گروه ادب و هنر- احمد افشار: سومین جشنواره مردمی فیلم عمار فردا به پایان راه می‌رسد.

جشنواره مردمی فیلم عمار

این جشنواره از سوم دی‌ماه با بیش از 250اکران‌کننده همزمان با تهران در سراسر کشور در حال برگزاری است. جشنواره عمار که عنوان مردمی را به همراه دارد، سعی می‌کند، پتانسیل اجتماعی را در سراسر کشور با این جشنواره همراه کند؛ جشنواره‌ای که پس از جریان فتنه سال ۸۸ و ۹ دی شکل گرفت و دلیلی شد برای برگزاری و پرداختن به موضوعاتی که به گفته برگزارکنندگان کار چندان ساده‌ای نبود اما به واسطه مردمی‌بودن، استقبال آنچنان بود که حجم آثار رسیده در این دوره به سه برابر افزایش یافت. در حاشیه برگزاری این جشنواره فرصتی دست داد تا با بهزاد بهزاد پور و رحیم مخدومی که در افتتاحیه جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند، همچنین نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره و محمد حسین نیرومند داور بخش انیمیشن به گفت‌وگو بنشینیم.

بهزاد بهزاد پور، کارگردان تئاتر و سینما در گفت‌وگو با همشهری، مهم‌ترین ویژگی جشنواره مردمی فیلم عمار را اخلاص،خودمانی بودن، اصیل بودن و باصفابودن دانست و گفت: در این جشنواره جای دوستان و همکاران حرفه‌ای خالی‌ است که دعوت می‌کنم حتما به این جشنواره بپیوندند و با کارگردانان جوان دور هم جمع شوند و آثارشان را بر مبنای هنر متعهد ارائه بدهند.

وی با بیان اینکه اشتیاق و علاقه نیروهای جوان فیلمساز در این جشنواره مثال زدنی است تصریح کرد: به‌نظرم باید اوضاع هنرمندان و فیلمسازانی که در حال حاضر به بی‌انگیزگی رسیده یا دارند هویت اصلی و قبلی خود را از دست می‌دهند، بررسی و راجع به آن مطالعه شود تا جوان‌ها هم در آینده به این آفت دچار نشوند.

وی در پاسخ به این سؤال که حضور فیلمسازان از شهرستان‌ها چه اهمیتی دارد، گفت: این یک شاهکار است که از شهرستان‌ها به جشنواره مردمی فیلم عمار آمده است. شما بعدا در میان آنها افرادی را پیدا خواهید کرد که سینمای ایران را متحول خواهند کرد.

نادر طالب‌زاده ازجمله فیلمسازانی است که از زمان شکل‌گیری جشنواره مردمی فیلم عمار، به‌عنوان دبیر حضور فعال و بانشاطی در این جشنواره دارد.وی با بیان اینکه جشنواره مردمی فیلم عمار جشنواره هنرمندانی است که فهم و دغدغه انقلاب اسلامی دارند می‌گوید: تأثیر انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی و اصیل بودن الگوی آن در کنار فتنه 88به همراه موج فضای رسانه‌ای خبری فارسی همه باعث شده است که نیازمند این جشنواره باشیم.

دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار، سطح کیفی آثار ارسال‌شده را در مقایسه با آثار سال گذشته بسیار چشمگیر توصیف کرد و گفت: این جشنواره یک نگاه و زاویۀ دید است و در فیلمسازی برای انقلاب قدم جدیدی است که خلوص و سادگی مهم‌ترین ویژگی آن است.

این مستندساز آثار ارسالی به جشنواره را باکیفیت، خوش‌ساخت، خوش‌مضمون و بعضاً غیرقابل‌پخش در رسانۀ ملی دانسته و تصریح می‌کند: این آثار موضوعاتی را طرح کرده‌اند که رسانۀ ملی هنوز عادت به نمایش آنها ندارد. باید تغییری وضعی در تحمل رسانه برای نقد ایجاد کنیم تا تحمل رسانه برای طرح و مشاهدۀ دلسوزان انقلاب در همۀ زمینه‌ها بالا برود.

همچنین رحیم مخدومی نویسنده دفاع‌مقدس درخصوص تفاوت‌های جشنواره عمار با سایر جشنواره‌ها می‌گوید: این جشنواره علاوه بر زمینه رقابتی، زمینه رشد و جهت‌دهی را برای هنرمند ایجاد می‌کند، چون معمولا جشنواره‌ها در یک مقطعی فضا را گرم و رقابتی ایجاد می‌کنند و بعد هم هرکسی دنبال کار خودش می‌رود. حالا از کجا آمده و به کجا رسیده به آن جشنواره مربوط نمی‌شود اما چون این جشنواره تعهد دارد و با توجه به تعریفی که امام از هنراصیل و ارزشی داشتند که دمیدن روح تعهد در جامعه است هنرمند را به حال خود رها نمی‌کند.

این نویسنده دفاع‌مقدس با اشاره به بی‌توجهی برخی از مسئولین فرهنگی به این جشنواره مردمی ادامه داد: فکر می‌کنم آنهایی که به این جشنواره‌ها ادای دین و وظایفی دارند یا در غفلت به‌سر می‌برند و یا اینکه خود را به بی‌اعتنایی زده‌اند، اینها باید نقش خود را ایفا کنند؛ به هر حال دولت در قبال مردم مسئولیت دارد. من رشد چشمگیری در زمینه‌های نفوذ در توده مردم، اکران‌های مردمی در شهرستان‌ها و استان‌ها و مشارکت بیشتر مردم دیدم و این بسیار امیدوار‌کننده است. مخدومی به ضرورت آشتی ادبیات با سینما تأکید کرد و گفت: ما اگر فیلم قوی نداریم علتش آن است که رجوع به ادبیات نداریم یا ادبیات قوی نداریم و اگر این دو با هم آشتی کنند سینمای ما تکمیل می‌شود.

همچنین محمدحسین نیرومند داور بخش انیمیشن جشنواره عمار با اشاره به سه برابر شدن آثار ارسالی به دبیرخانه در سومین دوره می‌گوید: تعداد آثار رسیده،نشان از این دارد که این جشنواره مخاطب خود را شناخته و هدف بزرگی را برای خود درنظر گرفته و آن مردمی‌بودن است.

جشنواره عمار همزمان با افتتاح آن در تهران در شهرستان‌های کوچک هم در حد توانایی آنها برگزار می‌شود. باتوجه به اینکه همیشه این موقعیت‌ها عموما برای شهرهای بزرگ و پایتخت وجود داشته اما عمار این موقعیت را به میان تمام مردم در شهرستان‌های کوچک و حتی روستاها برده است. وی ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین کارکردهای عمار را می‌توان شناسایی جوانان مستعد برای فعالیت‌های فرهنگی دانست و در این خصوص باید به‌گونه‌ای عمل شود که وقتی جوانی می‌تواند یک هنرمند و فرد شاخصی در زمینه فرهنگی شود باید او را در درجه اول حفظ کرده و سپس پرورش دهند تا این کمبودی که در زمینه فعالیت‌های فرهنگی برای نیروهای متدین و مذهبی وجود دارد جبران شود و مسئولین فرهنگی ما به این باور و عقیده برسند که باید این نیروهای متدین را هم در جریان‌های حوزه فرهنگی جدی بگیرند.

کد خبر 195969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز