گروه شهری: نمایندگان مجلس بر پیگیری موضوع قطع درختان باغ قلهک توسط سفارت انگلیس و شکایت شهرداری تهران از این سفارت طی روزهای گذشته تأکید کردند.

باغ قلهک

در همین ارتباط علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن این اقدام سفارت انگلیس، از پیگیری موضوع در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خبر داده است. روز گذشته نیز برخی دیگر از نمایندگان مجلس این اقدام سفارت انگلیس را محکوم کردند و خواستار پیگیری جدی این امر شدند.از سوی دیگر سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه قطع درختان در مقطع کوتاهی انجام نشده است، گفت: سفارت انگلیس باید درخصوص قطع درختان کهنسال باغ قلهک پاسخگو باشد.

سید محمد هادی ایازی با اشاره به قطع درختان باغ قلهک توسط سفارت انگلیس به فارس گفت: گزارش‌هایی از اهالی منطقه قلهک و دروس مبنی بر قطع و به آتش کشیدن برخی از درختان به دست ما رسید. وی ادامه داد: متعاقبا مأموران شهرداری در محل حاضر و طی هماهنگی‌های صورت گرفته داخل باغ شده و متوجه شدند که 310 اصله درخت کهنسال قطع شده است.سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اینکه بر این اساس گزارشی تنظیم شد، گفت: به این موضوع اکتفا نکردیم بلکه پرونده را به کمیسیون ماده 7 ارسال کردیم. وی ادامه داد: بعد از بررسی کمیسیون ماده7، قرار شد سفارت 561 میلیون تومان جریمه به شهرداری تهران بابت قطع این درختان پرداخت کند. به گفته ایازی بعد از این موضوع پرونده را برای شهردار تهران ارسال و وی براساس قانون آن را به مراجع قضایی ارسال کرد و منتظریم تا مراجع قضایی در این زمینه رأی صادر کنند. وی در پاسخ به اینکه آیا متولیان باغ باید از قوانین کشور ما در این زمینه تبعیت می‌کردند، گفت: تمام سفارتخانه‌هایی که در کشورهای دیگر قرار دارند و املاکی در اختیار آنهاست باید تابع ضوابط و مقررات ناظر بر شهرداری آن شهر باشند. وی اضافه کرد: هر ساخت و ساز و هر اقدامی باید با اجازه شهرداری انجام شود.

وی با تأکید بر این موضوع که عجیب است اروپائیانی که شعار زیست‌محیطی می‌دهند دست به این اقدام زده‌اند و عجیب است که در کلانشهر تهران اقدام به این کار کرده‌اند بدون اینکه اجازه دریافت کرده باشند. ایازی تأکید کرد که باید سفارت انگلیس در این زمینه پاسخگو باشد. وی در پاسخ به این پرسش که احتمال بازپس‌گیری باغ قلهک وجود دارد، گفت: نمی‌دانم، مراجع ذی‌ربط باید این موضوع را پیگیری کنند و حتما چیزی را که حق مردم است پیگیری خواهیم کرد.

فعالان زیست‌محیطی هم به میدان آمدند

این در حالی است که رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهر تهران نیز از حمایت جدی فعالان زیست‌محیطی در ارتباط با پیگیری شکایت از سفارت انگلیس خبر داد. محمد هادی حیدرزاده ضمن بیان این مطلب، قطع، خشکاندن و آتش زدن 310 اصله درخت در باغ قلهک را آسیب به محیط‌زیست و میراث طبیعی شهر دانست و خاطرنشان کرد: فعالان زیست‌محیطی در روزهای گذشته و به‌ویژه پس از پخش تصاویر تکان‌دهنده قطع و زنده سوزی درختان باغ قلهک از خبر سراسری، با مراجعه به این ستاد اعلام کرده‌اند با جدیت این موضوع را پیگیری خواهند کرد. وی افزود: تفکر کاپیتولاسیون زیست‌محیطی در تهران جایی ندارد و قطعا برای احقاق حقوق مردم از همه ظرفیت‌های قانونی استفاده خواهد شد.

وی تاکید کرد: اقدام سفارت انگلیس در باغ قلهک نوعی قتل عام زیست‌محیطی در تهران است که براساس کنوانسیون‌های داخلی و بین‌المللی توسعه فضای سبز نظیر اسناد کمیته شماره 5 متروپلیس و معاهده زیست‌محیطی شهری که برحفظ و توسعه فضای سبز تاکید دارد، قابل پیگیری است.

شکایت شهرداری قابل تحسین است

نمایندگان مردم در خانه ملت نیز خواهان پیگیری جدی موضوع قطع درختان باغ قلهک از نهادهای قضایی هستند. جهانبخش محبی‌نیا در گفت‌وگو با شهرنوشت اظهار داشت: امیدوارم طرفداران محیط‌زیست همصدا با شهردار تهران، اعتراض‌ها و دعوی حقوقشان را در دادگاه‌ها مطرح کنند. محبی نیا خاطرنشان کرد: ایران تحت هیچ شرایطی نباید از حقوق خود بگذرد و اکنون نیز که انگلیسی‌ها این قانون شکنی را انجام داده‌اند باید جزای بی‌قانونی خود را ببینند. وی با تشکر از شهردار تهران اظهار داشت: شهردار تهران حرکت بسیار شایسته‌ای کرد و به‌نظر من باید حتما این مسئله را پیگیری کند و در حد یک شکایت نماند که پیگیری هم نشود.

از سوی دیگر سید کاظم دلخوش، یکی دیگر از نمایندگان مردم در خانه ملت نیز درخصوص شکایت شهردار تهران از سفارت انگلیس به خاطر قطع درختان باغ قلهک اظهار داشت: شهرداری نباید تا زمان احقاق حقش از سفارت انگلیس به‌خاطر این قانون شکنی کوتاه بیاید. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من دستگاه‌های قضایی نیز باید در این خصوص با تمام قوا عمل و از شهردار تهران حمایت کنند. این نماینده مجلس هشتم همچنین اظهار داشت: شکایت شهردار تهران نیز از سفارت انگلیس بسیار قابل تحسین است چراکه این شکایت می‌تواند به انگلیسی‌ها ثابت کند که شاید سایر کشورها در برابر قانون شکنی‌های انگلیس کوتاه بیایند اما ایران قطعا چنین چیزی را تحمل نمی‌کند و برای گرفتن حقوقش هر کاری می‌کند.

کد خبر 150295
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز