گروه شهری: رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: نخستین همایش کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی شهرستان‌های سراسر کشور با حضور مدیران اجرایی و فرهنگی و با موضوع بررسی راهبردهای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرها، هفتم و هشتم دی ماه جاری در تهران برگزار می‌شود.

مرتضی طلایی با بیان این مطلب اظهار کرد: در این همایش دو روزه که با حضور روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی تمامی شهرستان‌های کشور، معاونان و مدیران بخش فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌های شهرهای مراکز استان‌ها، روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها، اعضای مجمع مشورتی بانوان عضو شوراهای کشور و شماری از مسئولان و مدیران وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، درخصوص موضوعات و مسائل مهم و مبتلابه فرهنگی و اجتماعی از جمله فرهنگ دینی، انقلابی، ورزش همگانی، سلامت و بهداشت شهر، فرهنگ عمومی و حقوق و تکالیف شهروندی، مسائل کلی و آسیب‌های اجتماعی، بحث، تبادل نظر و هم‌اندیشی خواهد شد.

وی افزود: تاکید مکرر مقام معظم رهبری به ضرورت توجه جدی‌تر به حوزه فرهنگ، هویت فرهنگی و مهندسی فرهنگی، سوق دادن و توجه دادن بیشتر مدیریت شهری به مسائل فرهنگی و اجتماعی در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ها و امور اجرایی و... انتقال تجربیات و دستاوردهای مختلف مدیریت شهری در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، آموزش شهروندی، مشارکت‌های اجتماعی و هم اندیشی و تبادل نظر بین شورا‌ها و شهرداری‌ها در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی از ضرورت‌ها و اهداف این همایش است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: در این همایش ضمن اینکه سخنرانی و ارائه گزارش‌های مربوط به اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی و اجتماعی توسط مقامات ارشد کشور، شهرداری تهران، رئیس شورای‌عالی استان‌ها و سایر دست اندرکاران و مسئولان حوزه فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری مطرح خواهد شد، در ادامه در قالب تشکیل 9 کارگروه تخصصی کارشناسی در موضوعات مختلف، مباحث حوزه‌ها مطرح و تبادل نظر خواهد شد.

وی ادامه داد: موضوع کارگروه تخصصی اول ارتقای فرهنگ عمومی و باورهای دینی و انقلابی شهروندان است، کارگروه تخصصی دوم توسعه مشارکت‌های شهروندی، کارگروه تخصصی سوم تحکیم بنیان خانواده، کارگروه تخصصی چهارم آموزش و توسعه فرهنگ شهروندی و کارگروه تخصصی پنجم توسعه گروه‌های اجتماعی و توانمند‌سازی‌ اقشار آسیب پذیر خواهد بود. به گفته طلایی موضوع کارگروه تخصصی ششم ترویج جامعه سلامت محور، کارگروه تخصصی هفتم توسعه ورزش همگانی، کارگروه تخصصی هشتم توسعه سرانه‌ها و فضاهای اجتماعی و فرهنگی و کارگروه تخصصی نهم مدیریت فرهنگی و اجتماعی شهرهاست.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد: در روز دوم این همایش مباحث مطرح شده توسط کارگروه‌های تخصصی 9 گانه جمع‌بندی خواهد شد و در قالب بیانیه پایانی این همایش رهاوردها و انتظارات همایش مذکور ارائه خواهد شد.

ارتقای فرهنگ عمومی و تحکیم بنیان خانواده

سید محمدهادی ایازی معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران نیز  در یک نشست خبری به اصحاب رسانه در این رابطه گفت: تمامی‌ رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی اجتماعی شوراهای کلانشهرها و شهرستان‌های کشور، معاونان فرهنگی اجتماعی شهرداری‌های سراسر کشور و نیز معاونان فرهنگی اجتماعی مناطق 22 گانه شهرداری تهران در کنار اعضای شورای شهر تهران در این همایش حضور دارند.

ایازی ضمن اشاره به اینکه برابر نظرسنجی‌های شهرداری تهران، مهم‌ترین مطالبه شهروندان پس از موضوعات خدمات شهری، رسیدگی به مسائل فرهنگی و اجتماعی است، از برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای شهرداری تهران در حوزه مدیریت محله در حاشیه این همایش خبر داد تا به وسیله آن، مدیریت شهری سایر شهرهای کشور نیز در جریان اقدامات تهران در حوزه مشارکت شهروندی قرار بگیرند. معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع پروژه‌های فرهنگی اجتماعی در دست اجرای شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: تعداد پروژه‌های فرهنگی در مقیاس محله، ناحیه و منطقه که در حال اجراست بسیار زیاد است.

ایازی به عنوان نمونه به ساخت حدود 200سرای محله، تبدیل زندان قصر به موزه، ساخت مرکز تئاتر حرفه‌ای و مرکز نمایش‌های آیینی و ساخت 2شهر کودک یکی در منطقه14 و دیگری در بوستان ولایت اشاره کرد. وی اظهار داشت: علاوه بر این شهرداری تهران بنا دارد هر ماه یک نمایشگاه سرگرمی کودکان و اسباب بازی برپا کند.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران همچنین به استقبال بی‌نظیر شهروندان از جشنواره شمسه اشاره کرد و افزود: استقبال شهروندان بسیار فراتر از تصور شهرداری بود به‌طوری‌که بیش از 50هزار نفر در بخش قرآن، 12هزار نفر در بخش نهج‌البلاغه، بیش از 13هزار نفر در بخش عکس، 3500نفر در بخش فیلم، 8گروه در بخش تئاتر، بیش از 7هزار نفر در بخش تندیس و نقاشی و 4300نفر نیز در بخش شعر و ادب ثبت نام کردند.

وی افزود: در بخش موسیقی و سرود 277 گروه سرود و 309 گروه موسیقی و هزار نفر اشخاص حقیقی ثبت‌نام کرده‌اند که نشان‌دهنده آن است که جشنواره شمسه در بخش جذب مخاطب به خوبی عمل کرده است.

کد خبر 155090
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز