یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر - مایا شرفی دومین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با موضوعاتی همچون نقد درون‌گفتمانی، تاریخ انقلاب اسلامی، فتنه سال 88 و جنگ نرم در بخش‌های مستند، داستانی کوتاه و بلند، پویانمایی و نماهنگ در دی‌ماه امسال برگزار خواهد شد.

جشنواره فیلم عمار

این جشنواره که سال گذشته نخستین دوره‌اش برگزار شد، امسال نیز قصد دارد برای دومین بار به عرصه بیاید و جای خالی کارهای جدی و منتقدانه را پر کند. از آنجا که هنوز مهلت ارسال آثار برای شرکت در جشنواره باقی مانده، نمی‌توان گفت که چه تعداد فیلم امسال در این جشنواره شرکت خواهند کرد اما مجریان امر بسیار به آنچه پیش خواهد آمد امیدوارند و چشم‌انداز خوبی را برای آینده این جشنواره می‌بینند. از آنجا که جشنواره مردمی فیلم عمار به‌تازگی متولد شده و بسیاری هنوز با ماهیت آن آشنایی ندارند بر آن شدیم تا مروری اجمالی بر اهداف و عملکردهای این جشنواره نوپا داشته باشیم. آنچه مسلم است اینکه هر جشنواره‌ای به‌دنبال اهداف مشخصی فعالیت خود را آغاز می‌کند و چه بسا که راهی برای خود انتخاب کند که فاصله زیادی با چیزهایی که معمول شده‌اند و همگان به آن عادت دارند داشته باشد.

با توجه به آنچه از جشنواره مردمی عمار دیده می‌شود و بنا بر گفته مجریان این جشنواره اینطور می‌توان برداشت کرد که این جشنواره با هدفی تازه و به دور از تکرارهای همیشگی فعالیتش را شروع کرده است. بنابرآنچه از گفته‌های متولیان این جشنواره برمی‌آید می‌توان این‌طور برداشت کرد که یکی از اهداف اصلی جشنواره مردمی عمار جوانان هستند؛ جوانانی که تا به حال به خاطر عدم‌شرایط مناسب، یا موفق نشده‌اند فعالیت داشته باشند یا آن‌طور که باید استعدادهایشان مورد استفاده قرار نگرفته است. کمااینکه وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیز در راستای اهداف جشنواره مردمی عمار به فارس گفته: فضای سینمای ایران از رسانه ملی تا بدنه سینما نگاه کاملا حذفی و بایکوتی به استعدادهای انقلابی دارد و این امر استعداد‌ها را به تحلیل می‌برد. بنابراین جشنواره مردمی عمار برای این آمده است که استعدادهای خوبی که وجود دارد را حمایت کند و تلاش ما این است که این جشنواره به مرور و در دوره‌های آتی اهداف خود را محقق کند و آثار کیفی بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه این جشنواره مردمی است، یکی از اهداف آن را پرکردن گسست نسلی بین هنرمندان انقلابی نسل‌های گذشته و نسل حاضر عنوان کرد و افزود: حضور آقای طالب‌زاده و برخی از بزرگان سینمای انقلاب در شورای سیاستگذاری نشان از دغدغه نسل اول هنرمندان انقلاب برای حمایت از نسل جدید دارد. بنابراین آنچه از حاصل این جشنواره انتظار می‌رود، ورود سینماگران جوان و البته با استعداد به عرصه سینمای ایران است که حرفی برای گفتن دارند و هدفی که به خاطرش شاید در این سال‌ها نتوانسته‌اند آن‌طور که باید، فعالیت داشته باشند.

جشنواره امسال کمی وسیع‌تر است

اما چیزی که طبیعتا انتظار آن می‌رود این است که جشنواره مردمی عمار در دومین سال فعالیتش تغییرات رو به جلویی داشته باشد و چند قدم به آنچه مدنظر برگزارکنندگان این جشنواره است نزدیک‌تر شده باشد؛ تغییری که برای رسیدن به آن باید منتظر ماند تا جشنواره دومین دوره خود را طی کند. در این خصوص نیز طالب‌زاده معتقد است: جشنواره امسال به‌طور طبیعی کمی وسیع‌تر است و آثاری که وارد جشنواره می‌شوند، بیشترند. همچنین تنوع مسائلی که در این دوره به آنها پرداخته می‌شود، بیشتر خواهد بود. شاید بعد از اینکه فیلم‌ها مورد بررسی قرار گرفتند برای چند اثر، نمایش، نقد و بررسی ویژه‌ای با حضور کارگردانان آنها و اهالی رسانه داشته باشیم. اگر همه پیش‌بینی‌های متصدیان امر این جشنواره به درستی و طبق آنچه برنامه‌ریزی کرده‌اند تحقق یابد ممکن است این مراسم در آینده‌ای نه چندان دور، جایگاه ویژه‌ای برای خود در بین جشنواره‌های ایرانی باز کند و بیش از همه آنها حرفی برای گفتن داشته باشد.

آثار و موضوعات

از آنجا که هنوز فرصت باقی است و فیلمسازان زمان آن را دارند تا آثارشان را برای شرکت در جشنواره ارسال کنند، باید تا آخر آذرماه صبر کرد تا مشخص شود چه تعداد فیلم در این جشنواره شرکت می‌کنند. اما درخصوص اینکه موضوع آثار شرکت‌کننده در این جشنواره حول چه محورهایی است؟ طالب‌زاده می‌گوید: در این مرحله خیلی دسته‌بندی نکرده‌ایم و دست نگه داشته‌ایم تا همه آثار ارسال شوند، اما جنس موضوعات است که این جشنواره را از جشنواره‌های دیگر تفکیک می‌کند؛ با توجهی که به بحث رسانه در خدمت اصلاح جامعه دارد.

زمان زیادی تا شروع دومین دوره برپایی جشنواره مردمی عمار باقی نمانده؛ جشنواره‌ای که باید منتظر ماند و دید که چقدر با آنچه در مورد اهدافش گفته می‌شود همسو است و توانسته موفق عمل کند؛ چرا که موفقیت امسال عمار می‌تواند توانی مضاعف باشد برای ادامه این کار و آنان‌که مشتاقانه پای در این راه گذاشته‌اند.

کد خبر 154120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز