این روزها به خاطر وجود مراسم و آیین‌های عزاداری امام حسین(ع)، شهرها چهره‌ای سوزناک و ماتم‌زده به‌خود گرفته‌اند و شهروندان هم با شرکت در اینگونه مراسم، به سوگواری و عزاداری می‌پردازند.

شربت

 در این میان اما گروهی از شهروندان در خانه‌های خود ونیز تکیه‌ها و مسجدها برای پذیرایی از عزاداران حسینی، در فکر تدارک چای، شربت و غذاهای به‌اصطلاح نذری بر می‌آیند تا کام تشنه و گرسنه آنها را به یاد شهیدان کربلا، سیراب سازند. در سال‌های اخیر برای سهولت پذیرایی از عزاداران حسینی، استفاده از انواع ظرف‌های یکبارمصرف در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون باب شده است.

استفاده از این ظرف‌های یکبار مصرف با استقبال زیادی روبه‌رو شده و امروزه بندرت جاهایی را می‌یابیم که در آنها در ظرف‌های معمولی از عزاداران حسینی پذیرایی شود. به همین دلیل، در این روزها بر حجم زباله‌ها در شهر افزوده می‌شود و همواره امکان پرشدن سطح خیابان‌ها و کوچه‌ها از ظرف‌های یکبار مصرف وجود دارد. برای جلوگیری از این معضل، سطل‌های زباله در حاشیه خیابان‌ها پیش‌بینی شده تا شهروندان زباله‌های خود را در داخل آنها بریزند. ایستگاه‌های صلواتی و نذورات نیز می‌توانند با هدایت چهارچرخ‌های مخصوص زباله، زباله‌های خود را در داخل آنها قرار دهند. این مسئله ضمن حفظ حرمت مراسم عزاداری سالار شهیدان دست یاری شهروندان به ماموران زحمتکشی است که در چنین روزهایی بی‌وقفه در حال نظافت کوی و برزن شهر ما هستند.

فرهنگ دوچرخه‌سواری را گسترش دهیم

معضل ترافیک و به‌دنبال آن، افزایش میزان آلودگی هوا و محیط‌زیست در شهرهای بزرگ، مدیریت شهری را به اتخاذ تدابیری در جهت کاهش این معضلات واداشته است. ایجاد و گسترش فضاهای سبز و محیط‌زیست‌های متنوع گیاهی در جاهای مختلف شهر و نیز پیروی از سیاست حمل‌ونقل سبز به‌ویژه در سال‌های اخیر، از جمله راهبرد‌هایی است که برای حل معضلات پیش گفته درنظر گرفته شده است. در راهکار حمل‌ونقل سبز، ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری، یکی از راه‌حل‌هایی است که در کاهش بار ترافیکی و آلودگی هوا نقش بسزایی دارد.

دوچرخه یکی از پاک‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی است که امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان روبه گسترش بوده و نقش و جایگاه ویژه‌ای در ترددهای شهری دارد. بر این اساس، شمار دوچرخه‌های موجود در دنیا دوبرابر تعداد خودروهاست. در سرزمین چین تمام سفرهای درون شهری با دوچرخه انجام می‌شود. در آمریکا ۱۰ میلیون نفر از دوچرخه استفاده می‌کنند یا در شهری مانند پاریس در سال‌های اخیر از دوچرخه‌سواری استقبال فراوانی شده است.

مدیریت شهری تهران نیز چندسالی است که در پی گسترش خط‌های ویژه دوچرخه‌سواری در منطقه‌های22گانه تهران است و حتی امسال را سال توسعه دوچرخه‌سواری و نهادینه‌سازی‌ فرهنگ دوچرخه‌سواری نامگذاری کرده؛ به همین دلیل در برخی از منطقه‌های پایتخت، خط‌های ویژه دوچرخه‌سواری احداث شده است. دوچرخه، گذشته از کاهش بار ترافیکی و حل مشکلات مربوط به پارک خودرو، از نظر اقتصادی با صرفه است.

از این‌رو ضمن کمک به کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا، وسیله‌ای است کم‌خطر و - صد البته - سلامت آفرین. با این‌همه، رواج این وسیله سبز، نیازمند فرهنگ آفرینی از طریق رسانه‌ها ست. اگر این کار صورت گیرد و در ضرورت ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری، آموزش‌های مناسب داده شود، رغبت اقشار بیشتری از جامعه به این وسیله پاک جلب خواهد شد. اگر شهروندان در مشارکت با مدیریت شهری در این خصوص بکوشند، دیگر عمر گرانمایه خود را در دود و آلودگی و پشت چراغ‌های قرمز هدر نخواهند داد.

کد خبر 153116
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز