دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه بین الملل: مختار لمانی دیپلمات مراکشی که از طرف عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب برای برگزاری کنفرانس توافق ملی در عراق در این کشور مأموریت داشت دوم بهمن ماه از سمت خود استعفا داد.

 وی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس نکاتی را فاش کرده است که خواندنی است:

1 - لمانی پیش‌تر در سازمان ملل به‌عنوان مأمور این سازمان در افغانستان و آفریقا فعالیت کرده است.

2 - لمانی در مدت 8 ماه فعالیت در بغداد تصمیم گرفت که در منطقه حفاظت شده این شهر زندگی نکند. منطقه حفاظت شده یا منطقه سبز در بغداد مکانی است که سفارت‌خانه‌های انگلیس و آمریکا و اکثر دیپلمات‌ها در آن حضور دارند.

3 - وی با اتومبیل غیرمسلح در بغداد تردد می‌کرد و فقط از محافظان کرد که از وزارت امور خارجه عراق که در نزدیکی محل سکونتش حفاظت می‌کردند می‌توانست کمک بگیرد.

4 - لمانی در طی حضورش در عراق برای هدف اصلی مأموریت خود یعنی ایجاد کنفرانس توافق ملی با حضور احزاب فرقه‌ای تلاش‌های بسیاری را انجام داد.

5 - این کنفرانس قرار بود در اواخر بهار برگزار شود، بعدها قرار شد این کنفرانس در مرداد ماه برگزار شود و سرانجام هم هرگز برگزار نشد.

6 - لمانی برای تشکیل کنفرانس توافق ملی با رهبران ارشد شیعه در عراق تبادل‌نظر کرد و برای دیدار و گفت‌وگو با آیت‌الله سیستانی به نجف اشرف سفر کرد.

7 - وی هم‌چنین برای دیدار با رهبران کرد عراق به شهر اربیل سفر کرد.

8 - وی هم‌چنین قصد داشت برای دیدار با رهبران سنی عراق به استان الانبار سفر کند اما چون اوضاع در این استان بسیار خطرناک بود به این شهر سفر نکرد و در عوض رهبران مذهبی و سیاسی سنی برای دیدار با لمانی به بغداد سفر کردند.

9 - لمانی در توجیه ناکامی خود می‌گوید: تشکیل یک کنفرانس با حضور این گروه‌ها و جناح‌ها در عراق بیهوده بود چون عراق فاقد ضروریات لازم برای ایجاد توافق است و رهبران عراقی به یکدیگر اعتماد ندارند.

10 - نماینده اتحادیه عرب در عراق در نامه استعفای خود نوشته است: تنها مشکل من در عراق روابط میان افراد بود. آنها این حس را داشتند که هرکدام از این گروه‌ها قربانی گروه دیگر است.

11 - دخالت ایران در وخامت اوضاع عراق به‌هیچ‌وجه صحت ندارد. آمریکایی‌ها باید سیاست‌شان را به سرعت تغییر دهند.

12 - در نهایت واشنگتن عامل وخامت اوضاع عراق است.

13 - لمانی 22 کشور عرب از اعضای اتحادیه عرب را مقصر می‌داند و معتقد است این کشورها اوضاع وخیم عراق را با جدیت بررسی نمی‌کنند.

14 - لمانی تأکید دارد که اگر عراق به ورطه جنگ داخلی سقوط کند، همه چیز را خواهد سوزاند؛ نه‌تنها در عراق بلکه در جاهای دیگر. فقط خدا می‌داند این بحران تا کجا ادامه خواهد داشت.

کد خبر 15038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز