسان ایرانی و مقامات کشورهای منطقه برگزار شد.

UCLG

محمت دومان دبیر کل UCLG در این نشست که با حضور مدیران شهری 30کشور جهان به میزبانی شهرداری تهران برگزار می‌شود، درخصوص مدیریت بحران در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا گفت: مدیریت بحران یکی از موضوعات حساسی است که امروزه با آن مواجه هستیم و باید اقدامات لازم را به‌منظور مقابله هرچه بیشتر با آن صورت دهیم.

وی خاطر نشان کرد:حکومت‌های محلی مسئولیت بزرگی در برابر بحران‌ها در تامین امنیت مردم دارند. این حکومت‌ها مسئول مستقرکردن نیروهای امدادی و تامین مایحتاج مردم در شرایط بحران هستند که برای هر چه بهتر کنترل‌کردن این امور و کمک‌رسانی بیشتر لازم است که پیش‌از وقوع بحران برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد و استراتژی‌هایی بدان منظور طرح‌ریزی شود.
محمد حسین پورزرندی معاون شهردار تهران نیز در ادامه این نشست، درخصوص تاثیر بحران‌های اقتصادی جهان بر فعالیت مدیران شهری سخن گفت. وی بحران‌های کنونی اقتصاد جهان را 3بحران عمده اعلام کرد و گفت: بحران مالی و پولی آمریکا، بحران مواد غذایی و بحران انرژی از جمله مواردی هستند که می‌توانند بر روند فعالیت شهرداری‌ها نیز تاثیراتی داشته باشند.

او یادآور شد:‌ بحران موادغذایی در جهان هر روز در حال شدت گرفتن است که شعله‌های خشم آن تمام کشورهای دنیا را فرا گرفته و از آنجاکه نظام مالی جهانی دچار ضعف و شکنندگی بسیاری شده، این بحران در حال تبدیل‌شدن به یک بحران جهانی است. وی در ادامه گفت: متأسفانه مدیریت شهری نیز از این بحران‌ها بی‌بهره نبوده و شهرداری‌ها به‌عنوان متولیان شهری ارتباط مستقیمی با این بحران‌ها داشته‌اند.

پورزرندی یکی از تاثیرات این بحران‌ها را کاهش ساخت و ساز در شهر‌ها عنوان کرد و افزود: درآمد حاصل از ساخت‌وسازهای شهری یکی از منابع تامین درآمد شهرداری‌هاست که کاهش آنها منجر به کاهش درآمد شهرداری‌ها می‌شود. وی درخصوص دیگر تاثیرات بحران اقتصادی گفت: افزایش قیمت انرژی از دیگر تاثیرات است که موجب افزایش قیمت تمام شده ساخت و ساز و انجام پروژه‌های شهری شده و بیکاری را در شهرها به‌دنبال خواهد داشت.

پورزرندی در ادامه افزود: بحران مواد غذایی موجب از میان رفتن منابع طبیعی شده و شهرداری را موظف به ارائه راهکارهایی به‌منظور کاهش ضرر و زیان‌های حاصل می‌کند. وی با اشاره به منابع تامین درآمد شهرداری‌ها گفت: مالیات‌های محلی، مالیات‌های حمل‌ونقل، هزینه‌های خدمات شهری و عوارض ساخت‌وساز در بازار مسکن از جمله این منابع به شمار می‌روند. او ادامه داد: یکی از تاثیرات بحران در شهر تهران کاهش درآمد حاصل از ساخت و سازها بود که خوشبختانه شهرداری تهران طی این جریان، نه تنها دچار کاهش درآمد نشد بلکه توانست متمم بودجه را به‌منظور توسعه خدمات شهری در نیمه اول سال ارائه دهد.

رشد جمعیت، مدیریت بحران را سخت‌تر می‌کند

دکتر رجبی فرد استاد دانشگاه ملبورن استرالیا در ادامه این نشست گفت: مدیریت بحران از مسائل بسیار مهم در سازمان ملل است که پیغام‌های بسیاری در این راستا به مردم دنیا و مسئولان ارائه کرده است. او افزود: در مدیریت بحران باید 4جنبه مهم مورد مطالعه قرار گیرد که این 4مورد عبارتند از: برنامه‌ریزی، زمان آماده‌سازی‌، پاسخگویی و احیا و مسئله مهم دیگر در کنار موارد یادشده این است که باید بدانیم چگونه از اطلاعات وقایع آگاهی یابیم. وی اقتصاد را یکی از چالش‌های مهم جامعه در بحث مدیریت بحران عنوان کرد و گفت: با توجه به رشد روزافزون جمعیت جهان، مدیریت بحران و تامین امنیت و مایحتاج مردم در زمان وقوع بحران به مسئله بسیار مهمی تبدیل می‌شود که نیاز به مدیریت‌های بسیار دقیق و علمی دارد.

25 مرکز مداخله در بحران در استانبول آماده به کارند

در ادامه نیز رمضان یاحشی معاون مرکز مدیریت بحران استانبول سخنانی درخصوص مدیریت بحران در استانبول ایراد کرد.
وی گفت: در سال 2000 نقشه مداخله در بحران در شهر استانبول طراحی و اقدامات آن اجرایی شد و از آن زمان نیروها برای وقوع بحران آماده به کار هستند. یاحشی افزود: 25مؤسسه مداخله در بحران و کمک‌رسانی در شهر وجود دارد که اطلاعات آنها از طریق اینترنت نیز در دسترس بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت. او ادامه داد: به‌منظور مبارزه با بحران‌های شهری باید اطلاعات کافی در مورد انواع بحران‌ها داشته باشیم که در این زمینه دانشگاه استانبول کمک‌های زیادی صورت داده و اطلاعات مفید و قابل‌قبولی در اختیار ما قرار داده است؛ همچنین با اطلاعاتی که از دوربین‌های مراکز مداخله در بحران به دست می‌‌آید، می‌توان احتمال بروز خطرات را برآورد کرد.

کد خبر 154942
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز