همشهری آنلاین: دهها هزار نفر از مردم مصر جمعه در اعتراض به سند مبنای قانون اساسی که بر اساس آن ارتش اختیارات منحصر به فردی خواهد داشت و نیز درخواست برای تعیین جدول زمان‌بندی شده انتقال قدرت به غیر نظامیان در میدان التحریر قاهره دست به تظاهرات زدند

به گزارش ایرنا، در این تظاهرات گسترده که از سوی اسلامگرایان مصری رهبری می شود، تظاهرکنندگان خواستار تعیین زمان انتقال قدرت به غیر نظامیان و لغو سند مبنای قانون اساسی شدند که از سوی معاون نخست وزیر مصر پیشنهاد شده است.

در این تظاهرات شماری از نامزدهای احتمالی برای انتخابات ریاست جمهوری از جمله محمد سلیم العوا، عبدالله الاشعل، حازم ابو اسماعیل، هشام البسطویسی، عبدالمنعم ابو الفتوح و نماینده عمرو موسی شرکت کردند.

فعالان سیاسی شرکت کننده در تظاهرات امروز که مشابه آن در دیگر شهرهای مصر برگزار شده و میلیون‌ها نفر در آن شرکت کرده اند، این تظاهرات را تلاشی برای قرار دادن انقلاب در مسیر صحیح دانستند.

بنا بر اظهار مقامات احزاب سیاسی مصر، در صورت اجرای سند مبنای قانون اساسی ارتش از موقعیت فوق العاده‌ای برخوردار خواهد بود؛ اما این وضعیت باید تنها در مورد مسائل مربوط به امنیت ملی باشد.

اوایل هفته جاری هیات دولت مصر سند مبانی قانون اساسی جدید را ارائه داد که بر اساس آن ارتش اختیارات منحصر به فردی برای تصویب هر نوع لایحه ای در امور داخلی خود دارد و می تواند با دولت منتخب به مقابله برخیزد.

گروه های سیاسی و مبارزان خواهان دموکراسی، با این بند مخالفت کرده و از این بابت واهمه دارند که اختیارات مجلس جدید کاهش یابد، مگر اینکه ارتش تسلیم قوانین غیرنظامی و رییس جمهوری آتی شود.

محمد سعد الکتاتنی، دبیر کل حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین مصر در این رابطه گفت: در نشست چند روز پیش به توافق رسیدیم که سند مبانی قانون اساسی پیشنهادی را هیچ یک از احزاب نمی پذیرند.

وی با اشاره به اینکه احزاب خواستار تعیین ضرب الاجل تا ماه آوریل سال 2012 (فروردین 1392) برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شده اند افزود: بنابر این، از دولت و شورای نظامی می خواهیم به تقابل و مناقشه بر سر این مسئله پایان دهند.

وی یادآور شد: اگر ارتش بند مورد درخواست را از سند مبانی قانون اساسی جدید حذف نکند؛ رهبران احزاب مختلف برگزاری تظاهرات اعتراضی در روز جمعه را بررسی می کنند.

خانواده های شهدا و زخمی شدگان انقلاب مصر و اتحادیه جوانان مصری اعلام کردند که تا براورده شدن درخواست های انقلابیون و تحویل دادن قدرت به یک شورای ریاست غیر نظامی برای اداره کشور و تا انتقال قدرت به رییس جمهوری منتخب به تحصن خود در میدان التحریر ادامه خواهند داد.

خانواده های شهدای مصر با نصب نوشته‌هایی در میدان التحریر از همه نیروهای سیاسی و حزبی خواستند به درخواست‌های آنها توجه کنند و در جهت تحقق وعده های داده شده از طرف شورای نظامی مبنی بر توجه به خانواده های شهدا و زخمی شدگان انقلاب مصر عمل کنند.

کد خبر 151383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز