خریدکردن حاوی لذتی وافر است که می‌توان آن را در نگاه تک‌تک افرادی که برای تهیه نیازمندی‌های خود به فروشگاه‌های بزرگ و بازارها می‌آیند، دید اما اگر می‌خواهید این خوشی دوام داشته باشد و به‌ویژه از کالایی که خریده‌اید، لذت کافی و مدیدی ببرید، باید به غیر از توجه به نکات لازم و عمومی در مورد خرید کالا‌ها، هر جایی را برای خرید خود انتخاب نکنید.

سطح شهر

این روزها دستفروش‌هایی که انواع کالاهای بهداشتی و آرایشی را در بسته‌های گوناگون و با نشانه‌های تجاری به ظاهر معتبر- که البته بیشتر آنها قلابی هستند- در کنار خیابان‌ها عرضه می‌کنند، از جمله مکان‌هایی هستند که خریدکردن از آنها ممکن است خطراتی را در ارتباط با مسائل بهداشتی در بر داشته باشد.

این دستفروش‌‌ها که رفت و آمد شهروندان را در خیابان‌ها و پیاده‌رو‌ها با مشکل روبه‌رو می‌سازند، مبادرت به عرضه انواع عطرها، ادکلن‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی می‌کنند که از کیفیت لازم و استاندارد برخوردار نبوده و- همان‌گونه که گفته شد- برخی از این دست کالا‌ها صرفا مهر نشان‌های تجاری معتبر را بر خود دارند؛ حال آنکه توسط شرکت‌های نامعتبر و سودجو تولید‌شده و به بازار ارائه می‌شوند. برخی از این کالاها نظیر لوازم آرایشی و بهداشتی، به‌دلیل تماس مستقیم با بدن و پوست، می‌توانند بیماری‌های پوستی حادی ایجاد کنند.

در شادی کودکان خود سهیم باشیم

زنگ تعطیلی دبستان که به صدا درمی‌آید، بچه‌ها شادی‌کنان و با انرژی زیاد به کوچه و خیابان پا می‌گذارند و در فاصله سوارشدن به سرویس یا رفتن به خانه، به جست و خیزها و شوخی‌ها و شیطنت‌های کودکانه می‌پردازند و به‌اصطلاح از سر و کول هم بالا می‌روند و نیز گاه می‌بینیم که دوان‌دوان پی یک توپ پلاستیکی یا چیزهای مشابه می‌گذارند. بازی، تفریح و جست و خیز اقتضای دوران کودکی است و اتفاقا روانشناسان بر تقویت آن همواره تأکید کرده‌اند؛ اما در این میان نباید از نقش پدران و مادران در هرچه بهتر و ایمن‌ترشدن بازی‌های کودکان غافل شد.

در بسیاری از مواقع دیده شده که بچه‌ها، برای آنکه راحت‌تر به شادی و جست‌وخیز بپردازند یا به‌دلیل گرمای بیش از حد بدنشان حین دنبال هم دویدن، لباس رویی خود را از تن به در می‌آورند. این مسئله به‌ویژه در روزهای سرد، می‌تواند پیامد‌های بیماری‌زایی برای این کودکان به همراه داشته باشد. در میان بیماری‌هایی که از این طریق ممکن است گریبانگیر کودکان شود، انواع سرماخوردگی، گلودرد‌های چرکی (آنژین) و آنفلوانزا از مهم‌ترین آنهاست.

کودکان به‌طور خاص مستعد این دسته از بیماری‌ها هستند؛ زیرا بسته به اغلب ویروس‌های عامل سرما خوردگی، هنوز مقاومت لازم را کسب نکرده‌اند. برخی از انواع سرماخوردگی و به‌خصوص آنفلوانزا، اگر به‌درستی و به‌موقع درمان نشوند، می‌توانند سبب‌ساز بیماری‌های خطرناکی در آینده شوند. مادران و پدران می‌توانند با آموزش‌های لازم به کودکان درخصوص این بیماری‌ها و خطرات ناشی از آنها و همچنین توصیه‌های لازم به کودکان خود در هنگام بازی، از بروز این قبیل بیماری‌ها پیشگیری کنند.

هوای ماشینت را هم داشته باش!

ماشین‌ها هم مانند وسایل خانگی، نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند؛ به‌ویژه هنگام تغییر فصل‌ها. تعمیرکاران خودرو عبارت معروفی دارند:«ماشین مثل یک موجود زنده است، هوایش را نداشته باشی، خیلی زود پیاده‌ات می‌کند». گویی اطلاعات برخی از رانندگان از خودرو تنها محدود به کلاچ گرفتن و گاز دادن است. شاید گاهی وقت‌ها، حتی در روزهای سرد و برفی، خودروهایی را دیده باشید که در حاشیه بزرگراه‌ها و خیابان‌ها توقف کرده‌اند.

وقتی نزدیک‌تر می‌رویم، می‌بینیم که مثلا راننده با درماندگی کاپوت ماشین را بالا زده و بخار است که همراه با قطره‌های آب از رادیات و موتور آن خارج می‌شود. البته این همه ماجرا نیست، گاهی وقت‌ها راننده آنقدر ناشی و ناآگاه از اجزای تشکیل‌دهنده خودرو و چگونگی کارکرد آنهاست که هاج و واج و سرگردان مانده و منتظر است تا فرد واردی او را از این وضعیت نجات دهد؛ حال آنکه همین راننده می‌توانست پیش از حرکت، با بردن ماشین پیش یک تعمیرکار خبره از نقص فنی خودرویش مطلع شود و اقدام به تعمیر آن کند.

بازدید مرتب از سطح روغن و مایع درون باتری و آب درون رادیات از اصلی‌ترین سرویس‌هایی هستند که هر راننده‌ای باید پیش از حرکت به انجام آنها بپردازد. در این میان، به‌ویژه در فصل سرما باید همیشه مایع ضد‌یخ داخل رادیات وارسی شود. این مایع در زمستان از یخ‌زدگی و در تابستان از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند؛ به‌خصوص آنکه در هوای سرد به‌دلیل استفاده از بخاری، همواره امکان کم شدن محلول ضد‌یخ در رادیات وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود که هر چند روز یکبارمایع داخل رادیات وارسی شود. به هر روی، یک ماشین سرحال و قبراق، نیازمند راننده‌ای دلسوز و مراقب است.

کد خبر 153865
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز