همشهری آنلاین: وزارت بهداشت مصر از کشته شدن بیست و دو نفر در درگیری‌های دیروز و امروز در میدان التحریر در قاهره خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره؛ نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگان گاز اشک آور شلیک می‌کنند و تظاهرکنندگان معترض نیز با پرتاب سنگ به سمت آن‌ها واکنش نشان می‌دهند.

شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی هم گزارش داد ،متوسل شدن  نیروهای امنیتی مصر به استفاده بیش از اندازه از زور در میدان التحریر شک و تردیدها را درباره تغییر اوضاع بعد از سقوط مبارک و میزان جدیت سپهبد طنطاوی رئیس شورای عالی نظامی مصر در ایجاد اصلاحات افزایش داده است .

یکی از شرکت کنندگان در تظاهرات میدان التحریر گفت: مردم مصر انقلاب کردند تا نظام حاکم به کلی تغییر کند اما پس از سرنگونی مبارک متاسفانه شاهد هستیم که تغییرات مورد نظر ایجاد نشده است .

به نظر می‌رسد اعتصاب و تحصن مصری‌ها تا زمانیکه شورای نظامی مصر قدرت را به غیرنظامیان واگذار نماید و دولتی به جز دولت عصام شرف روی کار اید ؛ ادامه خواهد داشت.

تظاهرکنندگان می‌گویند یکی از علل عمده بازگشت انها به میدان التحریر این است که پلیس مصر روز شنبه در برخورد با خانواده های افرادی که در طول انقلاب فرزندان خود را از دست داده یا زخمی شده‌اند؛ برخورد خشونت امیزی انجام داد .

این درگیریها یاداور خشونتی است که نیروهای امنیتی مصر قبل از انقلاب برای سرکوب تظاهرکنندگان از خود نشان دادند و به استفاده از گلوله های پلاستیکی و گاز اشک اور و خودروهای آب پاش متوسل شدند.

در همین حال شاهدان پوکه ها و آثار دیگری را مقابل دوربینها نشان دادند که حکایت از استفاده از گلوله‌های جنگی دارد.

یکی از تظاهرکنندگان که پوکه گلوله های جنگی را در دست داشت گفت : استفاده از گلوله های پلاستیکی یا ماشین آب پاش دروغ است ملاحظه کنید که نیروهای امنیتی چگونه از گلوله های جنگی استفاده کردند.

در همین حال درگیری‌ها با نیروهای امنیتی مصر تنها به قاهره محدود نشده و به دیگر شهرهای مصر از جمله اسکندریه و سوئز نیز کشیده شده است.

فعالان می‌گویند بحران بی‌اعتمادی میان بخش و طیف گسترده ای از مردم مصر نسبت به وزارت کشور افزایش یافته است و انان معتقدند نیروهای امنیتی از همان ابزارهای سرکوب دوران مبارک استفاده می‌کنند.

کد خبر 151774
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز