همشهری آنلاین: درحالی‌که آمارها از بالا بودن میزان آلودگی صوتی شهر تهران حکایت می‌کنند، وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست هیچ‌گونه همکاری در این زمینه با شهرداری تهران و شرکت کنترل کیفیت هوا نکرده‌اند.

 

به گزارش همشهری، طی دو سال گذشته در حدود دو دسی بل به میزان آلودگی صوتی شهر تهران افزوده شده است.  میزان استاندارد آلودگی صوتی در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها در طول روز 55 دسی بل و در طول شب 45 دسی بل است، درحالی‌که خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران روزانه 70 تا 80 دسی‌بل آلودگی صوتی را تجربه می‌کنند.

یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام این مطلب به شهرنوشت گفت: آلودگی صوتی برخلاف آلودگی هوا به شرایط جوی بستگی ندارد؛ میزان آلودگی صوتی شهر تهران بیشتر به مولدهای متحرک از قبیل خودروها و موتورسیکلت‌ها بر می‌گردد. به‌دلیل وجود همین منابع متحرک هم هست که هم‌اکنون اکثر مناطق و معابر اصلی شهر تهران از میزان بالای آلودگی صوتی رنج می‌برند. این در حالی است که وزارت بهداشت و سازمان محیط‌ زیست در این خصوص ما را کاملا تنها گذاشته‌اند.

رشیدی با اشاره به فعالیت ایستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی افزود: ما هم‌اکنون 39 ایستگاه فعال سنجش آلودگی صوتی داریم که به جرات می‌توانم بگویم تهران تنها شهری است که در کشور دارای ایستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی است. این در شرایطی است که وزارت بهداشت و سازمان محیط‌ زیست به‌عنوان سازمان‌هایی که مرتبط با این مهم هستند، حتی یک ایستگاه سنجش آلودگی صوتی هم در سطح شهر احداث نکرده‌اند.

وی با اشاره به افزایش سالانه آلودگی صوتی، وجود این نوع آلودگی را یک تهدید برای شهر خواند و ابراز داشت: سنجش میزان افزایش آلودگی صوتی از الگوی لگاریتمی متابعت می‌کند. از این‌رو سالانه حدود0.7 تا 0.80 دسی بل به میزان آلودگی صوتی اضافه می‌شود و این در حالی است که در دو سال گذشته حدود 2دسی‌بل به میزان آلودگی صوتی شهر تهران افزوده شده است. از سویی اثرات ناشی از آلودگی صوتی در درازمدت نمایان خواهد شد. به همین دلیل با اطمینان می‌توان گفت اگر شرایط همین طور ادامه یابد، تهران با یک تهدید جدی مواجه است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا احداث دیوار صوتی را آخرین راه حل کاهش آلودگی صوتی دانست و بیان داشت: همانطور که اشاره شد آلودگی صوتی شهر تهران بیشتر ناشی از آلاینده‌های متحرک است از این‌رو دقت در تولید و استانداردسازی وسایل نقلیه مولد و نیز وضع مقررات سختگیرانه در این زمینه می‌تواند مثمرثمر باشد. با وجود این احداث دیوارهای صوتی هم می‌تواند سهم بسزایی در کاهش آلاینده‌های صوتی داشته باشد به‌طوری که در پشت دیوارهای صوتی تا حدود 15 دسی بل کاهش آلاینده‌های صوتی را شاهد هستیم.

رشیدی به وضعیت آلودگی هوای شهر تهران پرداخت و در پاسخ به این سؤال که چرا بعد از بارش باران در شهر تهران باز در بعضی مناطق شاخص‌های آلودگی هوا وضعیت ناسالم را نشان می‌داد، افزود: شهر تهران در این روزهای بارانی وضعیت سالمی را از نظر آلودگی هوا تجربه کرد اما چون شرایط بارندگی همواره مداوم نیست با قطع بارش آلودگی‌ها افزایش پیدا می‌کنند چرا که تردد خودروها به‌عنوان منابع تولید آلاینده‌ها، یک عامل مداوم است. این وضعیت باعث می‌شود که در روزهای بعد از بارندگی باز هم شاهد افزایش آلودگی در هوای تهران باشیم.

 

کد خبر 150417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز