شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

بعضی وسیله‏‌ها با این‌که خیلی مورداستفاده قرار می‌گیرند و بیشتر آدم‌‏ها با آنها سر و کار دارند، اما کمتر کسی است که طرز کارشان را بداند.

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 627

مثلاً همین سی‌دی‎ها یا لوح‏های فشرده که در طول روز از آنها برای پخش موسیقی، نمایش عکس یا جابه‌جاکردن و ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‏‌کنیم. تا به‌حال فکر کرده‏‌اید که این وسیلۀ به‌ظاهر ساده چگونه کار می‏‌کند؟

سی‌دی‏ که علامت اختصاری دو کلمه compact به‌معنای فشرده و disk به‌ معنی‌ قرص دایره‌‏ای‌شکل است‏، بر اساس میزان اطلاعاتی که می‏‌تواند ذخیره کند، انواع مختلفی دارد. اما معروف‌‏ترین نوع سی‌دی، یک دیسک دایره‌شکل به قطر 12 سانتی‎متر است که از یک‌نوع پلاستیک با ضخامت حدود 2/1 میلی‏متر تشکیل شده است. این روکش پلاستیکی به همراه یک ورقه اکریلیک از لایه بسیار نازک آلومینیومی -که بخش اصلی سی‌دی را تشکیل می‏‌دهد- محافظت می‏‌کند؛ اگر یک سی‌دی را بشکنید، این ورق نازک آلومینیومی را خواهید دید.

سی‌دی‌‏های معمولی ظرفیت ذخیره حدود 700 مگابایت اطلاعات را دارند. اگر به یک سی‌دی خام و پرشده نگاه کنید، متوجه می‏‌شوید که تفاوتشان در دایره‌‏هایی است که روی بخش نقره‏‌ای رنگ سی‌دی دیده می‏‌شود. در واقع این دایره‏‌ها به شکل مارپیچی حول سوراخ وسط سی‌دی به‌وجود آمده‌‏اند و هرچه به سمت محیط دایره می‌روند، شعاعشان بیشتر و در نتیجه بزرگ‏تر می‏‌شوند.

اطلاعات به‌وسیله لیزری که در دستگاه رایت سی‌دی وجود دارد، روی دایره‏های هم‌مرکز به‌صورت برآمدگی‏ و فرورفتگی انتقال می‏‌یابند. همان‌طور که می‏‌دانید، زبان کامپیوتر صفر و یک است و روی سی‌دی نیز انواع داده‌‏ها مثل‌عکس، آهنگ، فیلم و فایل‏‌های نوشتاری و... به همین صورت ضبط می‏‌شوند. زمانی که سی‌دی یا لوح فشرده را درون «سی‌دی درایو» یا دستگاه پخش می‏‌گذاریم، این صفر و یک‌ها ترجمه و برای پردازش به سی‌پی‌یو (cpu) و از آن جا به بخش‏‌های دیگر مانند کارت گرافیکی (اگر تصویر باشد) و کارت صوتی (اگر موسیقی باشد) فرستاده می‏‌شود.

درون سی‌دی درایوها چشم الکترونیکی وجود دارد که شیارهای به‌وجود آمده را به صفر و یک ترجمه می‏‌کند؛ به این ترتیب که نوری روی سی‌دی تابیده می‏‌شود و بازتابش از شیارها اگر بر چشم الکترونیکی منطبق باشد عدد یک و در غیر این صورت صفر ترجمه می‌‏شود. این صفر و یک‌ها هم به صورت کدهای از پیش تعیین‌شده در کامپیوتر تفسیر می‌شوند. زمانی که می‏‌خواهید یک سی‌دی را رایت کنید، باید سرعت رایت را تعیین کنید.

حتماً می‌دانید که هر قدر سرعت را بالا ببرید، سی دی در زمان کمتری رایت می‏‌شود. سرعت رایت نشان می‏‌دهد که داده‌‏ها با چه سرعتی (کیلوبایت بر ثانیه) روی دایره‌‏های هم‌مرکز ایجاد می‌شوند.

کد خبر 151529
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز