همشهری آنلاین: نمایشگاه مروری بر آثار خوشنویسی و نقاشیخط محسن دایی‌نبی در گالری شکوه در گالری شکوه برپا شده است.

خوشنویسی

به گزارش همشهری آنلاین، این نمایشگاه شامل 30 تابلو از چهار دوره از آثار اوست که همگی با محوریت استفاده از خط ارائه شده اند.

او در این نمایشگاه چندین مجموعه خود را به نمایش گذاشته که از جمله آنها می‌توان به "سماع خط"، "خط سوم"، "پیدایش کلمه، خلقت حروف" و مجموعه‌ای از "بسم‌الله" اشاره کرد.

تونالیته‌های مختلف، ترکیب رنگی و تفاوت موضوعی این آثار توانسته تنوع خوبی را در محیط گالری ایجاد کند و مخاطبان را هر چه بیشتر ترغیب سازد تا لحظه ای درنگ کنند و بی تفاوت از کنار آثار نگذرند.

دایی‌نبی معتقد است اگر خلق یک اثر هنری حاصل سرریز شدن سرور و سرخوشی هنرمند باشد، بینندگان هم از دیدن و داشتن آن احساس شعف خواهند کرد؛ بنابر این زمانی که اثری را خلق و ثبت می‌کند باید ساز دلش کوک باشد تا روح مخاطبان را بنوازد.

آثار مجموعه "سماع خط" بازنمایی تصویری از اندیشه‌ها شاعرانه و ذوقی عرفان مولوی است مجموعه‌ای که با حفظ هویت شرقی و در عین گرایش به سادگی نمونه‌ای از هنر مدرن و مینی‌مال ایرانی است.

اساس خلق این مجموعه بر مبنای فلسفه ذن استوار است. با نگاه به این آثار، رقص سماع در ذهنمان تداعی می‌شود و به یاد صوفیانی می‌اندازد که با حرکتی هماهنگ و عرفانی بدون هیچ مکث و درنگی عارفانه می‌رقصند و وجود و عظمت خدا را به همگان یاد‌آور می‌شوند.

بیننده با دقت در این تابلوها گوشه‌ای از زاویه نگاه هنرمند را در آن می‌بیند که با زیبایی هر چه تمام‌تر لحظاتی از سماع را به تصویر کشیده است.

این هنرمند صاحب سبک در مورد مجموعه "خط سوم" می‌گوید: این مجموعه بر مبنای این گفته شمس تبریزی است که می‌گوید آن خطاط سه گونه خط نوشتی یکی او خود خواندی لا‌غیر، یکی را هم او خواندی هم غیر، یکی نه او خواندی نه غیر او، آن "خط سوم " منم.

این گفته شمس تبریزی الهام دهنده من در این آثار است.

در مجموعه "پیدایش کلمه، خلقت حروف" نگاهی انتزاعی به خلق حروف و شکل‌گیری و صیقل خوردن آنها دارد تا به هندسه مطبوع نستعلیق برسد.

مجموعه‌ای از "بسم الله" نیز با عنوان "سیاه، سفید، خاکستری آنگاه رنگ دیگری" با انتخاب دیتیل‌هایی از حروف بسم‌الله و خط نستعلیق یک بار دیگر زیبایی هندسه‌ای خط را با رنگ‌های تخت و ترکیب گرافیکی از این اسم اعظم عرضه می‌دارد.

محسن دایی‌نبی متولد 1352 تهران است.

وی فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرو معماری دانشگاه آزاد است و رتبه ممتاز انجمن خوشنویسان ایران را در سال 69 و رتبه مدرسی را درسال 75 کسب کرده و اکنون مشغول تدریس در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد است.

او تا کنون برپایی 16 نمایشگاه انفرادی و شرکت در 30 نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی را در کارنامه خود دارد .

محسن دایی‌نبی مهرماه جاری با کسب رکورد قابل توجهی در حراج خیریه بهنام دهش پور خبرساز شد،‌ در این حراج تابلوی چهار میلیون تومانی او با 50 بار ارتقاء قیمت روبه رو شد و 15 میلیون و 400 هزار تومان به فروش رسید.

این نمایشگاه تا 3 آذر ماه در گالری شکوه واقع در بلوار اندرزگو ـ خیابان سلیمی ـ کوچه امیر نوری ـ پلاک 19 دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 4 تا 8 شب از این آثار دیدن کنند .

 

 

کد خبر 151619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز