گروه شهری: محمد باقر قالیباف شهردار تهران دستور داد پرونده تخلفات سفارت انگلیس در باغ قلهک به قوه قضاییه ارسال شود. 300 اصله درخت در باغ قلهک تهران در حالی توسط سفارت انگلستان در مدت زمانی کوتاه به دلایل مختلف، خشک، قطع و سوزانده شده که پرونده شکایت شهردار تهران از این سفارت به دستگاه قضایی ارسال شده است.

باغ قلهک

 محمد باقر قالیباف این موضوع را در جمع تعدادی از مدیران شهرداری تهران اعلام و خاطرنشان کرد: یکی از سیاه‌ترین پرونده‌هایی که در حافظه تاریخی مردم ایران وجود دارد، پرونده دولت انگلیس است.
وی با اشاره به سوابق استعماری انگلیس افزود: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هم نقش دولت انگلیس در تلاش برای ضربه زدن به وحدت ملی، تمامیت ارضی و فتنه‌گری‌های گوناگون بر کسی پوشیده نیست.

شهردار تهران تصریح کرد: یکی از نمونه‌های این رفتارهای بدخواهانه دولت انگلیس را می‌توان در ماجرای باغ قلهک و وقایعی که این روزها در این باغ در جریان است، دید. وی با بیان اینکه در این باره توجه به دو نکته ضروری است، گفت: نخست آنکه سفارت انگلیس در تهران، سالیان متمادی است که باغ قلهک را به تصرف خود در آورده و این مطالبه هر ایرانی آزاده‌ای از نهادهای مسئول است که اقدام‌های لازم برای احقاق حقوق مسلم کشور در این زمینه به‌صورت فعال صورت گیرد. قالیباف افزود: نکته دوم آن است که در ایام اخیر براساس گزارش‌های موثق، عوامل سفارت انگلیس مبادرت به خشک‌کردن، قطع‌کردن و آتش‌زدن درختان باغ قلهک کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نابودی بیش از 300 اصله درخت قدیمی در فاصله زمانی کوتاه، اقدامی نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد، گفت: به همکارانم در شهرداری تهران ابلاغ می‌کنم در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرونده تخلفات سفارت انگلیس در باغ قلهک را به قوه قضاییه ارجاع دهند و مطمئنم دستگاه قضایی نیز با دقت، سرعت و قاطعیت، نسبت به اعاده حقوق شهروندان اقدام خواهد کرد.
قالیباف افزود: واقعا جای تأسف است؛ دولت انگلیس که ژست حمایت از محیط‌زیست و توجه به ارزش‌های انسانی به‌خود می‌گیرد در اقدامی اینچنین، بدیهی‌ترین حقوق ملی و شهروندی مردم کشوری دیگر را نادیده می‌انگارد.

شهردار تهران در پایان با تاکید بر اینکه در پیگیری حقوق شهروندان ذره‌ای کوتاه نخواهیم آمد، خاطرنشان کرد: در ارتباط با این پرونده، شهرداری تهران با طرح دعوای حقوقی، موضوع را تا رسیدن به نتیجه مشخص پیگیری خواهد کرد. به گزارش شهرنوشت، باغ قلهک در محله شمیران تهران که وسعتی بیش از 20 هکتار دارد با نقض قوانین شهروندی از سوی سفارت انگلستان مورد تعرض قرار گرفته و 300اصله درخت این باغ به شکل‌های مختلف قطع شده است.

مدیران شهری اما بعد از هماهنگی با وزارت امور خارجه موفق شدند به باغ قلهک وارد شوند و مطالعه‌ای دقیق‌تر در مورد تغییرات صورت‌گرفته در این باغ انجام دهند که در این بازدید به‌طور عینی، خشک‌شدن 300اصله درخت ثابت شد، دود ناشی از آتش‌سوزی درختان باغ از سوی شهروندان تهرانی گزارش شد و بلافاصله پرونده‌ای برای پیگرد قضایی سفارت انگلستان از سوی شهردار تهران به جریان افتاد.
مهرماه امسال بعد از تهیه گزارشی از این تخلف در باغ قلهک از سوی سفارت انگلستان، شکایت شهرداری تهران به دستگاه قضایی ارسال شد که مطابق شکایت و تخلف صورت‌گرفته، مسئولان سفارت به جریمه سنگین نقدی و غرس سه‌برابر بن‌درختان قطع شده مطابق ماده4 قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز شهرها مصوب 1359 شورای انقلاب در همان باغ محکوم می‌شوند.

شروع این ماجرا از سال 87 بود که زمزمه‌هایی مبنی بر قطع درختان در این باغ شنیده شد و بعد از بررسی‌های به‌عمل آمده مشخص شد در این باغ تعداد 22درخت قطع شده که علت خشک‌شدن و سپس قطع این درختان از سوی مسئولان سفارت انگلیس دلایلی مثل آفت و مشکلات زیستی عنوان شد اما بررسی‌های دقیق شهرداری تهران نشان داد، کارگرانی با ملیت افغانی به وسیله ماشین‌های دیپلماتیک به درون باغ قلهک که در اختیار سفارت انگلیس است رفت‌وآمد می‌کنند.همچنین مشخص شد مصالح ساختمانی از طریق خودروهای سفارت انگلستان به درون باغ حمل می‌شود که بعد از اطلاع از این موضوع شهرداری تهران اقدام به مسدود‌کردن پل ماشین‌رو در جلوی باغ قلهک کرد تا از این اقدام غیرقانونی جلوگیری کند.

این باغ به وسعت 20هکتار از زمان قاجار به‌صورت امانت در اختیار دولت بریتانیا قرار داشت که مطابق اسناد تاریخی، لزوم پس‌گرفتن این باغ از سوی برخی فعالان سیاسی و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. با این حال این باغ، همیشه محل چالش دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت انگلستان بوده است.با توجه به اسناد و مدارک موجود، سفارت انگلستان باغ قلهک را از زمان محمدشاه قاجار، تابستان‌ها برای استراحت و تفرج اجاره می‌کرده و این زمانی است که سفارت دولت انگلستان دارای مکان کوچکی در حوالی دروازه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بوده است. در سال 1286هـ ق سفارت انگلیس به شمالی‌ترین نقطه تهران در آن زمان (خیابان فردوسی) منتقل می‌شود و این کشور زمینی به مساحت 15جریب را به‌عنوان سفارت در اختیار می‌گیرد که امروزه نیز محل اصلی سفارت دولت انگلیس در ایران است.

با این حال به گفته مسئولان شهری، سفارتخانه‌های خارجی در تهران موظف به رعایت قوانین و مقررات شهری هستند و این نخستین تخلف سفارتخانه‌ها در این ابعاد در تهران بوده است. اگرچه برخی سفارتخانه‌ها برای فعالیت‌های خود و تشخیص ضرورت اقدامات اینچنینی، مجوزهایی را از شهرداری تهران اخذ کرده‌اند اما چنین اتفاقی در سابقه دیپلماتیک کشور با سفارتخانه‌های خارجی وجود نداشته است.

حمایت سازمان محیط‌زیست از برخورد شهرداری تهران با تخلفات سفارت انگلیس

رئیس سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه شهرداری به‌عنوان حامی فضای سبز شهری باید تخریب و قطع درختان باغ قلهک را پیگیری کند، گفت: سازمان محیط‌زیست در این زمینه از شهرداری حمایت می‌کند. به گفته محمد جواد محمدی‌زاده از آنجایی که مسئولیت فضای سبز داخل شهرها بر‌عهده شهرداری است، به‌عنوان مدعی باید قضایایی مانند تخریب حدود 300 اصله درخت در سفارت انگلستان را مجدانه پیگیری کند و سازمان محیط‌زیست نیز از این پیگیری‌ها و برخورد با متخلفان به‌طور قاطعانه حمایت می‌کند.

کد خبر 150019
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز