چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: برخی معتقدند افراد بدون وابستگی و مسئولیت نسبت به دیگران زندگی راحت‌تری دارند. اما تجرد مادام‌العمر دست کم در مورد نسبت زنده ماندن از سرطان به نفع فرد نیست.

marriage

به گزارش وب‌مد یک بررسی جدید نشان می‌دهد مرد بدون همسر با احتمال 35 درصد بیشتر نسبت به مردی که ازدواج کرده است، ممکن است در نتیجه سرطان بمیرد.

پژوهشگران در این بررسی شمار مرگ و میرهای ناشی از سرطان در مورد 13 سرطان رایج شامل سرطان‌های پستان، پروستات، ملانوم بدخیم (یک نوع سرطان پوستی) و سرطان روده بزرگ و ریه را در بیش را 440000 مرد و زن نروژی در طول یک دوره 40 ساله از 1970 تا 2007 پیگیری کردند.

در مجموع مردان مجرد و زنان مجرد بدترین وضعیت از لحاظ پیامد ابتلا به سرطان را داشتند. این بررسی نشان داد که مردان و زنان هرگز ازدواج‌نکرده نسبت به افراد متاهل، مطلقه یا بیوه‌شده، ممکن است در معرض خطر بیشتر مرگ ناشی از سرطان باشند.

در طول دوره 1970 تا 1974 در این بررسی، مردان هرگز ازدواج‌نکرده نسبت به مردان ازدواج‌کرده 18 درصد بیشتر در معرض مرگ ناشی از سرطان بودند. در دوره‌های اخیرتر در حد فاصل سال‌های 2005 تا 2007، احتمال مرگ ناشی از سرطان در مردان هرگز ازدواج نکرده 35 درصد بیشتر بود.

در طول‌ دوره 1970تا 1974 در زنان هرگز ازدواج‌نکرده نسبت به زنان ازدواج‌کرده احتمال مرگ ناشی از سرطان 17 درصد بیشتر بود. در طول دوره زمانی 2005 تا 2007 زنان هرگز ازدواج‌نکرده با احتمال 22 بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان بودند.

مزیت ازدواج

این بررسی نشان‌دهنده افزایش تفاوت میان میزان زنده‌ماندن از سرطان در میان مردان و زنانی است که ازدواج کرده‌اند و آنهایی که مجرد مانده‌اند. اما میزان مرگ ناشی از سرطان در افرادی که مطلقه یا بیوه هستند، در طول دوره این بررسی تفاوتی چندانی نکرده بود.

به نظر می‌رسد میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در مردانی که هرگز ازدواج نکرده‌اند، نسبت به مردان ازدواج‌کرده به طور مداوم در طول افزایش بوده است. در افراد مجرد بالای 70 سال این میزان بالاترین حد را دارد.

آستر سایس، از مرکز ثبت سرطان نروژ، و سرپرست این پژوهش در یک بیانیه خبری گفت: "تفاوت‌ها در میان افراد ازدواج‌کرده و ازدواج‌ نکرده مبتلا به سرطان ممکن است با وضعیت بهتر سلامت در هنگام تشخیص یا پذیرش بیشتر رژیم‌های درمانی و پیگیری‌‌ها قابل توضیح باشد."

پژوهشگران همچنین اعتقاد دارند که حمایت عاطفی همسر در حین و پس از درمان سرطان ممکن است تفاوتی از لحاظ میزان زنده ماندن بیمار ایجاد کنند. در افراد ازدواج‌کرده همچنین ممکن است سرطان در مراحل ابتدایی‌تری تشخیص داده شود- به این علت که همسر فرد او را وامی‌دارد به طور مرتب به ملاقات پزشک برود.

به نظر این پژوهشگران برخی از زن و شوهرها همچنین ممکن است سبک زندگی سالم‌تری- از لحاظ رژیم غذایی، یا سیگار نکشیدن - و نیز سلامت روانی بهتر نسبت به افراد ازدواج‌نکرده داشته باشند.

کد خبر 150683
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز