همشهری آنلاین: نهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه روز گذشته با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و شهردار تهران و با تجلیل از بانوان پژوهشگر، هنرمند و مبلغ و داور در عرصه قرآن کریم در دو بخش داخلی و خارجی برگزار شد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، نهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه صبح روز پنج‌شنبه، 26 آبان‌ماه، با حضور نفرات برتر و قرآن‌پژوهان و محققان در سالن‌ همایش‌های بین‌المللی برج میلاد رأس ساعت 8:30 کار خود را آغاز کرد.

بعد از تلاوت قرآن مجید، اعلام برنامه توسط عباس سلیمی، پیش‌کسوت قرآنی کشورمان، که اجرای این برنامه را بر‌عهده داشت، صورت گرفت و مقاله‌ای با عنوان «آیین نیایش در قرآن کریم»، توسط مینا شمخی ارائه شد. در ادامه سعیده غروی گزارش کمیسیون پژوهش را در قالب آسیب‌شناسی پژوهش‌ها ارائه کرد.

سخنرانی در خصوص امام خمینی(ره) و قرآن کریم و همچنین فعالیت‌های قرآنی بانوان در کشورهای کانادا، هندوستان، تونس، عربستان، مصر و بحرین از دیگر سخنرانی‌های بخش اول این همایش بین‌المللی بود که توسط نفرات برتر از این کشورها ارائه شد که در این بین سخنرانی خانم مدارک عیسی احمد قاسم، فرزند رهبر شیعیان بحرین که درباره مقاوت شیعیان این کشور با الهام از آموزه‌های عاشورایی صحبت کرد، مورد استقبال ویژه‌ حضار قرار گرفت.

بیداری اسلامی به تک تک کشورها در حال سرایت است

در بخش دوم برنامه، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، در خصوص دستاوردهای برپایی این همایش سخنرانی کرد و عنوان کرد که بیداری اسلامی به تک تک کشورها در حال سرایت است و بیداری اسلامی امروزه تبدیل به بیداری انسانی شده است و همانند خطاب‌های قرآنی که همه‌ بشر را مدنظر دارد، بیداری اسلامی امروز تبدیل به یک موضوع جهانی شده است.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی درباره‌ دستاوردهای برپایی همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه تصریح کرد: جمع‌آوری 8 هزار پایان‌نامه‌ قرآنی، شناسایی هزاران بانوی قرآنی در زمینه‌های هنری، فنون قرائت، حفظ، مربیگری و غیره از برکات برگزاری این همایش است. 270 مقاله‌ قرآنی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است و این فعالیت‌ها نشان‌دهنده‌ ظرفیت‌های بالای بانوان قرآن‌پژوه است.

معارف قرآن در مراحل مختلف برای انسان تجلی پیدا می‌کند

در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد احمدی، دبیر همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، در خصوص‌ رموز جاودانگی قرآن کریم سخنرانی کرد و خاطرنشان کرد: قرآن کریم دریایی بیکران است که کسی که به آن متصل باشد، از این دریای بیکران معارف بهره می‌برد. هر بار که انسان آیات قرآن را تلاوت می‌کند، معرفت و برداشت جدیدی می‌تواند به آن افزوده شود و این جای شگفتی است که چگونه خداوند این همه رموز را در آیات کتاب آسمانی قرار داد که هر چقدر بخوانند کهنه نمی‌شود. معارف قرآن کریم می‌توانند در مراحل مختلف برای انسان تجلی پیدا کند.

وی افزود: آیات قرآن دارای اعجازهای بسیاری است که به طوری اولیای خدا با توسل به همین آیات و سوره‌ها مشکلات مادی و معنوی خود را برطرف کنند. این قدرت اعجاز آیات با عقل عادی و با دیدگاه هرمونتیک اندیشمندان غرب قابل دریافت نیست. در روایات آمده است قرآن کریم دارای هفت بطن است که البته یکی از آن بطون تجلی قرآن در عالم ظاهر است.

بانوان قرآنی نقش کلیدی در خانواده و اجتماع دارند

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، دیگر سخنران این مراسم بود که بیان کرد: این همایش از دو جهت مهم است و باید مورد ارزیابی قرار گیرید؛ یکی از آن جهت که موضوع آن قرآن است که قانون الهی و کتاب زندگانی است و سعادت دنیا و آخرت را به همراه می‌آورد. منظر دیگر اینکه بانوان قرآنی نقش بسیار کلیدی و حیاتی در خانواده و اجتماع دارند.

شهردار تهران ادامه داد: هدف نهایی هر جامعه و به خصوص نظام مقدس جمهوری اسلامی تربیت انسان‌های صالح است و حتی می‌توان گفت پرورش انسان‌های صالح مهم‌ترین هدف این نظام است. اساساً نقش زن در خانواده نقش محوری است و اگر یک خانواده قرآنی شکل بگیرید، جامعه نیز از برکات آن بهره می‌برد. البته باید توجه کرد ممکن است که ادعایی مسلمانی در یک فضا زیاد باشد، ولی آنچه ممکن است، عمل به قرآن کریم و رفتار قرآنی است که نمونه‌ای عینیت بخشیدن به رفتارهای قرآنی در بحث دفاع مقدس شکل گرفته است.

شهردار تهران بیان کرد: اگر مدیریت جهادی و فرهنگ بسیجی امروزه از این جایگاه والا در اداره امور برخوردار است، به این خاطر است که معارف قرآن را به صورت عینی در دوران دفاع مقدس پیاده کرده است. فضای جبهه‌ها آنقدر از معنویات برخوردار بود که حتی در کسانی که به قیود مذهبی خیلی پایدار نبودند فقط در مدت چند هفته تأثیر می‌کرد و آنها را به معنویت نزدیکتر می‌کرد. متأسفانه در جامعه ما به بحث اخلاق کمتر توجه می‌شود و این در حالی است که خون شهدا برای حرکت ما در مسیر ارزش‌های اخلاقی است و باید دانست که یک مدیر اجرایی در جامعه‌ای اسلامی حتی در سطح دینداری مردم مؤثر است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، دیگر مهمان ویژه نهمین همایش بین‌‌المللی بانوان قرآن‌پژوه بود که در خصوص تأثیر قرآن کریم در عرصه‌های فردی و اجتماعی سخنرانی کرد و با اشاره به بیداری اسلامی گفت: امروزه حرکت‌هایی در قالب بیداری اسلامی در کشور‌های مصر، تونس، یمن، بحرین و غیره مشاهده می‌شود که همگی حاکی از تأثیرگذاری قرآن در عرصه اجتماعی است.

قرآن برای همه‌ زمان‌ها و همه‌ انسان‌ها نازل شده است

وی ادامه داد: در احادیث آمده است که راز نو بودن قرآن در این امر معرفی شده است که این کتاب آسمانی برای همه‌ زمان‌ها و همه‌ انسان‌های نازل شده است و مختص به یک زمان و یک نژاد خاص نیست. در دوره‌ای که دشمن با تبلیغات وسیع قصد مهجوریت قرآن را داشت، برخلاف انتظار آن‌ها توجه بیشتر مردم به معارف قرآن کریم پدید آمد.

لاریجانی اظهار کرد: بحث مبارزه با جهل و حقیقت‌مداری یکی از عواملی است که قرآن کریم بر آن استوار است. قرآن کریم انسان‌ها را همواره بر زندگی بر اساس حق و حقیقت رهنمون کرده است و این در حالی است که زندگی بسیاری از انسان‌های امروز گرفتار ابهام است. اگر زندگی فردی و اجتماعی براساس آموزه‌های قرآن و حقیقت‌طلبی باشد، امنیت و ثبات در خانواده و جامعه پدید خواهد آمد.

وی عامل مهم و حیات‌بخش قرآن کریم را بحث بشارت‌های قرآن دانست و گفت: موضوع عدالت یکی از مواردی است که در قرآن بسیار به آن توجه شده است و این مسئله در سیاست‌های کشورهای مثل آمریکا که فریب و نیرنگ را برای حکومت جایز می‌دادند مورد غفلت قرار گرفته است. از این‌رو سیاستمداران آمریکایی متوجه این امر نیستند که ملت‌های ایران و مصر درباره ظلم این مستکبران قیام می‌کنند و باید توجه داشت در انقلاب بحرین نیز باوجود سرکوب مردم، پیروزی با مظلومان است و به طور کلی پیروزی مظلومان بر ظالمان و عقوبت مستکبران در این منطقه یکی از سنت‌های الهی است.

وی با اشاره به دستاوردهای برپایی همایش بانوان قرآن‌پژوه تصریح کرد: یکی از برکات نظام اسلامی گسترش فعالیت‌های قرآنی در بین بانوان است و بیداری اسلامی و بازگشت ملت‌ها به معارف الهی از برکات قرآن کریم است. باید توجه کرد راز ماندگاری و پایداری انقلاب‌های و قیام‌های منطقه در تمسک به آموزه‌های قرآن کریم است، همان‌گونه که نظام جمهوری اسلامی ایران توانست با اتکا بر قرآن، اعتماد به نفس و استقلال خود را احیا کند و در برابر استکبار جهانی بایستد. باوجود فریب‌کاری رسانه‌ای غرب در کتمان حقیقت یک شیدایی و اشتیاق در بین مردم جهان در به روآوری به معارف الهی وجود دارد.

تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه

در پایان بخش دوم، از بانوان قرآن‌پژوه در عرصه ملی و بین‌المللی در رشته‌های هنری، پژوهش، فنون قرائت و حفظ، مربیگری قرآن با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی تقوی، سرپرست سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی، دبیر همایش، محمدزاده، مدیر رادیو قرآن، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبداللهیان، دبیر علمی همایش، با اهدای لوح یادبود تجلیل شدند.

در بخش سوم این همایش یک‌روزه مقاله «ترس از خدا و مقام پروردگاری» توسط سوسن آل‌رسول و گزارشی از کمیسیون حفظ، قرائت و داوری بیان شد.

اهمیت نقش زنان در تربیت جامعه‌ قرآنی

در بخش چهارم همایش که بخش پایانی آن بود، محمدزاده، مدیر رادیو قرآن، در خصوص اهمیت حفظ قرآن کریم از دیدگاه آیات و روایات سخنرانی کرد و گفت: یکی از مهمترین آیات قرآن کریم در زمینه حفظ قرآن خطاب به زنان است و این مسئله نشان دهنده‌ اهمیت نقش زنان در تربیت جامعه‌ قرآنی است.

وی ادامه داد: بانوان جایگاه مهمی در تربیت فرزندان دارند و اگر ما در خانواده قرآن کریم را حفظ کند و در جان خود نهادینه کند، منشاء برکات زیادی هم در خانواده و هم در جامعه خواهد شد که شایسته است این موضوع مورد پژوهش‌های محققان قرآنی واقع شود.

مدیر رادیو قرآن با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم بیان کرد: رهبر معظم انقلاب پیش از این تربیت یک میلیون حافظ قرآن را خواستار شده بودند که به خاطر دو عامل رشد جمعیت و همچنین ارتباط خوب دستگاه‌های قرآنی با یکدیگر در فرمایش‌های اخیر خود تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را خواستار شدند.

محمدزاده گفت: در طول تاریخ انقلاب اسلامی زمان امروز ایده‌آل‌ترین زمان برای تعامل دستگاه‌های قرآنی با یکدیگر است، زیرا ذیل منشور توسعه فرهنگ قرآنی این وظایف طبق قانون مشخص شده است و در عرصه‌ای گسترش فرهنگ قرآنی شما بانوان قرآنی سربازان خط مقدم هستید.

دکتر مؤذن، مشاور عالی شهردار تهران، از دیگر سخنرانان بخش پایانی بود که درباره تأثیر فعالیت‌های قرآنی بانوان در تربیت نسل جوان صحبت کرد و ضمن اشاره به ادعیه برگرفته شده از آیات قرآن اظهار کرد: قرآن کریم به هرمیزان که مخاطب دارای ظرفیت و تشنگی در معارف داشته باشد، به او پاسخ می‌دهد و راهنمایی می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبداللهیان، دبیر علمی همایش، در پایان، ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای این همایش گفت: تاکنون بیش از هشت هزار پایان‌نامه‌ قرآنی به همت بانوان در دبیرخانه‌ این همایش در قم گردآوری شده است.

جمع‌آوری 15 هزار پژوهش قرآنی

وی ادامه داد: این تعداد به همراه پژوهش‌های قرآنی آقایان به میزان 15 هزار پژوهش رسیده است و تمامی این پایان‌نامه‌ها در معرض استفاده علاقه‌مندان قرار گرفته است به طوری که این بانک اطلاعاتی تبدیل به یک دایرة‌المعارف شده است که از موازی‌کاری در امر پژوهش‌های قرآنی جلوگیری کرده و باعث ارتقای سطح کیفی مقالات شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهیان عنوان کرد: این بانک اطلاعاتی خود بهترین دلیل بر رد تهمت علیه شیعه مبنی بر عدم توجه به قرآن است. ما از جهان عرب 2800 مقاله‌ قرآنی جمع‌آوری کرده‌ایم که 500 مقاله در دبیرخانه‌ این همایش موجود است. این در حالی است که قبل از انقلاب حتی یک پایان‌نامه‌ قرآنی از طرف بانوان دفاع نشده بود، ولی از سال 66 این میزان به 10 هزار پایان‌نامه رسید. همه اینها توجه شیعیان به قرآن است که در سایه‌ جمهوری اسلامی ایران پدید آمده است.

وی با اشاره به اعلام فراخوان همایش «یاسین در آئینه‌ معرفت» خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است که با اعلام فراخوان حدود سه جلد کتاب درباره‌ سوره یاسین تدوین شود و خانواده یاسین متشکل از افرادی که هر روز این سوره را تلاوت می‌کنند، تشکیل شود.

حجت‌الاسلام عبداللهیان افزود: برای قرائت سوره‌ یاسین خواص بسیاری برشمرده شده و در روایات آمده است که قرائت این سوره ناچاری و اضطرار را از انسان دور می‌کند.

ارائه گزارش کمیسیون هنر توسط مینا صدری از دیگر سخنرانی‌های این بخش بود.

یادآور می‌شود، در پایان این همایش یک روزه نکوداشت مفسر قرآن کریم خانم روستا نیز برگزار شد.

کد خبر 151575
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز