مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

گروه شهری: آتش‌سوزی در باغ قلهک و گزارش مردمی به سازمان آتش‌نشانی در شنبه‌شب گذشته، مراجعه ماموران این سازمان برای مهار آتش را به‌دنبال داشت که محافظان باغ قلهک مانع از ورود ماموران سازمان آتش‌نشانی به این باغ شدند.

شعله اتش

شنبه شب اهالی محله قلهک با تماس با سامانه‌125 از وقوع آتش‌سوزی در باغ قلهک خبر دادند اما با وجود حضور بموقع ماموران آتش‌نشانی، نگهبانان این باغ اجازه ورود به تیم‌های آتش‌نشانی و اطفای حریق را ندادند. علیرضا علوی، مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران نیز با تأیید خبر آتش‌سوزی در باغ قلهک به رسانه‌ها گفت: متأسفانه نگهبانان باغ مانع ورود خودروها و ماموران آتش‌نشانی شدند و گفتند خودمان آتش را خاموش می‌کنیم. با این حال سیدرضا خوش‌زاد مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران دستور داده تمام ایستگاه‌های نزدیک به باغ قلهک در آماده باش باشند. وی اضافه کرد: دودی که در محل ایجاد شده بود، احتمالا ناشی از سوزاندن دوباره درختان بوده است.

در پی وقوع آتش‌سوزی شامگاه شنبه در باغ قلهک، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز از طرح شکایت مجدد شهرداری تهران از سفارت انگلستان به‌دلیل تکرار اقدامات غیرقانونی خود برای از بین بردن فضاهای سبز خبرداد.علی محمد مختاری درباره این واقعه به ایسنا گفت: کارشناسان کمیسیون ماده7، شهردار ناحیه و رئیس اداره فضای سبز منطقه3، شامگاه شنبه و پس از آنکه در جریان آتش‌سوزی قرار گرفتند، در محل باغ قلهک حاضر شدند و حوالی ساعت 21 گزارش دریافت شده در این خصوص تایید شد. وی با بیان اینکه مسئولان سفارت انگلیس از ورود ماموران آتش‌نشانی برای اطفای حریق ممانعت کردند، ادامه داد: بنابر دستور صادر شده، علاوه بر کارشناسان کمیسیون ماده7، اکیپ‌های آتش‌نشانی برای اطفای حریق احتمالی که ممکن بود به هر دلیل تسری یابد، در اطراف باغ قلهک مستقر شدند. مختاری با اشاره به شکایت اخیر شهرداری تهران درباره قطع و سوزاندن 310 اصله درخت، اعلام کرد: اخیرا سفارت انگلستان مجددا به قطع 30 اصله درخت دیگر در باغ قلهک اقدام کرده بود و احتمالا آتش‌سوزی شنبه‌شب، با هدف از بین بردن بقایا، خاشاک و تنه درختان قطع شده، صورت گرفته است.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به تشکیل جلسه مجدد کمیسیون ماده7به‌دلیل تکرار تخلف سفارت انگلستان و قطع مجدد 30اصله درخت دیگر، اظهارکرد: در این جلسه جریمه 510 میلیون تومانی که بابت قطع 310‌اصله درخت درنظرگرفته شده بود به سه برابر افزایش یافت. وی افزود: درحالی‌که برابر قانون، غرس دوبرابر محیط بن درختانی که از بین رفته بر عهده خاطیان است اما اعضای کمیسیون ماده7 سفارت انگلستان را به غرس سه برابر محیط بن درختان موظف کرد.با وجود آتش‌سوزی‌های اخیر در باغ قلهک و خسارات وارده به فضای سبز این باغ، کارشناسان حقوقی بسیاری نیز در این زمینه اظهارنظر کردند.

در همین ارتباط مرتضی نجفی، وکیل دعاوی بین‌المللی و استاد دانشگاه علوم قضایی به سما گفت: شکایت شهرداری تهران از سفارت انگلیس به‌خاطر قطع درختان کاملا جنبه قانونی دارد زیرا شهرداری متولی اداره امور شهر و حفظ محیط‌زیست شهری است و می‌تواند از طریق محاکم عمومی و دیوان عدالت در این باره اقدام قانونی کند.

پیگیری شکایت در خانه ملت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در روزهای گذشته از شکایت شهرداری تهران از سفارت انگلیس حمایت کردند. در همین ارتباط محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز و عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: شهرداری توان زیادی برای استیفای حق مردم دارد و این اقدام می‌تواند بازخورد خوبی در میان مردم داشته باشد چراکه باغ قلهک سال‌های سال دراختیار انگلیسی‌‌ها بوده و اکنون خسارات زیادی از این بابت دیده است. لذا این اقدام شهرداری شایان تقدیر است و مورد حمایت قوای سه‌گانه خواهد بود. وی با اشاره به پیگیری این موضوع در خانه ملت تصریح کرد:

در شرایطی که شهرداری تهران پیشقدم شده و از سفارت انگلستان به قوه قضاییه شکایت کرده، قطعا مجلس نیز این اقدام را مورد حمایت قرار می‌دهد و موضوع را به‌طور جدی پیگیری می‌کند. همچنین موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مردم بجنورد و عضو کمیسیون تلفیق نیز درباره شکایت شهرداری تهران از سفارت انگلیس بابت قطع درختان باغ قلهک به شهرنوشت گفت: شهردار تهران مسئول حفظ منافع شهروندان تهرانی است و هر چیزی که باعث شود حقوق شهروندان ضایع شود شهردار تهران باید با آن برخورد کند.

ما نیز به‌عنوان نمایندگان مجلس از این حرکت تا جایی که در محدوده اختیارات قانونی ماست، حمایت کرده و می‌کنیم. همچنین اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی در ارتباط با این موضوع اظهار داشت: اقدام شهرداری تهران درخصوص شکایت از سفارت انگلستان بسیار به موقع است، چراکه مدت زیادی از اتمام قرارداد فی مابین ایران و انگلستان درخصوص باغ قلهک می‌گذرد اما متأسفانه هنوز دولت این کشور اقدامی برای پس دادن باغ قلهک انجام نداده است. وی تاکید کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با توجه به اهمیت موضوع، آمادگی هرگونه همکاری و حمایتی درخصوص اقدام شهرداری تهران دارد و قطعا درصورتی که شهرداری نسخه‌ای از این شکایت را به کمیسیون ارسال کند موضوع را دنبال کرده و شهرداری را در این مسیر حمایت می‌کنیم.

کد خبر 150563
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز