رئیس شورای‌عالی استان‌ها رویکرد شهرداری تهران در تبدیل‌شدن از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی را مثبت ارزیابی و پیشنهاد کرد شهرداری‌های دیگر کشور نیز از تجربیات شهرداری تهران در این زمینه استفاده کنند.

به گزارش شهرنوشت، در پنجاهمین اجلاس شورای‌عالی استان‌ها، کمیسیون فرهنگی اجتماعی طرحی را پیشنهاد کرد که درصورت تصویب نهایی آن، شهرداری‌های سراسر کشور ملزم خواهند شد از سازمانی خدماتی به نهادی فرهنگی اجتماعی تبدیل شوند. این رویکرد از سوی دکتر محمد باقر قالیباف به‌عنوان راهبرد بلندمدت شهرداری تهران چند سالی است که به اجرا گذاشته شده است. مهدی چمران، رئیس شورای‌عالی استان‌ها با بیان اینکه مطرح‌شدن چنین موضوعی در شورای‌عالی استان‌ها به منزله طراحی ساختار جدید اجرایی برای شهرداری‌ها نیست، گفت: «هم‌اکنون و پیش از تصویب این طرح در شورای‌عالی استان‌ها، برخی شهرداری‌های کشور موضوع تبدیل شدن به نهاد فرهنگی اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و ما در شورای‌عالی قصد داریم تمام شهرداری‌ها را ملزم کنیم این رویکرد را در طرح‌ها و پروژه‌های خود داشته باشند. وی رویکرد شهرداری تهران در تبدیل شدن به نهاد اجتماعی را به‌طور قطع مثبت ارزیابی کرد و افزود: چند شهرداری دیگر نیز نظیر اصفهان و مشهد این رویکرد را در برنامه‌های خود قرار دادند؛ در اصفهان این رویکرد طی یک برنامه 5 ساله طراحی شده و شورای‌عالی استان‌ها نیز نظرات خود را در این رابطه به آنها اعلام کرده است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در تهران تمام پروژه‌های عمرانی باید با تهیه پیوست اجتماعی به انجام برسد، گفت: ممکن است در برخی موارد تهیه پیوست‌های اجتماعی پروژه‌ها آنگونه که شورای شهر درنظر داشته انجام نشده باشد اما مهم این است که این رویکرد به امری حتمی در شهرداری تهران تبدیل شده و جزو وظایف آن تعریف شده است.

چمران به‌نظر برخی از اعضای شورای‌عالی استان‌ها مبنی بر اجرای این روند در برخی شهرداری‌ها پیش از تصویب شورای‌عالی اشاره کرد و گفت: این طرح به‌عنوان یک سند بالادستی تهیه می‌شود؛ قصد داریم در کمیسیون مربوطه بندی را به طرح اضافه کنیم که شهرداری‌های سراسر کشور به‌منظور تغییر رویکرد خود از سازمان خدماتی به نهاد اجتماعی، از تجربیات شهرهایی نظیر تهران استفاده کنند تا مجبور نباشند در این مسیر تمام فعالیت‌های خود را از صفر شروع کنند. رئیس شورای‌عالی استان‌ها با بیان اینکه پس از تصویب این طرح در شورای‌عالی استان‌ها، سند تهیه شده برای اجرا به شهرداری‌های سراسر کشور از جمله تهران ارسال می‌شود، تأکید کرد: «اگر یک شهرداری مانند تهران که خود در این زمینه فعال است، احساس کرد آنچه در این سند وجود دارد به اهدافش کمک می‌کند، از آن استفاده می‌کند اما اگر محتوای این طرح همان چیزی باشد که شهرداری تهران در حال حاضر هم آن را اجرا می‌کند، این طرح را به‌عنوان یک طرح تکمیلی و سند ملی در اختیار خواهد داشت و فعالیت‌های خود را براساس رویکرد خودش ادامه می‌دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: زمانی در شهرداری تهران مباحث فرهنگی اجتماعی وجود خارجی نداشت، اما در حال حاضر این رویکرد به رویه‌ای مشخص تبدیل شده و باید حرکت خود را به سمت بهتر شدن ادامه دهد.

کد خبر 150296
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز