شنبه ۵ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

در گذشته‌های نه چندان دور، در گسترش فضاهای شهری، کمتر به نقش فضای سبز و گسترش محیط‌زیست شهری توجه می‌شد.

سطح شهر

بنابراین رشد بی‌رویه شهرها بدون ایجاد فضای سبز مناسب، انسان شهرنشین را به انواع بیماری‌های جسمی و ناهنجاری‌های روانی دچار کرد. به همین علت، کارشناسان امور شهری، در هنگام طرح ریزی مکان‌ها و فضاهای شهری، بخشی را هم به فضاهای سبز و بوستان‌ها اختصاص دادند تا انسان شهری خسته از زندگی پرپیچ و خم شهری، در مواقعی خود را در معرض آرامش فضای سبز قرار دهد و به این طریق تن و جان خود را توانی دوباره بخشد. فضای سبز شهری جدا از ارزش‌های تفرجگاهی دارای اثرات زیست‌محیطی مهمی نیز است.

از طریق کاشت درختان می‌توان یکنواختی خسته‌کننده برخی چشم‌انداز‌ها را اصلاح و یا چشم‌اندازهای نازیبا را از معرض دید خارج کرد. امروزه به‌دلیل انواع آلودگی‌های موجود در سطح شهرهای دنیا، وجود فضای سبز شهری بیش از پیش حس می‌شود. به همین علت شعار هر شهروند یک درخت، جای خود را در هندسه شهری پیدا کرده است. گذشته از این مسئله، حفظ میراث سبز شهری از وظایف شهروندان و مسئولان شهری است و در واقع با از میان رفتن درختان یا گیاهان شهر، خطراتی متوجه شهروندان می‌شود. از سوی دیگر، اهمال و ندانم کاری در نگهداری این ریه‌های شهری، تا سال‌ها قابل‌جبران نخواهد بود. آنچه در عکس می‌بینید، مصداق بی‌چون و چرای این اهمال کاری است. این عکس را که آقای فریدون عباسی از بزرگراه محمد علی جناح، بلوار شهید صالحی، انتهای کوچه گلچین فرستاده، زمینی را نشان می‌دهد که روزگاری پر درخت و گیاه بوده ولی اکنون مالک آن برای ساختمان‌سازی‌ یا هر امر دیگری اقدام به از میان بردن آنها کرده است. حال آنکه طبق ماده یک لایحه قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب3/3/59 شورای انقلاب، قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریق در گذرگاه‌ها، میدان‌ها، بزرگراه‌ها، پارک‌ها، بوستان‌ها، باغ‌ها و نیز محل‌هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر، باغ شناخته شوند و نیز در محدوده و حریم شهرها، بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوط ممنوع است.

قدردانی از وظیفه‌دانی

این ستون جایی است برای طرح مشکلات شهری و شهروندی. بنابراین، آنچه در اینجا نوشته می‌شود با همکاری خود شهروندان عزیز است و هدف از آن تنها ارتقای فرهنگ و هویت شهروندی و در نهایت زمینه‌سازی‌ برای رفاه، سلامت و امنیت بیشتر شهروندان است. به همین دلیل خوشحال می‌شویم اگر ببینیم یا خبردار شویم که آنچه نوشته و به آن توجه داده‌ا‌یم، مؤثر واقع شده است. هفته پیش شهروندی به نام محمدرضا شاه بداغی عکسی را برای ما فرستاده بود که تیر چراغ برقی را در میدان آزادی، ابتدای بزرگراه جناح در ایستگاه تاکسی، نشان می‌داد که بدون در پوش و ایمنی لازم رها شده بود و هر آن ممکن بود که حادثه‌ای ناگوار را برای شهروندان رقم زند.

از این رو، در همین ستون در مطلبی با عنوان بلاتکلیفی و بی‌توجهی درباره خطرات احتمالی این معضل نوشتیم و اداره برق منطقه را متوجه رفع این نقص کردیم. خوشبختانه ماموران پرتلاش اداره برق منطقه به‌موقع دست به کار شدند و اقدام به رفع این معضل کردند. عکسی را که می‌بینید، همین شهروند پس از رفع نقص ایمنی تیر چراغ برق برای ما فرستاده و زیر آن نوشته است: خوشبختانه چند روز بعد از طرح این مشکل، تمامی تیرهای برق همان محدوده که دارای این مشکل بودند و در مواردی نیز سیم‌های بدون پوشش وجود داشت، تعمیر شدند. جا دارد که در اینجا از اداره برق منطقه و ماموران مسئولیت‌پذیر آن و همچنین از این شهروند گرامی که با فرستادن عکس‌هایی از این تیر چراغ برق، ما را از وجود مشکل یاد شده آگاه ساختند، تشکر و قدردانی شود.

کد خبر 152271
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز