مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رصدخانه دینامیک خورشیدی در جدیدترین مشاهدات خود موفق به ثبت یکی از بزرگ‌ترین گردبادهای خورشیدی در سطح این ستاره شده که می‌تواند پنج زمین را در خود ببلعد

گردباد عظیم خورشیدی

به گزارش ایسنا، این توده عظیم در حال پیچشT از گاز بسیار داغ در دمایی بین 90 هزار تا 3.6 میلیون درجه فارنهایت تشکیل شده است.

این توفان طی یک دوره سه ساعته از سطح خورشید به ارتفاع حدود 201 هزار کیلومتری رسیده که برابر با نیمی از فاصله میان زمین تا ماه است.

سرعت حرکت این گازهای داغ تا حدود 300 هزار کیلومتر در ساعت می‌رسد. در مقایسه، سرعت گردبادهای زمینی معمولا 160 کیلومتر در ساعت است.

دانشمندان پیش از این، گردبادهای خورشیدی کوچک‌تر را با دیگر ماهواره‌های رصد خورشید مشاهده کرده بودند، اما این پدیده که در سپتامبر 2011 رصد شد، اولین موردی بود که تا به تصویر کشیده شده است.

پس از این، محققان موفق به مشاهده حداقل یک گردباد خورشیدی دیگر در سطح این ستاره شده‌اند که به اندازه زمین بوده است.

این گردبادها معمولا مقدمه‌ای بر پدیده گدازه‌های تاجی خورشید بوده که طی آن فورانی از ذرات بادار این ستاره در فضا پراکنده می‌شود. به نظر می‌رسد که این جرقه‌ها با تعاملات میان خطوط میدان مغناطیسی خورشید در ارتباط بوده که حرکات پیچشی آن باعث شکل گرفتن گردباد خورشیدی می‌شود.

کد خبر 164526
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز