گروه بین‌الملل: تنها یک هفته مانده به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در مصر، شدت گرفتن خشونت‌ها در قاهره و گسترش آن به دیگر شهرها، نگرانی‌ها را درباره احتمال تعویق این انتخابات افزایش داده است.

مصر

به گزارش خبرگزاری رویترز، در تازه‌ترین درگیری میان معترضان علیه سند اصول قانون اساسی و نیروهای پلیس در قاهره و اسکندریه، تاکنون دست کم چهار نفر کشته و بیش از 1000 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در همین حال، وزارت بهداشت مصر با اشاره به کشته شدن چهار جوان در دو شهر قاهره و اسکندریه، اعلام کرد که در پایتخت بیش از 1000 نفر زخمی شده‌اند و گستره اعتراضات به استان‌های دیگر از ‌جمله اسکندریه، اسوان و سوئز کشیده شده است.

در این اعتراضات که از روز جمعه شروع شد، تظاهرات‌کنندگان شعارهایی علیه محمد حسین طنطاوی رئیس شورای نظامی حاکم در کشور که از زمان سرنگونی حسنی مبارک رئیس‌جمهور سابق در ماه فوریه گذشته قدرت را به دست گرفته است، سردادند.

این اعتراضات و تحصن‌ها در حالی دومین روز خود را یکشنبه پشت سر گذارد که قرار است نخستین انتخابات مجلس نمایندگان و سنای مصر پس از سرنگونی نظام حسنی‌مبارک، 7 آذرماه برگزار شود.

معترضان خواستار لغو سند اصول قانون اساسی پیشنهاد شده از سوی دولت و تعیین جدول زمانی دست کم تا ماه آوریل آینده برای انتقال قدرت به نیروهای مدنی هستند.

معترضان ضمن توصیف این سند به‌عنوان سندی فراتر از قانون اساسی اعلام کرده‌اند که در این سند، بودجه ارتش به دور از هرگونه نظارت و بازنگری عمومی پیش‌بینی شده است.

شورای نظامی اما اعلام کرده است که پس از انتخاب رئیس‌جمهور جدید، قدرت را به وی واگذار خواهد کرد. اما دولت مصر در نخستین واکنش به بالا گرفتن موج جدید اعتراضات، ضمن فراخواندن معترضان به دوری از هرگونه رفتار غیرمنطقی اعلام کرد که رویدادهای بامداد یکشنبه مسئله‌ای خطرناک است که به‌طور مستقیم بر روند کشور و انقلاب اثر می‌گذارد.

عصام شرف نخست‌وزیر مصر با اشاره به اینکه چنین اقداماتی اهداف انقلاب را محقق نمی‌سازد از معترضان خواسته است تا بدون هرگونه رویارویی، میدان التحریر را ترک نمایند.

این درحالی است که یک مقام امنیتی اعلام کرد که در جریان درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای پلیس در شهر سوئز دست‌کم 10 نفر از جمله سه پلیس زخمی شده‌اند.

درگیری‌ها روز شنبه زمانی آغاز شد که نیروهای پلیس کوشیدند تحصن‌کنندگان را به زور از میدان‌التحریر خارج سازند. احزاب و جریان‌های سیاسی مصری شرکت‌کننده در تظاهرات ضمن تهدید به تشدید اعتراضات خود، درباره احتمال تعویق انتخابات ابراز نگرانی کرده‌اند.

این احزاب از جمله اخوان‌المسلمین مصر اعلام کرده‌اند که هرگونه تلاش برای تعویق انتخابات پارلمانی، به معنای شکست شورای نظامی در مدیریت دوره انتقالی خواهد بود. این درحالی است که سامی سیدهم معاون امنیتی وزیر کشور مصر با اشاره به برخورد قاطع و قانونی با هرگونه تلاش برای تخریب اموال عمومی، اعلام کرد که برخی از گروه‌ها می‌کوشند با اهداف شناخته شده‌ای از جمله تعویق انتخابات، اقدام به ایجاد آشوب و ناآرامی در کشور کنند اما وی به نام این گروه‌ها اشاره‌ای نکرد.

سفر چندساعته سفیر اسرائیل به قاهره

یک مقام مسئول در فرودگاه قاهره اعلام کرد که سفیر رژیم صهیونیستی پس از 2 ماه به مصر بازگشته است. این در حالی است که خبرگزاری‌های مصری عصر یکشنبه از خروج او از قاهره خبر دادند.

به گفته این خبرگزاری‌ها، سفیر تنها برای خداحافظی به قاهره رفته‌بوده و بعد از چند ساعت این شهر را ترک کرده‌است. دو ماه پیش مردم مصر با حمله به سفارت اسرائیل در قاهره، سفیر و دیپلمات‌های این رژیم را از این کشور فراری دادند.

کد خبر 151666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز