چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنوز دقیقا نمی‌دانیم که شراره‌های خورشیدی (solar flares) چطور ایجاد می‌شوند، اما این تصویر سبز رنگ یکی از قوی‌ترین شراره‌های خورشیدی را که بوسیله روش‌های مدرن اندازه‌گیری شده است، را به نمایش می‌گذارد.

solar flares

sun 2این شراره در بامداد روز سه‌شنبه 28 اکتبر در سال 2003 از خورشید فوران کرد.

شراره‌های خورشیدی فوران‌های انرژی و ذرات الکترومغناطیسی هستند که گاهی از خورشید بیرون می‌زنند. فعالیت شراره‌های خورشیدی با یک چرخه 11 ساله نوسان می‌کنند و اکنون دوباره شروع به اوج گرفتن کرده‌اند.

برخی از پیش‌بینی‌کنندگان وقوع روز محشر در سال 2012 که از جمله به پایان یافتن تقویم بسیار قدیمی مایاهای باستانی در این سال استناد می‌کنند، اعتقاد دارند که اوج‌گیری فعالیت شراره‌های خورشیدی در سال 2012 به زندگی ما بر روی کره زمین پایان خواهد داد.

اما بر اساس گزارش ناسا این پیش‌بینی‌ها اساسی ندارد. دست کم به این خاطر که حداکثر فعالیت شراره‌های خورشیدی در سال 2012 رخ نخواهد دارد؛ این نقطه اوج احتمالا در اواخر سال 2013 یا ابتدای سال 2014 خواهد بود.

اما مهمتر اینکه اوج‌گیری بعدی شراره‌های خورشیدی نسبت به دوره‌های قبلی حالت ویژ‌‌ه‌ای ندارد. به گفته ناسا پرتوهای الکترومغناطیسی ناشی از شراره‌های خورشیدی ممکن است ارتباطات ماهواره‌ای، و در موارد شدید، شبکه برق، را مختل کنند. اما احتیاطات بوسیله اوپراتورهای ماهواره‌ای و شرکت‌های برق می‌تواند از این مشکلات پیشگیری کند.

به گفته ناسا یک دلیل دیگر بر نادرستی پیش‌بینی‌های "پایان یافتن دنیا در شعله‌های آتش" این است که خورشید آنقدر انرژی ندارد که شراره‌ای خورشیدی را به فاصله 150 میلیون کیلومتری به کره زمین بفرستد.

همانطور که تصویر شراره خورشیدی در بالا نشان می‌دهید، ما اوج‌گیری‌های فعالیت خورشیدی را در دوره‌های قبلی از سر گذرانده‌ایم و زنده مانده‌ایم که داستان آن را بازگوییم.

LiveScience

کد خبر 151924

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز