دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

حق دارید تعجب کنید! راستش ما هم با دیدن این عکس کلی تعجب کردیم.

فروشگاه

اولش فکر کردیم که لابد کارخانه تولید خوراکی مبادرت به تولید این خوراکی در بسته‌بندی‌هایی به شکل آفتابه کرده است! بعد از کمی دقت متوجه شدیم که نه، فروشنده آفتابه‌های رنگی را در ظرف ویژه خوراکی گذاشته است! شکی نیست که فروشنده، این آفتابه‌ها را برای فروش عرضه کرده است اما اینکه چرا آنها را در ظرف ویژه خوراکی گذاشته به‌درستی معلوم نیست. به هر دلیلی که فروشنده این کار را کرده باشد، نمی‌توان از ذکر این نکته غافل شد که رمز یک فروش موفق در ارائه کالاها به شکلی جذاب و به‌اصطلاح مشتری‌پسند است.

امروزه به‌ویژه با توسعه روزافزون فناوری‌های متنوع برای بسته‌بندی کالاها، تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالاها تلاش دارند تا با استفاده از این فناوری‌ها، ظاهر و شکلی جذاب‌تر به کالا‌های خود بدهند. این یکی از اصل‌های جذب مشتری است. برای مثال نحوه قرارگرفتن کالا در مغازه و حتی دوری و نزدیکی آن با دیگر کالاهای موجود در آن مغازه، نقش تعیین‌کننده‌ای در چگونگی فروش آن دارد.فرض کنید در مغازه‌ای بسته‌های بیسکویت وانواع کیک و کلوچه در کنار بسته‌های زغال قرار گرفته باشند، در این صورت حداقل واکنش مشتریان رغبت کمتر آنها به خرید آن خوراکی‌هاست. به همین قیاس، دراین عکس هم فروشنده‌ای که مبادرت به این کار کرده است، هیچ مشخص نیست که با چه منطقی و براساس کدام‌یک‌ از اصول فروشندگی و جذب مشتری دست به این کار زده است؟ از بزرگ‌ترها که بگذرید!کودکی را فرض کنید که همراه بزرگ‌ترش به این مغازه برای خرید این خوراکی رفته باشد.او با دیدن این منظره چه واکنشی از خود نشان می‌دهد؟

اینها چمن هستند نه علف!

با وجود توصیه‌های مکرر و حتی تابلوهایی مبنی بر ممنوعیت راه‌رفتن روی چمن‌کاری‌های حاشیه بزرگراه‌ها، بوستان‌ها و اطراف میدان‌ها، باز هم شهروندانی - مانند آنچه در عکس دیده می‌شود- بدون توجه به این قبیل هشدارها و توصیه‌ها، فضای چمن‌کاری را برای عبور خود انتخاب می‌کنند؛ گویی این دسته از شهروندان چمن‌ها را علف‌های کاشته‌شده‌ای می‌دانند که می‌توان بی‌هیچ دغدغه‌ای روی آنها قدم زد! چمن که به‌عنوان فضای سبز شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد، به گفته کارشناسان، بیشترین نقش را در تصفیه هوا و کاهش آلودگی شهری دارد. کاشت چمن به‌منظور افزایش تولید اکسیژن و تهویه هوا و جلوگیری از فرسایش خاک و تبخیر شدید آب از سطح زمین صورت می‌گیرد.به همین خاطر دربزرگراه‌ها برای دفع مواد سمی حاصل از سوخت وسایل نقلیه و در فرودگاه‌ها جهت حذف گرد و غبار و در نتیجه افزایش عمر موتور هواپیما‌ها، دست به کاشت چمنزارهای وسیع می‌زنند. خوشبختانه روز‌به‌روز چمنزارهای شهری گسترش پیدا می‌کنند و طراحان، کارشناسان و مسئولان شهری بیش‌از‌پیش به اهمیت آنها در زندگی شهری پی می‌برند و درصدد وضع قوانین بازدارنده برای شهروندانی هستند که به این بخش از فضای سبز آسیب وارد می‌سازند. همین چندی پیش در خبرها آمده بود که یکی از مسئولان شهری در رومانی در حال تماشای دوربین مخفی پلیس، متوجه ورود 2‌نفر از ماموران پلیس به یک محوطه چمنکاری شد و سپس برای هریک از آنها جریمه‌ای نقدی نوشت.

این همسایگان کوچک را نجات دهیم!

در گذشته ایجاد و گسترش هرشهری با حدی از تعرض به طبیعت و محیط‌زیست حیوانات و پرندگان همراه بوده است اما امروزه کارشناسان توسعه شهری تلاش دارند تا نه‌تنها در گسترش شهرها کمترین تعرض و آسیبی به محیط‌زیست وارد نشود بلکه ساخت و سازهای شهری متناسب و در تعامل با محیط‌زیست شکل گیرد. از سوی دیگر این مسئله به اثبات رسیده که هرگونه توسعه امکانات انسانی در شهر باید همراه با توسعه محیط‌زیست و فضاهای سبز شهری باشد. به همین علت از میان رفتن درختان و گیاهان و کلا فضای سبز شهری پیامد‌های ناگواری برای سلامت جسمی و روانی شهر‌نشینان دارد. هم‌اکنون در کشورهای پیشرفته قوانین ویژه‌ای در ارتباط با محیط‌زیست‌های شهری تدوین شده است و شهروندان هم ملزم به رعایت آنهاهستند.

در این میان، پرندگان نیز عضو جدا‌ناشدنی محیط‌زیست‌ها هستند و درست به همین دلیل رعایت حقوق این موجودات کوچک و زیبا هم ازجمله وظایفی است که برای شهروندان تعریف شده است. همه ما، هرساله مژده فرارسیدن جشن بهار و زیبایی‌های دل‌آویزش را برای نخستین‌بار از پرندگانی می‌شنویم که در پشت پنجره‌های خانه‌هایمان یا در باغچه‌ها و دشت‌ها آواز شادی سر می‌دهند. در روزهای سرد و برفی که همه ما در فکر آماده‌سازی‌ محیطی گرم و پر‌آسایش برای خویش هستیم، توجه به این همسایگان کوچک می‌تواند آنها را در برابر سرما ایمن کند. هوای سرد تهدیدی جدی برای پرندگان است و آنها را برای یافتن غذا با مشکل مواجه می‌سازد. علاوه بر این، هرچه روزها کوتاه‌تر می‌شوند، پرنده‌ها زمان کافی برای پیدا کردن غذا نخواهند داشت و برف و یخبندان نیز دسترسی به غذا را برای آنها دشوار می‌سازد. اگر غذا گذاشتن برای این پرندگان و پناه دادن آنها در فصل زمستان به‌صورت عادت هر روزه شهروندان در‌آید، می‌توان به نجات جان این همسایگان کوچک و در نهایت نجات طبیعت و محیط زندگی خود کمک رساند.

کد خبر 152503
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز