همشهری آنلاین: دست بردن به قانون انتخابات در مصر و صدور مجوز حضور بقایای رژیم مبارک در انتخابات مسئله‌ای بود که از همان ابتدا نیز پیش بینی می‌شد اعتراضات گسترده مردمی را برانگیزد.

 

 

به گزارش همشهری‌آنلاین، رد ممنوعیت فعالیت حزب حاکم سابق مصر و بقایای رژیم حسنی مبارک توسط دادگاه عالی مصر بار دیگر تظاهرات گسترده مردم مصر در میدان التحریر را به دنبال داشته است. 

مردم مصر که از جمعه در میدان التحریر تحصن کرده بودند امروز یکشنبه با یورش نیروهای امنیتی مجبور به ترک تجمع خود شدند. این درگیری‌ها بار دیگر یاد روزهای ناآرام میدان التحریر را که بیشتر در زمان رژیم مبارک دیده می شد، زنده کرد.

تصمیم اخیر درباره تسهیل حضور بازماندگان رژیم مبارک در انتخابات پارلمانی، بحرانی بزرگ بر روابط حاکم بین جوانان انقلابی با شورای نظامی حاکم بر این کشور سایه افکنده است، بحرانی که حتی می‌تواند سرنوشت انتخابات را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

اما امروز نیروهای امنیتی مصر با یورش به میدان التحریر قاهره، هفت خبرنگار و فعال سیاسی را بازداشت و آنان را روانه زندان کردند. شبکه خبری العاجل مصر گزارش داد: نیروهای امنیتی مصر با خشونت، تجمع مردم به همراه فعالان سیاسی و خبرنگاران را که در میدان التحریر از جمعه شکل گرفته بود، متفرق کرده و چندین نفر را بازداشت کردند.

درگیری نیروهای امنیتی با فعالان مصری در میدان التحریر همچنین با زخمی شدن تعداد از تحصن کنندگان در این میدان همراه بود. به گزارش شاهدان عینی از میدان التحریر در جریان یورش نیروهای امنیتی به میدان التحریر "علی احمد دومه" خبرنگار روزنامه الیوم السابع مصر بازداشت شد و مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

نیروهای امنیتی علاوه بر ضبط دوربین‌های خبرنگاران حاضر در میدان 6 نفر دیگر را نیز بازداشت کردند که سردبیر یکی از رسانه‌های وابسته به اخوان‌المسلمین و تصویربردار شبکه "او ان تی وی" (ON TV) مصر در میان آنها بودند.

از سوی دیگر، شاهدان عینی از درگیریهای شدید میان تحصن کنندگان و نظامیان مصری در خیابان محمد محمود در نزدیکی میدان التحریر قاهره خبر دادند. پایگاه الیوم السابع گزارش داد: نظامیان مصری به زور، تحصن کنندگان میدان التحریر را بیرون و چادرهای آنها را جمع کردند.

ادامه اعتراضات در روز شنبه
مردم قاهره شنبه نیز بار دیگر با تجمع در میدان التحریر مصر نسبت به ادامه حکومت نظامیان در این کشور دست به اعتراض زدند که این اقدام با واکنش پلیس مواجه و در نهایت منجر به درگیری معترضین با نیروهای امنیتی شد.

مهر به نقل از واشنگتن تایمز درباره اعتراضات انقلابیون مصر در روز شنبه گزارش داد: درگیری روز شنبه مردم مصر با نیروهای امنیتی این کشور در میدان التحریر که به دلیل طولانی شدن عمر دولت انتقالی که ریاست آن بر عهده نظامیان است انجام شد دو کشته و دست‌کم 678 زخمی برجای گذاشته است.

علاوه بر اعتراض به طولانی شدن زمان حکومت نظامیان درمصر، رد ممنوعیت فعالیت حزب حاکم سابق مصر و بقایای رژیم حسنی مبارک توسط دادگاه عالی این کشور از دلایل عمده برپائی دوباره تظاهرات در مصر بود.

رسانه های مصری از حضور بیش از 100هزار معترض در میدان تحریر خبر داده و اعلام کردند که 40 نفر از زخمی‌شدگان از نیروهای پلیس این کشور هستند.

این تظاهرات یک روز پس از تظاهرات گسترده روز جمعه و یک هفته مانده به انتخابات پارلمانی مصر برگزار شد.

یکشنبه و مصر، صحنه آتش و گلوله
خبرگزاری مهر در گزارشی که امروز منتشر کرد نوشت: یک پایگاه عرب زبان با اشاره به تحولات مصر از ادامه درگیری‌های شدید میان نظامیان و انقلابیون این کشور و متشنج بودن اوضاع سرزمین فراعنه خبر داده است.

پایگاه میدل ایست در مطلبی با عنوان "نظامیان انقلاب مصر را به نقطه صفر بازگرداندند" آورده است: میدان التحریر قاهره و خیابان‌های منتهی به آن به عرصه درگیری تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی تبدیل کرده است که این یادآور آغاز انقلاب مردمی مصر است.

این تظاهرات را اعضای ائتلاف انقلابیون 25 ژانویه برگزار کردند که خواستار محاکمه قاتلان انقلابیون، برپایی عدالت اجتماعی، آزادی و انتقال قدرت به غیرنظامیان بودند.

پایگاه مذکور می نویسد: میدان التحریر شاهد شلیک گاز اشک آور، گلوله‌های پلاستیکی، صدای آژیر ممتد آمبولانس‌ها، دود و اشک و جنگ و گریز بود.

انقلابیون شورای نظامی را مسئول بازگرداندن انقلاب به نقطه صفر می‌دانند و در میدان التحریر انقلابیون یکصدا فریاد می زدند: مردم خواستار سرنگونی مشیر (رئیس شورای نظامی حاکم) هستند. حکومت نظامیان ساقط باید گردد، وزارت کشور اوباشی، خداوند از مستبدان و مفسدان انتقام می گیرد از دیگر شعار انقلابیون مصر بود.

این پایگاه می افزاید: با توجه به اینکه صدها نفر زخمی شدند و نیروهای امنیتی بر به کارگیری زور تاکید دارند و تلاشی برای آرامش به عمل نیاورده اند و "حازم ابواسماعیل" و "خالد عبدالحمید" از اعضای دفتر اجرایی ائتلاف انقلابیون خواستار حضور همه نیروهای انقلابی در عرصه برای همبستگی با همرزمان خود شده اند، زمینه افزایش بحران به قوت باقی است.

یورش نیروهای امنیتی به معترضان و نشست اضطراری نظامیان حاکم
با ادامه اعتراض مردم ساعاتی پیش نیروهای امنیتی و ارتش مصر به معترضان تحصن کننده در میدان‌التحریر حمله کردند. العربیه در خبری فوری گزارش داد ده‌ها نفر از معترضان در حمله نیروهای امنیتی به میدان‌التحریر زخمی شدند.

رسانه‌ها همچنین خبر دادند نیروهای امنیتی مصر از ورود معترضان به وزارت کشور جلوگیری می‌کنند. خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد معترضان به برخی موانعی که نیروهای امنیتی در اطراف میدان‌التحریر قرار داده اند، حمله کردند.

یک منبع در مصر نیز گفت: نیروهای امنیتی و ارتش با اعمال خشونت، معترضان در میدان‌التحریر را متفرق کردند.

الجزیره همچنین از ادامه درگیری‌ها در خیابان‌های منتهی به میدان التحریر میان نیروهای امنیتی و معترضان خبر داد.

شبکه العربیه نیز گزارش داد هزاران معترض پس از آنکه تجمع آنها در یورش نیروهای امنیتی و ارتش بر هم خورد در حال بازگشت به میدان التحریر هستند. نیروهای امنیتی مصر از گاز اشک آور، گلوله‌های پلاستیکی و تجهیزات دیگر برای سرکوب معترضان استفاده می‌کنند.

از سوی تلویزیون مصر از برگزاری نشست فوری شورای وزیران و شورای نظامی حاکم پس از درگیری‌های شدید میدان التحریر خبر داد.

چهار معترض کشته شدند
یک ساعت پیش نیز گزارشی توسط العربیه منتشر شد که بر اساس آن دست‌کم چهار معترض تحصن‌کننده در میدان‌التحریر قاهره در حمله نیروهای امنیتی مصر کشته شدند.

الجزیره نیز گزارش داد معترضان با وجود اقدامات نیروهای امنیتی بر بازگشت به میدان التحریر پافشاری می‌کنند. تظاهرات کنندگان در میدان التحریر فریاد می‌زنند: ملت خواستار سرنگونی المشیر (اشاره به شورای نظامی حاکم بر مصر) هستند.

یک وزیر استعفا کرد؛ شمار مجروحان به بیش از 1190 نفر رسید
رسانه های عربی نیز از استعفای یکی از وزیران دولت موقت مصر در اعتراض به حمله نیروهای امنیتی به میدان‌التحریر و درگیریهای خونین خبر دادند.

به گزارش مهر، شبکه الجزیره در خبری فوری گزارش داد: عماد ابوغازی وزیر فرهنگ دولت موقت مصر در اعتراض به حوادث میدان التحریر از مقام خود کناره‌گیری کرد.

از سوی دیگر شبکه‌های العربیه که همچنان به پخش مستقیم حوادث میدان التحریر ادامه می دهند تصاویری از برگزاری نماز جماعت انقلابیون معترض در این مکان خبر دادند.

این در حالی است که نشست دولت موقت و شورای نظامی حاکم برای بررسی حوادث خشونت آمیز در میدان التحریر همچنان ادامه دارد.

خبرنگار العربیه گزارش داد در درگیریهای شدید در میدان التحریر که از دو روز پیش آغاز شده تاکنون بیش از 1194 نفر زخمی شده‌اند.

اعتراضات گسترده در اسکندریه؛ دولت موقت بیانیه صادر کرد
دولت موقت مصر در پی اعتراضات گسترده مردم در میدان التحریر که به دیگر شهرهای این کشور کشیده است، بر پایبندی به برگزاری انتخابات در موعد مقرر تاکید کرد.

به گزارش مهر به نقل از شبکه های العربیه و الجزیره، دولت موقت مصر با صدور بیانیه‌ای ضمن پایبندی به برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر به کارگیری گلوله‌های جنگی علیه تظاهرات کنندگان را تکذیب کرد.

این در حالی است که منابع آگاه در نشست کابینه مصر از شکاف میان اعضا درباره سند اصول قانون اساسی موسوم به سند السلمی خبر دادند که آتش اعتراضات را بر افروخته است.

در حالی که فایزه ابوالنجا وزیر برنامه‌ریزی و نیز وزرای آموزش عالی و گردشگری با این سند موافق بودند حازم الببلاوی معاون نخست وزیر در امور اقتصادی، وزیر دارایی و وزیر آبیاری مخالف این سند هستند.

دانشجویان وابسته به اخوان‌المسلمین هم تظاهرات کردند
خبر دیگر اینکه دانشجویان وابسته به گروه اخوان‌المسلمین در دانشگاه حلوان علیه شورای نظامی مصر دست به تظاهرات زده‌اند.

از سوی دیگر الیوم السابع گزارش داد شهر اسکندریه نیز شاهد درگیری شدید میان مردم معترض و نیروهای امنیتی است و تظاهرات کنندگان برای تسخیر مرکز امنیتی در این شهر تلاش می کنند.

دقایقی پیش نیز خبر رسید که دامنه اعتراضات به شهرهای دیگر نیز کشده شد. همچنین قرار است شورای نظامی مصر تا ساعتی دیگر بیانیه‌ای در مورد موج درگیری‌ها در این کشور منتشر کند.

این در حالی است که اعتراضات مذکور در اصل متوجه ادامه فعالیت شورای نظامی و عدم تحقق خواسته‌های انقلابی مردم با گذشت 10 ماه از سقوط رژیم حسنی مبارک است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۵