سه‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۷
۰ نفر

با افزایش روز افزون جمعیت شهری و تقاضای شهروندان برای برخورداری از خدمات بیشتر، فضاهای شهری با کاربری‌های مختلفی تعریف می‌شوند.

سطح شهر

به این معنا که هر فضایی در سطح شهر، نیازی از نیازهای گوناگون شهروندان را برطرف می‌سازد.به همین خاطر استفاده نامناسب و خارج از کاربری تعریف شده از فضاهای شهری، به غیر از نقض قوانین شهری، تعرض آشکار به حقوق دیگران است. در این میان، سد معبر از این دست معضلات است.مقصود سدمعبرهایی است که به غیر از دستفروشان و دوره‌گردان، توسط مغازه داران به شکل‌های مختلف در پیاده‌رو‌ها دیده می‌شود.این سد معبر‌ها گاه نظیر آنچه در عکس دیده می‌شود، ضمن نازیبا کردن و ایجاد بی‌نظمی در شهر، عبور و مرور شهروندان را در پیاده رو‌ها با مشکل جدی روبه‌رو می‌سازد.برخی از این سد معبر‌ها به حدی است که مغازه‌ای دیگر را، منتها در پیاده رو تداعی می‌کند!

در وضعیتی که کالاهای موجود در یک مغازه از ظرفیت آن بیشتر شود، صاحب مغازه می‌تواند یا بر گنجایش مغازه خود بیفزاید و فضاهای متفاوتی در داخل آن تعبیه کند و اگر هم این کار میسر نبود، می‌تواند تا به اتمام رسیدن کالا‌های قبلی، سفارش کالای دیگری ندهد، نه آنکه تنها به سود خود بیندیشد و از رفاه و آسایش دیگران مایه بگذارد. حتی در موارد زیادی دیده شده که برخی از همشهریان مغازه دار با گذاشتن وسایلی در کنار خیابان‌ها، عملا این حق را از شهروندان سلب می‌کنند که ماشین‌های خود را در جای مناسبی پارک کنند.خوشبختانه برای مقابله با پدیده سد معبر، قوانینی وضع شده است.

بند 20 ماده 55 اصلاحی قانون شهرداری‌ها بر این مسئله تاکید دارد که برای جلوگیری از ایجاد و تاسیس کلیه اماکنی که به‌نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان یا مخالف اصول بهداشتی در شهرها باشد، شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاه‌ها، دکان‌ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‌سازند و اصطبل چهارپایان، مراکز دامداری و به‌طورکلی تمام مشاغل و کسب‌هایی که ایجاد مزاحمت و سر و صدا می‌کنند یا تولید دود، عفونت، محل تجمع حشرات و جانوران باشند، جلوگیری کرده و در تخریب کوره‌های آجر، گچ، آهک‌پزی و خزینه گرمابه‌های عمومی که مخالف بهداشت است، اقدام کند.

کیک‌های غنی‌شده

این اواخر روی بسته‌بندی چیپس‌ها و پفک‌ها نیز با عناوینی مانند غنی‌شده و غیره روبه‌رو می‌شویم. جدولی نیز روی آنها درج می‌شود که مقادیر موادغذایی مفیدی همچون انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌ها را یدک می‌کشد. بگذریم از اینکه در کنار شعار‌های تغذیه‌ای یاد‌شده گاهی خبری از قیمت یا تاریخ تولید و انقضای محصول نیست و این آزادی به فروشنده داده می‌شود که به هر قیمتی و در هر تاریخی، محصول را بفروشد. با وجود این به برخی تولید‌کننده‌ها پیشنهاد می‌کنیم به عناصر مفیدی که در جدول موادغذایی بسته‌بندی تولیدات خود درج می‌کنند، ردیف آهن را نیز اضافه کنند زیرا هر روز به تعداد پیدا شدن پیچ و مهره و حتی میخ‌ طویله در انواع بیسکوئیت (یا همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید در کیک‌ها) افزوده می‌شود و جای درج این عنصر همچنان در جدول‌های یاد‌شده خالی است. با درج ردیف آهن، تکلیف شهروندانی هم که علاقه‌‌ای به این عنصر و ملاقات دندانپزشک ندارند، روشن می‌شود.

کد خبر 152621
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز