آوا زمانی: مدرسه‏ ها هم با پیشرفت فناوری تغییر می‏ کنند. مکتب‏خانه‏‌های بدون میز و نیمکت دیروز با کلاس‏‌های امروزی آن‌قدر تفاوت دارند که اصلاً نمی‏‌شود تصور کرد هر دو برای یک هدف به‌وجود آمده‌اند.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 620

انواع کامپیوتر و فناوری‏‌ها مدرسه‌‏ها را به محیطی جذاب تبدیل کرده و باعث شده تغییراتی اساسی در ساختار آموزشی نیز به‌وجود بیاید. شاید تا چند سال دیگر در دنیا از محیط خشک و ساده کلاس‏‌های درس خبری نباشد و به‌جایش فناوری و علم از در و دیوار کلاس‎ها بالا برود! به این ترتیب دیگر بهانه‌‏ای برای درس‌نخواندن وجود نخواهد داشت، نه؟!

هفته‌نامه دوچرخه شماره 620

به‌خدا زمان ما از این چیزها نبود! گچ را به یک نخ می‌‏بستیم و سر دیگر نخ را روی نقطه‌ای بر تخته ثابت نگه می‌د‌اشتیم و دستمان را مثل پرگار می‏چرخاندیم تا یک دایره صاف بکشیم و معلم رویش زوایا را توضیح بدهد. اما حالا تخته‌سیاه‏هایی به‌وجود آمده که با فشاردادن یک دکمه، شکل دلخواه را با دقت برایتان رسم می‌کند.

این تخته‏ها انواعی دارند؛ مثلاً یک نوع پیشرفته تخته‌سیاه‏های دیجیتالی، توانایی وصل‌شدن به اینترنت و نرم‏افزارهای مختلف را دارد. با حرکت انگشت می‏توان روی این تخته شکل کشید و نوشت. به‌علاوه کلیه اطلاعات ثبت‌شده روی تخته را می‏توان با لمس یک دکمه به چاپگر فرستاد تا دانش‎آموزان بعداً بتوانند آنها را مطالعه کنند.

حتی در بعضی مدارس پیشرفته، تخته‌سیاه به لپ‏تاپ‏های روی میز دانش‏آموزان وصل است تا بتوانند از پای میز اشکالاتشان را برطرف کنند. این انقلاب در کلاس‏های درس از زمانی به وجود آمد که معلمان به فکر افتادند تا از ابزارهای چندرسانه‌ای برای آموزش استفاده کنند؛ مثلاً تهیه جزوه درسی با نرم‏افزارهایی مثل «پاورپوینت» و همراه با اشکال و مثال‏های مختلف و جذاب و نمایش‌دادن در کلاس به‌صورت ویدئوپروجکشن؛ اتفاقی که باعث شکل‏گیری مدارس هوشمند در دنیا شد.

کار با کامپیوتر و نوشتن تکالیف به وسیله آن یکی از ویژگی‏های رایج مدرسه‏های امروزی است. به دلیل فراگیر شدن کامپیوتر و اینترنت در زندگی مردم دنیا، کمتر مدرسه‏ای است که اثری از ورود تکنولوژی به آن نباشد. استفاده دانش‌آموزان از فضای اینترنت برای تحقیق و جست‌وجو و نوشتن برخی پروژه‌ها با نزم‌افزارهای مخصوص از جمله مواردی است که به کمک فناوری محقق شده است. البته این امکان‌ها به همین راحتی‌ها هم به دست نیامده‌اند و در مدرسه‏های گوشه و کنار دنیا مدت‏ها بر سر آن بحث شده است.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 620

حتماً تو هم با من موافقی که آزمایشگاه‌‏ها به خودی خود مکان‌های هیجان‌انگیزی هستند. حالا وقتی مجهز و پیشرفته هم باشند و این امکان را داشته باشند که بتوان برای هر درس به تناسب موضوع محیط را شبیه‌سازی کرد، طبیعی است که شرایط و فضا را برای یادگیری بهتر فراهم می‌کنند.

تصور کن که بتوانی تجهیزاتی برای ساخت ربات داشته باشی یا از نزدیک قوانین فیزیک را لمس کنی، یا حتی به این فکر کن‌که در آزمایشگاهی باشی که بتوانی در آن موقعیت بی‌وزنی را هم امتحان کنی!

به نظر خیلی فوق‏العاده است، نه؟ احتمالاً هر دانش‏آموزی که از این مدرسه بیرون بیاید، دانشمند خواهد شد.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 620

ربات‏‌های معلم شاید در نگاه اول خیلی جذاب به نظر برسند، اما بر سرشان اختلاف نظر زیادی وجود دارد. این که هیچ‌کس نمی‏تواند جای حضور زنده معلم را در کلاس درس بگیرد، واقعیتی است که نمی‏شود انکارش کرد. اما از آن‌طرف ربات‏های معلم ویژگی‏هایی دارند که باعث شده‏اند برخی مدرسه‏ها به کمک آنها دانش‎آموزانشان را بیشتر به درس‌خواندن تشویق کنند. این ربات‏ها در کنار معلم استفاده می‏شوند و توانایی‏های مختلفی دارند. پرسیدن سؤال از دانش‏آموزان، کمک به حل تمرین‏هایشان و توضیح درس‏های جدید از قابلیت‏های آنهاست. حتی برخی از این ربات‏ها به وسیله معلم‏ها از راه دور کنترل می‏شوند.

این‌که دانش‏آموزان در بسیاری موارد به دلیل کار بیشتر با کامپیوتر، دانش بیشتری نسبت به معلمانشان دارند، دغدغه بسیاری از مسئولان بوده است.

اما در نهایت همگی به این نتیجه رسیدند که نمی‏توان جلوی پیشرفت فناوری را گرفت و باید پابه‌پای آن پیش رفت.

کد خبر 147188
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز