گروه بین‌الملل: سال 2011، سال فریاد و اعتراض مردمی در نظام‌های پارلمانی و ریاستی عربی بود اما به‌نظر می‌رسد که در سال 2012، اعتراضات مردمی دامن نظام‌های پادشاهی عربی را خواهد گرفت.

اعتراض

در 48 ساعت گذشته و همزمان با پایان سال 2011، 2کشور پادشاهی بحرین و اردن شاهد گسترده‌ترین تظاهرات‌ از زمان آغاز اعتراضات مردمی در این کشورها و پادشاهی عربستان‌سعودی هم هدف انتقادات سازمان‌های مدافع حقوق بشر بودند. به گزارش خبرگزاری رویترز، در تظاهرات 2 روز گذشته مردم بحرین، هزاران نفر از معترضان خواستار استعفای دولت شدند اما نیروهای پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور به سوی آنان یورش بردند. معترضان بحرینی، دولت را به شکست در اتخاذ تصمیمات لازم و تاثیرگذار در مقابله با اقدامات متهمان به شکنجه معترضان و نقض حقوق بشر متهم کرده و خواستار استعفای آن هستند.

بحرینی‌ها در این تظاهرات گسترده همچنین ضمن آتش زدن پرچم آمریکا، شعارهایی علیه دولت اوباما سر دادند و آن را به حمایت از خاندان حاکم در بحرین متهم کردند. معترضان خواستار آزادی زندانیان سیاسی و محاکمه افسران متهم به قتل ده‌ها نفر از معترضان در جریان اعتراضات دامنه‌دار مردمی هستند. این تظاهرات‌ در حالی برگزار می‌شود که کمیته حقیقت‌یاب درباره رویدادهای بحرین، در گزارشی در ماه نوامبر گذشته، استفاده افراطی و بی‌دلیل از خشونت توسط مقام‌های این کشور در سرکوب معترضان را محکوم کرده بود.

در همین حال، گروه‌های مخالف بحرینی و در صدر آنها، جمعیت اسلامی وفاق ملی روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کردند که دولت قصد عملی‌کردن توصیه‌های کمیته حقیقت‌یاب را ندارد. از آغاز اعتراض‌های مردمی علیه حکومت بحرین 10ماه می‌گذرد. تظاهرات روز جمعه شهر منامه، نشان دادکه این اعتراض‌ها همچون روز نخست پرتعداد و زنده است.

اعتراضات در اردن

در اردن، ضرباهنگ اعتراضات مردمی شدت بیشتری گرفته و معترضان خواستار تسریع در روند اصلاحات جامع و فراگیر در کشور شدند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز جمعه هزاران معترض اردنی در پایتخت و شماری از استان‌های کشور، نظام حاکم را به مبارزه با فساد مالی و اقتصادی و محاکمه افراد سهیم در فساد مالی فراخواندند. ده هزار نفر از اردنی‌ها در تظاهرات روز جمعه خود در پایتخت به رهبری گروه‌های سیاسی مخالف و در صدر آنها، جبهه کار اسلامی، دولت را به جدیت بیشتر در قبال اصلاحات در کشور و برخورد با برهم زنندگان آرامش در کشور فراخواندند. تظاهرات در پایتخت اردن در حالی مقابل مسجد الحسینی برگزار شد که هفته گذشته افراد طرفدار دولت و نظام حاکم با حمله به دفتر جبهه کار اسلامی در شهر المفرق در شمال کشور، آن را به آتش کشیدند و چندین نفر از جمله افراد پلیس را زخمی کردند. در استان الکرک در جنوب اردن هم صدها معترض اردنی، با ننگین‌خواندن توافقنامه سازش اردن با رژیم صهیونیستی، خواستار لغو این توافقنامه شدند. در اربد یکی دیگر از شهرهای بزرگ اردن هم، گروه‌های مردم‌نهاد و احزاب با برگزاری تظاهرات گسترده‌ای، دولت را به جدیت بیشتر در تعامل با پرونده‌های فساد اقتصادی و تسریع در روند اصلاحات در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فراخواندند. در تظاهرات اربد، معترضان ضمن دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی براساس قانونی به روز و زمینه‌سازی مشارکت تمامی گروه‌های سیاسی، بر ادامه تظاهرات‌ خود تا تحقق تمامی خواسته‌های عادلانه و مشروع ملت تاکید کردند.

هشدار به عربستان

یک سازمان بین‌الملل مدافع حقوق بشر، مقام‌های عربستان سعودی را به آزادی زندانیان سیاسی فراخواند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیدبان حقوق بشر با اشاره به تظاهرات مردمی در شرق عربستان، مقام‌های این کشور را به آزادکردن تمامی زندانیان خواستار انجام اصلاحات در کشور دعوت کرد. این سازمان در بیانیه خود گفته‌است که عربستان از بهار عربی مصون نخواهد ماند. همزمان در مناطق شیعه‌نشین شرق عربستان خبر می‌رسد که اعتراض‌های روز جمعه معترضان ضددولتی همچنان ادامه دارد. مقام‌های عربستانی از ماه مارس گذشته و همزمان با بالا گرفتن اعتراضات مردمی در جهان عرب، هرگونه تظاهرات و راهپیمایی را ممنوع اعلام کردند. دیدبان حقوق بشر با اشاره به تجمع خاموش در 23دسامبر گذشته در ریاض پایتخت عربستان، اعلام کرد که مقام‌های این کشور 60 زن و مرد شرکت‌کننده در این تجمع را بازداشت کرده‌اند.

یمن، ادامه تظاهرات

شهرهای بزرگ یمن هم در روزهای گذشته صحنه بزرگ‌ترین اجتماعات مردمی علیه نظام حاکم بود. با وجود کناره‌گیری علی‌عبدالله صالح و واگذاری قدرت او به معاونش، مردم یمن خواستار محاکمه او به خاطر کشتار مردم در یک سال گذشته هستند. یمنی‌ها دیروز در حالی‌که چشمان و دهان خود را بسته‌بودند در تظاهرات مردمی شرکت کردند و خواستار محاکمه عوامل کشتار و شکنجه معترضان درون حکومت صالح شدند.

کد خبر 155540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز