گروه سیاسی: بلافاصله پس از انتشار گزارش دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مرحله بعدی عملیات آمریکا علیه ایران که رئیس مجلس شورای اسلامی آن را عملیات ایذایی نامیده است آغاز شد

طرح

منابع آمریکایی از سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور این کشور به چین و روسیه خبر داده‌اند، او قرار است در این سفر با سران کشورهای چین و روسیه رایزنی کند و فشار به ایران را افزایش دهد.

این سفر می‌تواند پاسخی به چرایی تمام آن جاروجنجال‌های رسانه‌ای درباره گزارش منتشر نشده آمانو و به تبع آن مجموعه فضاسازی‌های اخیر در مورد حمله به ایران باشد؛ سفری که نشان می‌دهد آن جارو جنجال‌ها و این فضاسازی‌ها هدفی جز واداشتن روسیه و چین به موافقت با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران نداشته است.

همصدایی رسانه‌ای غرب

رسانه‌های غربی به ویژه رسانه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی تقریبا از 2هفته پیش همصدا بر این نکته دست گذاشته بودند که آمانو در این گزارش طی یک ارزیابی رسمی تأکید خواهد کرد یک جنبه نظامی در برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد اما در این گزارش به هیچ وجه صراحتا به این موضوع اشاره‌ای نشده است و آمانو البته با لحنی غیرمتعارف و متفاوت از لحن گزارش‌های سابق این آژانس ادعا کرده است که ایران فعالیت‌هایی را در ارتباط با توسعه ادوات انفجاری انجام داده است. آمانو در گزارشی که پیش از انتشار با جار و جنجال رسانه‌ای همراه بود و پس از انتشار با استقبال سرد مقامات اروپایی مواجه شده است، ارزیابی اطلاعاتی 2008 آمریکا را مبنا قرار داده و البته که برای انتشار این گزارش یک هفته قبل‌تر با اوباما دیدار و رایزنی هم داشته است.

در سال2007 یک ارزیابی اطلاعاتی از سوی آمریکا منتشر شد که از سال2003 که مبنای این ارزیابی اطلاعاتی بوده، هیچ نوع فعالیت نظامی در برنامه هسته‌ای ایران مشاهده نشده است. انتشار این گزارش مجموعه‌ای از انتقادات را متوجه آمریکا کرد که پس بر چه اساسی ایران مورد تحریم قرار گرفته است؟ دولت آمریکا برای جبران این آبروریزی در سال2008 یک ارزیابی دیگر منتشر کرد که در آن گفته شده بود احتمال دارد برخی از جنبه‌های این فعالیت‌ها پس از سال2003 هم ادامه پیدا کرده باشد. در گزارش آمانو عین همان عبارتی که در ارزیابی اطلاعاتی آمریکا آمده بود، آمده و گفته شده است: این اطلاعات نشان می‌دهد که پیش از پایان سال‌‌٢٠٠٣، این فعالیت‌ها (فعالیت‌های به‌اصطلاح نظامی) تحت یک برنامه تنظیم شده، انجام شده و برخی از این فعالیت‌ها ممکن است همچنان ادامه داشته باشد. از سوی دیگر دیروز رادیو رژیم صهیونیستی به نقل از برخی مقامات تل‌آویو اعلام کرد که گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران همان اطلاعاتی است که رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر جمع آوری کرده و آن را در اختیار کشورهای دیگر قرار داده است.

اتمام حجت با آمانو

بلافاصله بعد از انتشار این گزارش علی‌اصغر سلطانیه نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در وین گفت که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس پس از سفر اخیرش به واشنگتن در انتشار این گزارش با آمریکا همدست شده است.به گزارش ایسنا، او ادامه داد: این گزارش منصفانه نیست، تعادل ندارد، غیرحرفه‌ای است و با انگیزه سیاسی و تحت فشار سیاسی آمریکا آماده شده است.
سلطانیه یادآور شد: در 8سال گذشته بیش از 4هزار بازرسی اجباری و بیش از یکصد بازرسی ناگهانی انجام گرفته است که در جریان آنها حتی یک گرم اورانیوم که برای مقاصد نظامی انحراف داده شده باشد، یافت نکردند؛ بنابراین هیچ مدرک موثقی وجود ندارد. وی همچنین در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه با آمانو اتمام حجت کرده است، گفت: آمانو قرار بود دیروز گزارشش را منتشر کند اما 24ساعت قبل از قرار قبلی و با ضمائمی که نباید منتشر می‌شود آن را منتشر کرد.رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه دیروز گفت: به زودی پشت صحنه انتشار گزارش آمانو را افشا می‌کنیم. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز که دیروز به استان سمنان سفر کرده بود در واکنش به این گزارش، آن را گزارشی غیرمتعارف و سیاسی خواند.

واکنش تند روسیه و چین

بعد از انتشار گزارش البته روسیه و چین بار دیگر بر مواضع قبلی خود تأکید کرده و انتشار این گزارش را به شدت مورد انتقاد قرار دادند که می‌تواند امیدها را برای گفت‌وگو با تهران به حداقل برساند.
هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته است که چین از به کارگیری ابزار صلح‌آمیز برای حل مسئله هسته‌ا‌ی ایران حمایت می‌کند.روسیه نیز در واکنش به انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران انتشار آن را به شدت مورد انتقاد قرار داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما تردیدهای جدی‌ای درباره توجیه گام‌هایی که برای افشای محتوای این گزارش برای افکار عمومی برداشته شده است داریم.

حیثیت آژانس خرج ادعاهای آمریکا شد

رئیس‌جمهور دیروز در اجتماع مردم شهرکرد خطاب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: چرا تمام حیثیت آژانس را خرج ادعاهای پوچ آمریکا می‌کنید؟ تاریخ نشان داده هیچ‌یک از دشمنان اسلام تاکنون طعم پیروزی بر ملت ایران را نچشیده‌اند. محمود احمدی‌نژاد گفت: خودشان مسلح به بمب‌های اتمی هستند و با پررویی می‌گویند ایران می‌خواهد بمب اتم بسازد. این مردم اگر بخواهند بمب بسازند، از شما نمی‌ترسند و شما را آدم حساب نمی‌کنند. این مردم نیاز به بمب ندارند و راه زدن شما را خوب بلدند و طوری شما را می‌زنند که صدایش درنیاید. ملت ایران با فرهنگ و منطق و اخلاق و عدالتخواهی دمار از روزگار شما درمی‌آورد. وی گفت: ملت ما یک منطقی را به جهان عرضه می‌کند که اگر رئیس‌جمهور آمریکا بخواهد در راهروهای کاخ‌سفید قدم بزند، خواهد دید که کارمندان آنجا هم طرفدار منطق ملت ایران هستند. ملتی که اخلاق و فرهنگ دارد، نیاز به بمب اتم ندارد.

کد خبر 150778
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز