دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: درگیری‌های مذهبی در مصر پیش از این هم سابقه داشته است اما این بار در شرایطی این اتفاق رخ داده که مردم مصر روزهای حساسی را سپری می‌کنند و این مسئله می‌تواند سوء‌استفاده کشورهای خارجی و نظامیان این کشور را به‌دنبال داشته باشد.

حجت‌الله جودکی،

 درباره ریشه و علت این درگیری‌ها با حجت‌الله جودکی، کارشناس مسائل مصر گفت‌وگو کرده‌ایم که در پی می‌آید.

  • درگیری‌های اخیر میان نیروهای امنیتی و مسیحیان قبطی به یک شورش تبدیل شده است. علت آن را در کجا می‌بینید؟

این درگیری‌ها در مصر پیش از این هم سابقه داشته و هر چند وقت یک‌بار با تحریکاتی که صورت می‌گیرد عود می‌کند. در واقعه اخیر در اسوان یکی از روحانیون‌سلفی مردم را برای آتش‌زدن یکی از کلیساهای مسیحیان قبطی تحریک کرده بود. به زعم آنها این کلیسا مجوز گسترش محیط خود را نداشته است و به بهانه این مسئله به این کلیسا حمله کرده‌اند، در حالی که حتی درصورت درست بودن این ادعا اقدام در این رابطه و جلوگیری از ساخت‌وساز غیرقانونی وظیفه نهادهای دولتی مصر است. همین مسئله منجر به درگیری‌هایی شد که ۲۵ کشته برجای گذاشت. سلفی‌های تندرو که از جانب عربستان سعودی و کسانی که به اندیشه وهابی نزدیک هستند حمایت می‌شوند یک عامل مهم این تنش‌ها به حساب می‌آیند که هر چند وقت یک‌بار در مصر رخ می‌دهد.

  • نخست‌وزیر مصر در واکنش به این ناآرامی‌ها اعلام کرده کشورش در معرض توطئه است و اینها کار دشمنان مصر است. سود اصلی را از تنش و ناآرامی در مصر در شرایط حساس کنونی چه کسانی می‌برند؟

سود اصلی را کسانی می‌برند که دوست دارند در مصر امنیت نباشد. در حال حاضر نظامیانی که می‌خواهند قدرت خود را افزایش دهند از درگیری‌ها در این کشور منفعت می‌برند. همچنین عوامل سابق رژیم مبارک در سطوح مختلف حضور دارند و به این مسائل دامن می‌زنند. در تظاهراتی که علمای اوقاف مصر برگزار کردند اعلام شد که برخی علمای سلفی هستند که در وزارت اوقاف این کشور حضور دارند و به این مسائل دامن می‌زنند. این افراد در ‌واقع عوامل رژیم مبارک هستند. مساجد و خطبای مصر زیر نظر وزارت اوقاف این کشور فعالیت می‌کنند. اکنون علمای اسلامی خواهان پاکسازی این وزارتخانه از عوامل رژیم مبارک هستند.

نظامیان مصر چه سوءاستفاده‌ای از این وضعیت می‌کنند و مردم این کشور برای حفظ دستاوردهای انقلاب خود چه راهی را باید بروند؟

این درگیری می‌تواند به نفع نظامیان مصر باشد و از آن برای ادامه وضعیت فوق‌العاده که سال‌ها در این کشور برقرار بوده استفاده کنند. این تنش‌ها و درگیری‌ها در‌واقع به نظامیان حاکم در این کشور برای افزایش سیطره‌شان کمک می‌کند. مردم مصر باید در این شرایط با توجه به رهنمودهای اسلامی، وحدت خود را حفظ کنند. نوع نگرش تنگ‌نظرانه و جهلی که بر افراط‌گراها حاکم است یکی از عوامل این درگیری‌ها به حساب می‌آید که باید با آن مقابله شود.

  • گروهی از مقام‌های آمریکا هم با استفاده از کمک‌های مالی این کشور در تلاش برای افزایش فشار بر دولت مصر به بهانه این درگیری‌ها هستند. دخالت مقام‌های آمریکایی در این رابطه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آمریکا به منافع خود فکر می‌کند. مردم مصر باید طوری عمل کنند که زمینه‌ چنین اقداماتی فراهم نشود. مقام‌های واشنگتن با به‌وجود آمدن این بهانه‌ها و مثلاً به‌عنوان همدردی در امور مصر دخالت می‌کنند. مصری‌ها باید طوری خود را واکسینه کنند که آمریکا نتواند از این مشکلات سوء‌استفاده کند.

کد خبر 148079
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز