یکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک رهبر سیاسی برجسته می‌گوید که رژیم بحرین تحت حمایت سعودی‌ها مرتکب نقض حقوق بشر در سرکوب مردم طی تظاهرات صلح‌آمیزشان شده است.

بحرین

شبکه پرس تی‌وی با سعید الشهابی، رهبر مخالفان بحرینی در لندن در این باره گفت‌وگو کرده است.

پرس تی‌وی: شرایط در بحرین به نظر می‌رسد که وخیم‌تر شده است؛ تا حدی که اکنون که برخی رهبران مخالف، برخی فعالان حقوق بشر مانند نبیل رجب مورد حمله قرار گرفته و زخمی شده‌اند. چه باید کرد؟

اول از همه این که چگونه می‌توان جامعه بین‌الملل و مقامات، ـ منظورم واشنگتن و لندن است ـ را به واکنش نشان دادن و اعمال فشار بیشتری بر رژیم بحرین واداشت؟

الشهابی: از روزهای گذشته مشخص است که حتی بدتر هم شده است و با این وجود مردم همچنان قصد ادامه انقلاب را دارند. اما هم‌زمان مشخص است که واشنگتن و لندن قصد ندارند نارضایتی و خواسته‌های مردم را درک کنند.

با این وجود، تداوم (انقلاب) مردم یک روز، دیر یا زود جامعه بین‌المللی را مجبور می‌کند به رخدادهای بحرین واکنش نشان دهد و این حقیقت را بپذیرد که رژیم آل خلیفه باید برود؛ به ویژه شب گذشته که آن‌ها به نبیل رجب، رئیس مرکز حقوق بشر بحرین حمله کردند.

این نقض آشکار حقوق بشر است: فردی که با گروهی از مردم در تظاهراتی مسالمت‌آمیز ایستاده است توسط پلیس محاصره می‌شود. قطعا نیازی به حمله به وی نبوده است. با این وجود این کار نشانگر میزان توحش این رژیم است.

پرس تی‌وی: به نظر می‌آید رژیم بحرین که از حمایت عربستان سعودی برخوردار است، از ابتدا دست به خشونت زده است؛ در روزهای اخیر شاهد گسترش سرکوب اعتراضات مردمی بوده‌ایم. نظر شما درباره این مسئله چیست؟

الشهابی: فراموش نکنیم که عربستان سعودی وارد خاک بحرین شده و کشورمان را اشغال کرده است؛ این اقدام به این بهانه صورت گرفته که با تهدیدهای خارجی احتمالا از سوی ایران مقابله کند.

سپس با گزارش کمیسیون رسمی مواجه می‌شویم که حاکی از آن است که هیچ تهدیدی وجود ندارد، ایرانی‌ها در روند انقلاب مردمی دخالت ندارند.

اکنون سعودی‌ها چکار باید انجام دهند؟ آ‌ن‌ها باید بحرین را ترک کنند؛ اما آن‌ها چنین کاری نمی‌کنند. در همین حال آن‌ها متوجه شده‌اند که نمی‌توانند مردم را سرکوب کنند و احساس شکست می‌کنند.

سعودی‌ها بیم دارند که رژیم‌شان هدف بعدی انقلابیون عرب باشد، و همچنین نمی‌توانند مردم‌شان را برای همیشه ساکت کنند. بنابراین آن‌ها انتقام‌شان را از بحرینی‌ها می‌گیرند. این مسئله برای سعودی‌ها که تلاش دارند تا انقلاب‌های مردمی را سرکوب کنند، غیرقابل قبول است.

به یمن نگاه کنید. مردم همه روزه در خیابان‌ها حضور دارند.

مردم بحرین هر شب ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه در مکان‌هایی مشخص تظاهرات برپا می‌کنند. دیروز، امروز صبح و امشب آن‌ها در خیابان‌ها خواهند بود.

فکر می‌کنم با توجه به انقلاب مردمی در بحرین، سعودی‌ها راهی جز ترک این کشور ندارند؛ آن‌ها باید به آینده خود بیاندیشند زیرا دیگر نخواهند توانست با دیکتاتوری نظامی به حکومت ادامه دهند.

کد خبر 156609
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز