خودروها بخش قابل توجهی از زندگی شهری را اشغال کرده‌اند، به همین خاطر هم برخی از معضلات شهری در ارتباط با آنهاست.

سطح شهر

لازم به هیچ توضیحی نیست که وضع قوانین راهنمایی و رانندگی و مقررات عبور و مرور، برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از این فناوری مدرن است. با این حال نحوه استفاده از ماشین و آشنایی با قوانین رانندگی- همچون هر فناوری دیگر- نیازمند آموختن شیوه کاربری و تکرار مداوم آن است چراکه اگر جز این باشد، امنیت از شهر رخت برمی‌بندد. رانندگی‌های بی‌ضابطه مثل لایی‌کشیدن‌ها، ویراژ دادن‌ها و رعایت نکردن حق تقدم، از مهم‌ترین معضلاتی هستند که روزانه در سطح شهر شاهد آنها هستیم. اما گاهی معضلات ناشی از خودروها از نوع دیگری- آنگونه که در عکس می‌بینید- هستند.

این عکس که از حوالی پل سیدخندان گرفته شده، خودروی شخصی‌ای را نشان می‌دهد که وسیله‌ای را- به شیوه‌ای که در عکس دیده می‌شود- حمل می‌کند. چنین به‌نظر می‌رسد که راننده این خودرو انتظار غیرمعقولی از ماشین خود دارد. این اتفاقا از جمله نکات مهم در زمینه استفاده از وسایط نقلیه است؛ به این معنا که گاهی توقعات ما از خودروی مان متناسب با وضعیت آن نیست.

یک سؤال: اگر این خودرو برای باربری به این شیوه ساخته شده بود، آیا نمی‌بایست به شیوه‌ای طراحی و تولید می‌شد که دچار وضعیتی که در عکس می‌بینیم، نشود؟ همه و حتی راننده این خودرو هم، پیشاپیش پاسخ این پرسش را می‌دانند. اما اینکه چرا بااین حال، چنین رفتار‌هایی شکل می‌گیرند، چندان روشن نیست. اینکه آیا راننده این خودرو با وجود اینکه دید پشت و تا حدی جلوی ماشین‌‌اش به‌واسطه آن وسیله گرفته‌شده می‌تواند درست و ایمن رانندگی کند یا نه، اصلا مشخص نیست. حادثه‌ای که در کمین این راننده و دیگر رانندگان نشسته بر کسی پوشیده نیست. شاید هم به‌تازگی وسیله‌ای در ماشین‌ها کار گذاشته شده تا به رانندگان در چنین مواقعی کمک برساند که البته ما از آن بی‌اطلاعیم!

کد خبر 153650
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز