مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳ دی ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان آمریکایی با شناسایی باکتری‌هایی در تونل‌های گدازه‌های آتشفشانی که شرایطی مشابه مریخ دارند بار دیگر فرضیه امکان حیات میکروبی در سیاره سرخ را مطرح کردند

سطح مریخ

محققان کالج زمین، اقیانوس و علوم جوی دانشگاه ایالتی اورگان در تحقیق جدیدی میکروارگانیسم‌هایی را در تونل‌های گدازه‌های رشته کوه‌های کاسکید در اورگان شناسایی کردند.

در این منطقه، فقدان اکسیژن و دمای پایین، شرایط زیستی سختی را به وجود آورده است که این باکتری‌ها را وادار کرده از آهن حاضر در کانی زبرجد به عنوان یک منبع انرژی استفاده کنند.

به دلیل اینکه این شرایط سخت و همچنین کانی زبرجد در سیاره سرخ نیز وجود دارد، دانشمندان فرضیه امکان وجود اشکال آلی از حیات فرازمینی را در مناطق مشابه بر روی مریخ مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌در شرایط آزمایشگاهی، در دمای محیط و با سطوح اکسیژن طبیعی، این باکتری‌ها قند مصرف می‌کنند، اما زمانی که تمام مواد آلی موجود در محیط را مصرف می‌کنند و دما و سطوح اکسیژن کاهش می‌یابد، این میکروب‌ها شروع به مصرف آهن درون زبرجد می‌کنند. زبرجد یک ماده سیلیکات رایج است که در سنگ‌های آتشفشانی زمین و مریخ یافت می‌شود.

میکروارگانیسم‌هایی که به ویژه در یک تونل گدازه در گودال "نیوبری" در ارتفاع هزار و 700 متری و در اطراف یخ‌ها بر روی سنگ‌هایی در حدود 30 متری عمق تونل جمع آوری شدند، در یک محیط محتوی مقادیر بسیار پایین اکسیژن و دمای نزدیک به صفر درجه سانتیگراد زندگی می‌کنند.

این شرایط می‌تواند بسیار مشابه به شرایط حاضر در سیاره مریخ باشد. این محققان با هدف تائید این فرضیه، نمونه‌های یک شهاب سنگ را که منشا مریخی دارد بررسی و در این شهاب سنگ ردهایی را پیدا کردند که می‌توانند مصرف ماده توسط میکروارگانیسم‌ها را نشان دهد. هرچند هیچ ماده آلی در این نمونه شهاب سنگ مریخی پیدا نکردند. این آثار همگی شبیه به آنهایی بودند که در گودال "نیوبری" مشاهده شدند.

هرچند این تحقیق دقیقاً مشخص نکرده است که چه چیزی بر روی مریخ کشف می‌شود، اما می‌تواند نشان دهد که باکتری‌ها قادرند در شرایط مشابه شرایط مریخ زندگی کنند.

کد خبر 154739
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز