یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۸

همشهری آنلاین: تیمی از ستاره‌شناسان به رهبری دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا موفق به کشف 18 سیاره گازی جدید با جرم مشابه سیاره مشتری شده‌اند که در اطراف ستارگانی بزرگ‌تر از خورشید گردش می‌کنند

فضا

این اکتشافات که توسط رصدهای رصدخانه کک در هاوایی و تجهیزات موجود در تگزاس و آریزونا صورت گرفته، تعداد سیارات شناخته شده را که در اطراف ستارگان عظیم می‌چرخند تا 50 درصد افزایش می‌دهد.

به گفته محققان، این تعداد زیاد سیارات شبه‌خورشیدی همچنین به ستاره‌شناسان در درک بهتر چگونگی شکل‌گیری سیارات عظیم و رشد آنها در منظومه‌های خورشیدی در حال پیدایش بیگانه کمک خواهد کرد.

این اکتشاف در پی پژوهش چند ماه پیش گروه دیگری از محققان صورت گرفت که از اکتشاف 50 سیاره بیگانه شامل یک سیاره صخره‌یی خبر داده بودند که می‌تواند کاندیدای خوبی برای حیات باشد. اکنون فهرست سیارات بیگانه شناخته‌شده به بیش از 700 رسیده و به سرعت در حال افزایش است.

به گزارش ایسنا، محققان در پی تحقیق در مورد ستارگان نوع A «بازنشسته» که حداقل 1.5 برابر خورشید هستند، به مطالعه تکان‌های خفیفی پرداختند که با تقلای گرانشی سیارات در حال گردش به وجود می‌آیند. این فرایند منجر به کشف 18 سیاره جدید با جرم برابر با سیاره مشتری شد که همگی در فاصله تقریبا زیادی از ستاره خود در فاصله حدود 0.7 برابر محدوده زمین تا خورشید می‌چرخند.

این اکتشاف علاوه بر افزودن به تعداد سیارات شناخته شده علم ستاره‌شناسی، همچنین از یکی از دو نظریه که به توضیح شکل‌گیری و تکامل سیارات می‌پردازند، حمایت می‌کند.

این نظریه موسوم به «یکپارچگی هسته‌ای» اشاره دارد که سیارات به شکل گاز و غبار بر روی دانه ذرات در یک دیسک گازی رشد می‌کنند. یکپارچگی هسته‌ای بر این اساس است که ویژگی‌های یک سیستم سیاره‌ای از جمله تعداد و اندازه سیارات به شدت بر جرم ستاره آن بستگی دارد.

از سوی دیگر نظریه مقابل آن موسوم به «رمبش گرانشی» بر این پایه است که سیارات هنگامی شکل می‌گیرند که ابرهای عظیم گاز و غبار در دیسک به طور خود به خود در توده‌هایی تجزیه شده و به سیاره تبدیل می‌شوند. طبق این ایده، جرم ستاره‌ای از تاثیر کمی بر اندازه، تعداد و دیگر ویژگی‌های سیاره برخوردار است.

با افزایش کشف سیارات فراخورشیدی، به نظر می‌رسد که نظریه اول از قوت بیشتری برخوردار بوده و اندازه ستاره بی‌تاثیر نیست.