دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اعتراض مسیحیان قبطی مصر به تخریب کلیسایی در جنوب این کشور، به زدوخوردی گسترده با نیروهای امنیتی منجرشد که 25 کشته و 225مجروح برجای گذاشت.

مصر

این درگیری‌ها که یکشنبه‌شب آغاز شد و تا نیمه‌شب ادامه یافت، باعث شد دولت مصر نشست اضطراری تشکیل دهد و نخست‌وزیر، کشور را در معرض توطئه اعلام کند. به گزارش خبرگزاری الشرق‌الاوسط مصر، درگیری‌ها زمانی آغاز شد که شماری از مسیحیان مصری در اعتراض به تخریب کلیسایی قدیمی در استان اسوان و همچنین پخش برخی برنامه‌های تلویزیونی که آنها را تحریک علیه مسیحیان خواندند، مقابل ساختمان تلویزیون مصر در قاهره تجمع کرده و به سوی نظامیان و پلیس سنگ پرتاب کردند. معترضان سپس به سمت میدان تحریر رفتند و در مسیر اقدام به آتش‌زدن خودروها کردند. با گسترش دامنه اعتراض‌ها نیروهای امنیتی وارد عمل شدند و زد و خورد شدت گرفت. روزنامه‌های مصری دیروز نوشتند: همه معترضان مسیحی نبودند. آنها در ساعات پایانی شب علیه شورای نظامی حاکم و شخص طنطاوی شعار می‌دادند.

مسیحیان خواستار برکناری استاندار شهر اسوان شده‌اند و می‌گویند که او دستور تخریب کلیسای مسیحیان در این شهر را داده‌است. اعتراض مسیحیان دیروز نیز ادامه یافت. با ادامه این اعتراض‌ها شورای نظامی حاکم در مصر در بیانیه‌ای ضمن اعلام اینکه عده‌ای از مجروحان از نیروهای امنیتی بوده‌اند، از تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب خبر داد که قرار است درباره علت و چگونگی درگیری‌های قاهره تحقیق کند.

شرف: مصر هدف توطئه است

در همین حال، نخست‌وزیر مصر در واکنش به این درگیری‌ها با تاکید بر اینکه مصر در معرض خطر و توطئه است، افزود: رویدادهای قاهره، ترس و هراس را درباره آینده کشور دامن زده است.
عصام شرف، یکشنبه شب در نطقی تلویزیونی با اشاره به اینکه درگیری‌های یاد شده به‌جای پیش‌بردن کشور به سوی دمکراسی مسالمت‌آمیز، آن را به عقب برمی‌گرداند، گفت: این درگیری‌ها برای دوران حساس کنونی در مصر بسیار خطرناک است.

نخست‌وزیر مصر با اشاره به اینکه چنین درگیری‌هایی فرصتی مناسب برای دشمنان مصر به‌منظور ضربه زدن به امنیت و ایجاد دودستگی و تفرقه فراهم می‌آورد، تاکید کرد که مصری‌ها تسلیم این توطئه‌های پلید نخواهند شد. شرف اما مشخصا منظور و هدف خود از دشمنان را بیان نکرد.عصام شرف با رد ایده «فتنه مذهبی» در مصر، در عین حال خاطرنشان کرد: این رویدادها نمونه‌ای از توطئه‌هاست.

اعمال فشار آمریکا بر مصر

از سوی دیگر و درحالی‌که آمریکا سخنان منسوب به وزیر خارجه خود درباره مصر را تکذیب کرد، مشاور کمیته کنگره آمریکا در امور تروریسم خواستار اعمال فشار بر مصر در این زمینه شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا دیروز اظهارات منسوب به هیلاری کلینتون درباره پیشنهاد واشنگتن به‌منظور ارسال نیروهای آمریکایی برای حمایت از مراکز عبادتی در مصر را تکذیب کرد.
این درحالی است که مشاور کمیته امور مبارزه با تروریسم در کنگره آمریکا، با اشاره به ضرورت انجام تحقیقات مستقل در رویدادهای اخیر مصر، تاکید کرد که چنین تحقیقاتی می‌تواند ابهامات این مسئله را از بین ببرد.

ولید فارس، با پیش‌بینی اینکه کمیته‌های تخصصی کنگره آمریکا طی روزهای آینده شروع به جمع‌آوری اطلاعات درباره درگیری‌های اخیر و اطلاع از گزارش‌ها درباره حمایت از اقلیت‌های دینی در مصر خواهند کرد، افزود: مصر میلیون‌ها دلار کمک مالی از آمریکا دریافت می‌کند و از این‌رو، کنگره، قدرت کافی برای اعمال فشار بر دولت مصر را دارد.

ورود هیأت امنیتی رژیم صهیونیستی به قاهره

یک هیأت اسرائیلی مرکب از شماری از مقام‌های امنیتی این رژیم یکشنبه شب برای انجام مذاکراتی امنیتی وارد قاهره شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، بخشی از این هیأت صبحگاه و شماری دیگر بعدازظهر وارد فرودگاه قاهره شدند اما اطلاعات چندانی جز امنیتی‌بودن آنان منتشر نشده است، این درحالی است که مقام‌های امنیتی اسرائیلی با اشاره به اینکه این هیأت مرکب از شماری از مسئولان نظامی است اعلام کردند که این سفر عادی است. روابط مصر و رژیم صهیونیستی در پی حمله به سفارت این رژیم در قاهره در ماه سپتامبر گذشته، در اعتراض به کشته شدن 6 نظامی مصری در مرزها با این رژیم، به سردی گراییده است و سفیر رژیم صهیونیستی و نیروهای فعال در سفارتخانه، مصر را ترک کرده‌اند.

کد خبر 148077
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز