دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق به شناسایی ژنی شده‌اند که سرعت گسترش غدد سرطانی لوزالمعده را کاهش می‌دهد، کشفی که می‌تواند به درمان یکی از مهلک‌ترین انواع سرطان کمک کند

سرطان لوزالمعده

به گزارش مهر، این گروه تحقیقاتی بین المللی، پس از کشف این ژن با عنوان " USP9X " روی موش دریافتند که کشف جدید برای انسان‌ها هم موثر است.

دیوید توسون از محققان این گروه به خبرگزاری فرانسه گفت: ما به دنبال نمونه‌های انسانی این غده بودیم و دریافتیم که این ژن در برخی از افراد وجود ندارد، افرادی که به شدت بیمار بوده و افرادی که به سرعت براثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند از این ژن برخوردار نیستند.

وی افزود: بیمارانی که از سطح پایین این ژن برخوردار بودند نیز پس از عمل جراحی جان خود را از دست داده‌اند و بیمارانی که تا پایان زندگی خود با سطح بالایی از متاستاز ( گسترش سرطان) رو به رو بودند نیز سطح پایینی از این پروتئین داشته‌اند.

این ژن در تمام سلول‌های بدن انسان یافت می‌شود، اما در برخی غدد از بین می‌روند. این ژن  پیش‌تر شناخته شده بود اما دانشمندان تاکنون به نقش آن به عنوان ژن مقاوم در مقابل سرطان پی نبرده بودند.

این محقق یادآور شد: تاکنون سه ژن مقاوم در مقابل سرطان لوزالعمعده شناخته شده است اما به نظر می‌رسد که این ژن عامل بازدارنده متاستاز است، امری که موجب مرگ بیماران مبتلا به این نوع از سرطان می‌شود.

وی یادآور شد: این کشف به معنای آن است که ما می‌توانیم این ژن را با استفاده از دارو بیدار کنیم. مشاهدات ما نشان می‌دهد که ما می‌توانیم با انجام درمان‌هایی به افرادی که این ژن را در اثر رشد غدد سرطانی لوزالمعده از دست داده‌اند کمک کنیم.

سرطان لوزالمعده، 96 درصد از قربانیان خود را طی 5 سال از زمان تشخص به کام مرگ می‌کشد. تشخیص زودهنگام این بیماری دشوار است، این بیماری زمانی تشخیص داده می‌شود که کاملا گسترش یافته است.

کد خبر 168406
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز