پنجشنبه ۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیروهای رژیم بحرین به عزادارانی که برای بزرگداشت یاد نوجوان کشته شده در تظاهرات ضد دولتی در نوامبر تجمع کرده بودند یورش برده‌اند.

بحرین

به گزارش پرس تی وی، نیروهای بحرینی بعد از ظهر چهارشنبه (۲۸ دسامبر، ۷ دی) برای متفرق کردن عزاداران در روستای جفیر اقدام به پرتاب نارنجک گیج‌کننده و شلیک گاز اشک‌آور به سوی آنان کردند. این روستا در نزدیکی منامه، پایتخت بحرین قرار دارد.

خودروی پلیس بحرین روز ۱۹ نوامبر در جریان یک تظاهرات ضد رژیم در جفیر، علی البداه، نوجوان ۱۶ سال بحرینی را زیر گرفت و موجب کشته شدن وی شد.

نیروهای رژیم بحرین به سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز در سراسر این کشور ادامه می‌دهند.

از ماه فوریه و هم‎زمان با آغاز خیزش مردمی در بحرین، ده‌ها نفر از مردم این کشور کشته و هزاران نفر دیگر نیز دستگیر و یا از کار اخراج شده‌اند.

بسیاری از کارکنان کادر پزشکی، آموزگاران، مخالفان و فعالان حقوق بشر نیز به‌دلیل شرکت در تظاهرات ضد رژیم در بحرین هنوز در حال محاکمه شدن و یا گذراندن دوران حبس هستند.

چندین تظاهرکننده نیز روز سه‌شنبه (۲۷ دسامبر، ۶ دی) در روستای المعامیر و ستره در شرق بحرین و روستای دیر در ساحل شمالی جزیره محرق دستگیر شدند.

علاوه بر این کارگران بحرینی که پیش‌تر به‌علت شرکت در اعتراضات مردمی، از سوی مقامات دولتی از کار برکنار شده بودند روز سه‌شنبه (۲۷ دسامبر، ۶ دی) یک بار دیگر با تجمع در مقابل ساختمان وزارت کشور در منامه خواهان بازگشت به مشاغل‌اشان شدند.

ناوی پیلای کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز ۲۱ دسامبر با انتشار بیانیه‌‎ای اعلام کرد: هزاران نفر به‌علت شرکت در تظاهرات‌ها مشاغل خود را از دست داده‌اند و بسیاری از دانشجویان نیز از ادامه تحصیل بازمانده‌اند، نقض آشکار حقوق اقتصادی و اجتماعی این افراد باید فورا مورد رسیدگی قرار گیرد. کسانی که به صورت غیرعادلانه اخراج شده‌اند باید به جایگاه‌های پیشین بازگردند.

پیلای هفته گذشته نیز از مقام‌های بحرینی خواسته بود با اتخاذ تدابیری هر چه سریع‌تر در زمینه اعتماد سازی اقدام کنند؛ تدابیری که آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی که در دادگاه‌های نظامی محکوم شده‌اند یا کسانی که به علت تلاش برای دست‌یابی به حقوق اساسی‌شان در زمینه آزادی بیان و یا برگزاری تجمع، همچنان منتظر محاکمه هستند، را شامل می‌شود.

کد خبر 155391
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز