شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

آیدا ابوترابی: فناوری و امکانات جدید تغییرات زیادی در زندگی ما آدم‏‌ها به وجود می‏‌آورند که در ابتدا برایمان خیلی عجیب و جالب هستند، اما بعد از مدتی آن‌قدر به آنها عادت می‏‌کنیم که نسبت به روش کار و عجیب‌بودنشان بی‏‌تفاوت می‏‌شویم.

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 627

مثلاً همین تلویزیون، یا امکانی مثل ای‌میل زدن؛ آن‌قدر به بودنش عادت کرده‌‏ایم که دیگر به این‌که چه‌طور این اتفاق می‌‏افتد فکر نمی‏‌کنیم.

اما بیایید برای چند لحظه روند ارسال و دریافت نامه‏‌های الکترونیکی را مرور کنیم. این نامه‌‏ها کجا هستند؟ چه‌طور جابه‌جا می‏شوند؟ اصلاً چگونه اطلاعات داخل آنها را می‏‌بینیم؟ این داده‏‌ها در فضایی که همه‌چیز مجازی است، کجا ذخیره می‌‏شوند؟

از اولین ای‌میل یا نامه الکترونیکی‌‏ای که بشر فرستاد، بیش از 40 سال می‏‌گذرد. در این مدت آن‌قدر وب‌‏سایت‏‌های ارائه‌دهنده ای‌میل و امکاناتشان پیشرفته شده‏‌اند که اصلاً با روز اول قابل مقایسه نیستند.

هر یک از ما که از یکی از این سایت‏‌ها استفاده می‏‌کنیم یا در اصطلاح ای‌میل داریم، به یکی از سِروِرهای بی‌شمار آن متصل هستیم. به عبارتی ما در یکی از سرورهای مربوط به آن سایت مثلاً «یاهو» فضایی داریم که تا پُر شدنش می‌‏توانیم از آن استفاده کنیم. چیزی مثل همین «هارد»های خانگی که اگر آنها را با حجم زیادی عکس، موسیقی و... پر کنیم، بعد از مدتی دیگر نمی‏‌شود در آن اطلاعاتی ذخیره کرد. حافظه هر یک از این سرورها میلیاردها گیگابایت است که درصد خیلی کمی از آن (2 گیگابایت برای «جی‌میل») به‌صورت مجانی در اختیار ماست.

وقتی دوستی برای شما ای‌میل می‌‏فرستد، اطلاعاتش مثل متن یا عکس، روی حافظه سرور خودش (در بخش sent یا ارسال‌شده‏ها) ذخیره می‏شود. به همین ترتیب همان اطلاعات در سرور دیگری و در بخش صندوق (inbox) -که مربوط به شماست و فقط شما می‏توانید به آن دسترسی داشته باشید- ذخیره می‏شود. این اتفاق در کمتر از یک ثانیه اتفاق می‏افتد.

بعد هر وقت که شما وارد ای‌میلتان شوید، سرور بلافاصله به شما نشان می‏دهد که نامه جدیدی دارید و شما با کلیک کردن روی inbox خود، ای‌میل جدید را می‏بینید. ساز و کار ذخیره‌شدن اطلاعات روی این سرورها بسیار پیچیده است؛ چرا که از کدها و الگوریتم‌های بسیار پیچیده برای انتقال، نگهداری و امنیت این اطلاعات استفاده می‏‌شود.

جالب است بدانید سایت «گوگل» که خدمات بی‏شماری از جمله جست‌وجو و ای‌میل را به کاربران خود ارائه می‏دهد، بیش از 900 هزار سرور دارد که تمام این سرورها در 24 ساعت شبانه‌‏روز روشن هستند و میلیاردها گیگابایت اطلاعات را ذخیره و جابه‌جا می‏‌کنند. جالب‏تر این که این تعداد سرور یک‌دهم درصد از برق کره زمین را مصرف می‏کنند.

حالا بگویید ببینم تا به حال فکر کرده‏‌اید وقتی با دوستتان چت می‏‌کنید، اطلاعات چه‌طور جابه‏‌جا می‏‌شوند؟

برای گفتن یک کلمه «سلام» اطلاعات هزاران کیلومتر را می‌پیمایند تا به سروری در آن‌طرف دنیا برسند و بعد دوباره همین مسیر را طی می‏‌کنند تا به خانه دوستتان -که شاید همسایه‏‌تان باشد- برگردند. حالا حتماً به نظرتان عجیب و پیچیده می‏‌آید، نه؟

کد خبر 151528
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز