همشهری‌آنلاین: محقق ایرانی لابراتوار ملی لارنس برکلی با نانولوله‌های غنی شده کربنی تک دیواره نیمه رسانا تکنیکی کارا و کم هزینه را برای ساخت تخته مدارهای کشسان و قابل انعطاف در قطعه های بزرگ ارائه کرده که می‌توان از آن به عنوان پایه های تولید الکترونیکهای قابل انعطاف نام برد.

علی جاوه‌ای

به گزارش مهر، تخته مدار الکتریکی یا Backplane حاوی مدارها و اتصالاتی است که می‌توان ابزارهای الکتریکی دیگر بر روی دیگر تخته مدارها را به آن متصل کرد. علی جاوه‌ای برای نمایش دادن کاربرد Backplaneهای نانولوله‌ای، با استفاده از آن پوست مصنوعی الکترونیکی را با توانایی ردیابی و واکنش نشان دادن به لمس ساخت.

جاوه‌ای می‌گوید با کمک این تکنولوژی پردازشی، تخته مدارهای قابل انعطاف و کشسانی را بر اساس آرایه های کاملا انفعالی و به شدت یکدست از ترانزیستورهای باریک ساخته شده از نانولوله های کربنی ساخته‌ایم که می‌توانند سطحی برابر 56 سانتیمتر مربع را پوشش دهند. به گفته وی این تکنولوژی در ترکیب با تکنیکهای چاپ اتصالات فلزی می تواند در آینده زمینه ساخت الکترونیکهای کشسان و قابل انعطاف را با کمترین هزینه ممکن فراهم آورد.

جاوه ای و همکارانش برای ساخت این تخته مدار از نانولوله‌های کربنی تک دیواره غنی شده استفاده کرده و به لوله های 99 درصد نیمه رسانا دست پیدا کردند. این ترکیب بسیار خالص نسبت جریان الکتریکی خاموش / روشن بالایی را برای تخته مدار در اختیار دانشمندان قرار داد.

سپس جاوه‌ای با به کار گرفتن لایه ای بسیار نازک از پلیمید، الگویی لانه زنبوری از حفره های 6 ضلعی را با کمک لیزر بر روی لایه ایجاد کرد که این حفره ها قابلیت کشسانی را برای لایه به همراه داشتند. در حال حاضر میزان کشسانی این لایه از بخشهای جانبی 60 درصد است اما در آینده می توان میزان کشسانی آن را به واسطه تغییر دادن ابعاد حفره های ایجاد شده قابل تنظیم کرد.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، تخته مدارها پس از قرار گرفتن لایه های سیلیکونی و اکسید آلومینیومی و لایه‌های نیمه رسانای نانولوله‌های کربنی غنی شده تک دیواری بر روی یکدیگر تکمیل شدند. جاوه ای در نهایت از این تخته مدارهای باریک در ساخت پوستهای الکترونیکی ویژه ردیابی فشارهای فضایی استفاده کرد. پوست الکترونیکی متشکل از آرایه ای از 96 پیکسل حسگر است که می تواند مساحتی 24 سانتیمتر مربعی را پوشش دهد، در حالی که هر پیکسل توسط یک ترانزیستور لایه ای کنترل می‌شود.

کد خبر 153969
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز