مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک جرقه خورشیدی فوق‌العاده قدرتمند که در طول چهارسال گذشته بزرگترین جرقه به شمار می‌رود از سطح خورشید بلند شده که به گفته دانشمندان تاثیر جدی بر زمین نخواهد داشت.

flare

 ستاره‌شناسان اعلام کرده‌اند از آن جایی که جرقه اخیر خورشید به سمت زمین نبوده، از این رو زیان چندانی به سیاره ما وارد نخواهد کرد.

این جرقه خورشید که از نوع کلاس ایکس 6.9 بوده از ساعت 07:48 روز سه‌شنبه به وقت گرینویچ آغاز شده و طبق جدول اندازه‌گیری ستاره‌شناسان، قویترین نوع فورانهای خورشیدی کلاس ایکس، کلاس C ضعیف‌ترین و کلاس M جرقه متوسط محسوب می‌شود.

جرقه بزرگ اخیر، از زمان آغاز این دوره خورشید در سال 2008 تا کنون بزرگترین فوران محسوب می‌شود. انتظار می‌رود این دوره تا حدود سال 2020 به پایان برسد.

جرقه‌های خورشیدی زمانی روی می‌دهند که خطوط میدان‌های مغناطیسی روی خورشید به حالت گره در هم پیچیده و یک انرژی بالقوه بوجود بیاورند و با رسیدن این انرژی به نقطه اوج، نیرو به حرارت، نور و حرکت ذرات باردار تبدیل می‌شود.

با این که تمام فورانهای کلاس ایکس خورشیدی جزء وقایع مهم محسوب می‌شوند، آنها همچنین هنگامی که به سوی زمین قرار می‌گیرند، برای سیاره ما تهدید بزرگی به شمار می‌روند.

طی این رویدادها، خورشید ابری از پلاسما موسوم به تخلیه جرم تاج خورشید را به فضا و گاهی اوقات به سوی زمین می‌فرستد. این تخلیه، ذرات باردار را وارد فضا می‌کند که می‌توانند به ماهواره‌ها آسیب زده، فضانوردان حاضر در فضا را به خطر انداخته و سیستم‌های برق، ارتباطی و سایر زیرساخت‌های روی زمین را مختل کنند.

با وجود این که زمین در معرض این فوران قرار نداشته اما چند قطعی ارتباطی فرکانس بالا و پایین از سوی سایت هواشناسی فضا گزارش شده است.

کد خبر 142830

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز