مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: برای مبارزه با آلودگی محیط زیست طراحان لباس به تکاپو افتاده‌اند تا راه‌حل جدیدی برای کاهش استفاده از مواد شیمیایی برای تولید پارچه پیدا کنند. یکی از این راه‌حل‌های نوآورانه تولید پارچه از جنس شیر گاو است.

Anke Damaske

نرم و لطیف، دو ویژگی برجسته پارچه‌های از جنس شیر هستند که از سوی "آنکه داماسکه"، طراح جوان آلمانی اختراع شده‌اند. او همراه با همکارانش پس از پشت سر گذاشتن آزمایش‌های مختلف توانسته از پروتئین موجود در شیر گاو برای تهیه پارچه استفاده کند.
بنا بر گفته‌های داماسکه برای تبدیل ماده خام اولیه از شیر به نخ از هیچگونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

محافظ محیط زیست و مفید برای پوست

یکی از امتیازات پارچه‌های از جنس شیر این است که در تهیه آن منابع طبیعی به هدر نمی‌روند. به طور مثال برای تولید یک کیلوگرم نخ از جنس شیر تنها به دو لیتر آب نیاز است، در صورتی که برای تهیه تی‌شرت‌های متداول حدود ۴۱۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

در عین حال این ابداع با توجه به عدم استفاده از مواد شیمیایی در روند تولید این الیاف، می‌تواند در کند کردن آلودگی محیط زیست نقش مؤثری ایفا کند.

داماسکه می‌گوید: «پروتئین موجود در پارچه‌هایی که از جنس شیر تهیه شده‌اند برای پوست مفید هستند.»

علاقه حوزه‌های مختلف صنعت به پارچه‌های از جنس شیر

این طراح ۲۸ ساله در رشته میکروبیولوژی تحصیل کرده و با کمک شرکت ریسندگی برمن پروژه‌ای به نام "کومیلش" را پایه‌گذاری کرده است.

به گزارش دویچه‌وله، در حال حاضر در چارچوب این پروژه‌ هر ساعت دو کیلو نخ تولید می‌شود. اما هدف "آنکه داماسکه" تولید ۷۰ کیلوگرم از این الیاف در عرض یک ساعت است.

ابداع داماسکه نه تنها نظر طراحان و دنیای مد را به خود جلب کرده، بلکه شرکت‌های اتومبیل‌سازی و صنعت پزشکی نیز نسبت به پارچه‌های از جنس شیرعلاقه نشان داده‌اند.

آنکه داماسکه از سنین کم به طراحی و دوزندگی علاقه داشته و در سن ۱۹سالگی موفق می‌شود مارک متعلق به خود را به نام MCC پایه‌گذاری کند.

ماده اولیه برای تهیه نخ شیری "کازئین"، پروتئینی موجود در شیر و سفیده تخم ‌مرغ به صورت پودر است. قرار است که جنس مجموعه لباس‌های بهاری MCC برای سال آینده ۳۰٪ از نخ شیری، ۶۵٪ الیاف ویسکوز و ۵٪ اسپاندکس (کش نخ) باشد.

آینده‌ای درخشان برای نخ از جنس شیر

مدت‌هاست که تولید پوشاک از جنس پنبه ارگانیک از برنامه‌های ثابت شرکت‌های بزرگ زنجیره‌ای تولیدکننده لباس مانند C&A و H&M است. به این ترتیب آنکه داماسکه با تولید پارچه‌های از جنس شیر احتمالا در بازار الیاف طبیعی پیشرفت چشمگیری خواهد کرد.

هایکه شویر از انجمن بین‌المللی اقتصاد الیاف طبیعی می‌گوید که در حال حاضر کمبود الیاف در بازار تولید پوشاک معضل بزرگی است و منجر به انفجار قیمت‌ها شده است. از این رو شویر تبدیل ماده‌ای مانند کازئین به الیاف، آن هم با هزینه‌ای پائین را ایده‌ای بسیار هوشمندانه می‌داند.

 

کد خبر 147502
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز