همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با بیان این‌که درمان اساسی مشکلات آب و سایر مشکلات بشری، تغییر اندیشه و نظام حاکم بر جهان است، گفت: تا زمانی که اندیشه سرمایه‌داری در دنیا حاکم است، مسابقه برای مصرف و تخریب محیط ادامه دارد.

احمدی نژاد

 به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد با حضور در مراسم بیست و یکمین کنگره بین‌المللی آبیاری و زهکشی در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، خطاب به حاضرین در جلسه گفت: موضوع کار شما به یک معنا مهمترین موضوع بشری است. خدا عالم را برای انسان خلق کرد و شرایط آن را به گونه‌ای در تعادل قرار داد که انسان بتواند یک زندگی آرام، سعادتمند و مرفه را برنامه‌ریزی کند و بر همین اساس همه نیازهای بشر را در هستی تعبیه کرد.

 وی ادامه داد:‌ بسیار روشن است که از میان همه امکاناتی که خدا برای زندگی انسان خلق کرده، آب عنصر محوری است، همه حیات در کل هستی وابسته به آب است. چرخه آب از هر کجا که عبور می‌کند حیات به دنبال دارد. آب مظهر پاکی، شادابی و تلاش است و در حقیقت آب جلوه زیبایی از رحمت خداوند است.

 رئیس‌جمهور با بیان این‌که «در بسیاری از فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، آب مقدس است» تصریح کرد: تصور دنیای بدون آب انسان را به تطبیق یک دنیای مرده و بی‌تحرک منتقل می‌کند. اما سوال این است که با توجه به منابع لازمی که خداوند برای همه انسان‌ها در سرتاسر زمین قرار داده، دچار مشکل هستیم. فکر نمی‌کنم فردی در اینجا باور داشته باشد که کمبود آب وجود دارد، بنابراین مشکل از کجا ناشی می‌شود؟ حجم آب موجود در طبیعت برای زندگی متعادل و سعادتمند همه انسان‌ها، برای همه نسل‌ها کافی است.

 وی خاطرنشان کرد: حدود 100 الی 200 سال پیش مشکلی به نام محدودیت منابع آبی و بحران آب وجود نداشت؛ اما امروز بحران آب جدی است و من فکر می‌کنم علت آن را باید در دو عامل جستجو کرد؛ نخست دخالت مخرب نامحدود در طبیعت و دیگری استفاده نامناسب و افراط‌گونه از همه منابع به ویژه آب.

 احمدی‌نژاد با بیان این‌که «این دو علت تابع یک علت واحد است» گفت: در 100 سال اخیر که اندیشه سرمایه‌داری بر بخش‌های وسیعی از جهان حاکم شده، سرعت دخالت در طبیعت، تخریب و آلودگی طبیعت و خروج چرخه آب و هوا از تعادل افزایش یافته است، ریشه مشکل را باید در اندیشه مصرف‌گرایی و سودپرستی دنبال کرد.

 رئیس‌جمهور در ادامه یادآور شد: ما می‌شنویم که 25 درصد آلودگی‌های محیطی توسط یک کشور ایجاد می‌شود، کشوری که حداکثر پنج درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است. هنگامی که دور هم جمع می‌شویم و از آن‌ها می‌خواهیم مصرف خود را اصلاح کنند با استفاده از قدرت سیاسی، تقاضای همه ملت‌ها را رد می‌کنند به دلیل این‌که به دنبال سود نامحدود هستند. آن‌ها برای این‌که سود بیشتری ببرند، یک مسابقه بی‌پایان مصرف را سازماندهی کرده‌اند و دائم برای مصرف تبلیغ می‌کنند بدون این‌که برنامه‌ای برای مدیریت منابع طبیعی و توزیع مناسب آن‌ها وجود داشته باشد.

 وی با بیان این‌که «درمان اساسی مشکلات آب و سایر مشکلات بشری، تغییر اندیشه و نظام حاکم بر جهان است» خاطرنشان کرد: تا زمانی که اندیشه سرمایه‌داری در دنیا حاکم است، مسابقه برای مصرف و تخریب محیط ادامه دارد.

 احمدی‌نژاد ادامه داد: در یک کشور سالانه هزاران تن مواد آلاینده طبیعت منتشر می‌شود، ولی برنامه‌های محدود کننده، کمتر از یک صدم آن‌ها است و هر سال نیز با سرعت بسیار بالایی بر حجم مواد آلاینده اضافه می‌شود. درمان اساسی آن است که ما ریشه مصرف و دخالت در طبیعت را کنترل کنیم، یعنی باید یک اندیشه و نظامی در جهان حاکم شود که آب و طبیعت را مقدس بپندارد و بین انسان و طبیعت یک رابطه‌ متقابل حیات و زندگی را تعریف کند که البته مبنای آن نیز باید عدالت باشد. تا زمانی که نظام ناعادلانه وجود دارد عده قلیلی اصرار دارند با تخریب روابط میان انسان و طبیعت، سود بیشتری به دست آورند که در نهایت تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسد.

 رئیس‌جمهور تصریح کرد: شاید لازم باشد که همه ما صرف نظر از ملیت‌ها و زبان‌ها، برای تغییر این نظام فریاد بزنیم و تلاش کنیم زیرا محیط برای همه است و شاید 100 سال قبل این باور عمومی نشده بود که محیط زیست یک محیط یکپارچه است.

 وی با اشاره به تلاش برای مدیریت مصرف میدانی گفت: در کشور ما حدود 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و فکر می‌کنم متوسط دنیا نیز همین باشد یعنی بیشترین مصرف در بخش کشاورزی است البته به طور عمومی امروز در محیط اقتصادی، کشاورزی نمی‌تواند با بخش‌های صنعت و خدمات رقابت موثری داشته باشد. اگر بخواهیم مصرف آب در کشاورزی را بهینه کنیم باید سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی توجیه اقتصادی پیدا کند و در اکثر کشورها نیز این امر نیازمند دخالت دولت‌ها است. دولت‌ها باید وارد شده و پشتیبانی کنند تا روش‌های آبیاری در بخش کشاورزی تغییر کند.

 احمدی‌نژاد با مهم برشمردن آموزش یادآور شد: یک باور عمومی در اغلب کشاورزان وجود دارد و آن این است که آن‌ها تصور می‌کنند آب بیشتر معادل محصول بیشتر است که این تصور اشتباه است. اگر آموزش‌ها همین باور غلط را تصحیح کند بسیار موثر خواهد بود. ما بنا داریم در برنامه پنج ساله همه زمینه‌های کشاورزی آبی را تحت مدیریت آبیاری جدید تنظیم کنیم.

 رئیس‌جمهور با اشاره به یک تجربه منحصر به فرد در کشورمان خاطرنشان کرد: ما در نوار کویری، کشاورزی با محصولات بسیار ارزشمند از جمله پسته و انار داریم. گروهی از کشاورزان شیوه‌ای را برای آبیاری ابداع کرده و از شبکه‌های لوله و کوزه‌های سفالی برای آبیاری باغات استفاده کردند که این منجر به افزایش تولیدات و کاهش هزینه‌ها شد از همین شیوه سفالی در کنار خلیج‌فارس برای باغ زیتون استفاده شد و باز هم محصول افزایش چشمگیری داشت.

 وی افزود: در هر کشوری اگر اندیشه‌ها را فعال کنیم و یک مشارکت عمومی برای مدیریت مصرف آب سازماندهی کنیم و حساسیت تک تک افراد را تحریک کنیم خواهیم دید که خلاقیت‌های فراوانی بروز خواهد کرد.

 احمدی‌نژاد با قدردانی از اعضای ICIDبه دلیل اقدامات ارزشمند در حوزه منابع آبی تاکید کرد: هر کس برای مدیریت بهتر آب تلاش کند در حقیقت برای حقیقت انسانی تلاش کرده است و این امری مقدس به شمار می‌رود. جمهوری اسلامی ایران نیز در تبادل تجربیات با icid اعلام آمادگی می‌کند.

 رئیس‌جمهور با بیان این‌که «همه باید برای مدیریت صحیح آب دست به دست هم دهیم» گفت: ‌امروز هر کس در هر کجای دنیا راه و اندیشه‌ای را ارائه دهد، مدیریتی را اعمال کند که یک لیتر بهتر و مناسب‌تر مصرف شود، حتما آن راه و عمل مقدس است.

 رئیس دولت دهم در پایان گفت: بنده یک مدیر سیاسی‌ام، اما صدها جلسه سیاسی در دنیا برگزار می‌شود ولی حاصلی برای بشریت ندارم. اجلاس شما از بسیاری از اجلاس‌های سیاسی که در دنیا برگزار می‌شود ارزشمندتر است.

 پیش از سخنان دکتر محمود احمدی‌نژاد، وزیر نیرو سخنرانی کرد.

کد خبر 148923
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز