همشهری آنلاین: رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که «ملت ایران قربانی تروریسم است، درباره اتهام اخیر دولت آمریکا علیه ملت ایران» گفت: ایجاد اختلاف در روابط ایران و عربستان به منظور تسلط بر منطقه و تحت‌الشعاع قرار دادن مسائل و مشکلات داخلی آمریکا از مهمترین عوامل طرح این ادعای بی اساس و اتهام علیه ملت ایران است و تجربه نشان داده که چنین اقداماتی هرگز نتیجه‌ای برای دولتمردان آمریکایی به همراه ندارد و در نهایت حقیقت برای ملت‌ها روشن خواهد شد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد دوشنبه شب در مصاحبه زنده تلویزیونی با شبکه الجزیره انگلیسی در پاسخ به سوالی درباره اتهام اخیر دولت آمریکا مبنی بر اقدام ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا با بیان این‌که «ترور از زشت‌ترین اقداماتی است که می‌تواند شکل بگیرد و این اتهام دولت آمریکا را باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد» گفت: همه می‌دانند که این تهمت درباره ملت ایران صدق نمی‌کند؛ ترور متعلق به کسانی است که فاقد فرهنگ، تمدن و منطق هستند و این در حالی است که ملت ایران ملتی با فرهنگ، متمدن و اهل دوستی و برادری هستند و هیچگاه حتی به همسایگان خود و سایر کشورها تجاوز نکرده و همواره برخوردی براساس حقوق و قوانین داشته است.

رییس‌جمهور با طرح این سوال که به چه دلیل باید ایران در خاک آمریکا سفیر یک کشور دوست را ترور کند؟ گفت: ملت ایران با سیاست‌های دولت آمریکا مخالف است و آن را به صراحت اعلام می‌کند و از بیان این موضوع هیچگونه نگرانی ندارد.

وی با بیان این‌که «فرض‌های مختلفی در خصوص اتهام‌افکنی اخیر دولت آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد» اظهار کرد: فرض اول این است که دولت آمریکا با طرح این ادعا قصد دارد در روابط میان ایران و عربستان اختلاف ایجاد کند؛ در حالی که آن‌ها سخت در اشتباه هستند چرا که در نهایت حقیقت برای ملت‌ها روشن خواهد شد.

احمدی‌نژاد تحت‌الشعاع قرار دادن مسائل داخلی آمریکا را فرض دوم هدف آمریکا از اتهام به ایران عنوان کرد و گفت: مثل روز روشن است که چنین فرضی نیز هرگز نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت، چرا که مشکلات اقتصادی آمریکا به حدی جدی است که با متهم کردن ایران برطرف نخواهد شد و آن‌ها کاری از پیش نمی‌برند.

رییس‌جمهور افزود: اتهام‌افکنی دولت آمریکا علیه ایران به قدری بی‌اساس و غیرعقلانی است که بعید نیست دولتمردان آمریکایی ایران را حتی به عنوان عامل جنگ ویتنام و کره و مشوق جرج بوش برای حمله به عراق و افغانستان معرفی کنند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری درخصوص موضع صریح دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به اتهام اخیر آمریکا گفت: وزارت خارجه ایران، رسماً در این خصوص اطلاعیه داده و به شدت آن را تکذیب کرده و حتی نسبت به طرح این موضوع از سوی دولت آمریکا به مجامع بین‌المللی اعتراض کرده است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «اگر جریانات تروریستی دنیا ریشه‌یابی شود، مشخص خواهد شد که همه آن‌ها به بدنه دولت آمریکا متصل بودند» تصریح کرد: چندی پیش فردی به نام ریگی که از مرزهای شرقی ایران دست به ترور و آدم‌ربایی می‌زد، توسط مأمورین اطلاعاتی و امنیتی کشور دستگیر و در محاکمه خود اسنادی ارایه را کرد که به وضوح نشان می‌داد وی مورد حمایت دولت آمریکا قرار داشت که در این راستا سی‌دی اعترافات وی برای آقای اوباما و دبیرکل سازمان ملل ارسال شد، اما هیچ عکس‌العملی نسبت به آن صورت نگرفت.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص موضع ایران در قبال اقدام دولت آمریکا مبنی بر طرح اتهام اخیر در شورای امنیت، گفت: شورای امنیت تحت سلطه آمریکا قرار دارد و دولت آمریکا از کودتای 28 مرداد و بخصوص در سی سال گذشته همواره علیه ملت ایران موضع‌گیری کرده‌ است؛ ضمن این‌که امروز سازمان ملل به معنای حقیقی سازمانی برای تمامی ملت‌ها نبوده، چرا که بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در این سازمان مجمع عمومی نیست و این در حالی است که در تمامی مجامع بین‌المللی، مجمع عمومی تعیین‌کننده است اما مجمع عمومی سازمان ملل تابع مرجعی است که تنها پنج عضو دارد و این آشکارا از غیردموکراتیک و ناعادلانه بودن این مجمع حکایت دارد و بدین معناست که دولت آمریکا در عمل حاکم این سازمان است؛ از این‌رو فاقد ارزش و اعتبار حقوقی می‌باشد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: دولت آمریکا اگر علیه ایران به شورای امنیت فشار بیاورد دیگر هیچ آبرویی برای شورای امنیت سازمان ملل باقی نخواهد ماند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که «ملت ایران قربانی تروریسم است» به ترور شهید رجایی و باهنر و شماری از مسوولان جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: یک گروه تروریستی در سال‌های نخستین انقلاب ساختمان نخست‌وزیری ایران را منفجر کردند و کسانی که رسماً مسوولیت این اقدام تروریستی را به عهده گرفته بودند، امروز در آمریکا حضور دارند و آزادانه مشغول فعالیت می‌باشند.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا ایران در خصوص ادعای مطرح شده از سوی آمریکا تحقیق و تفحص انجام خواهد داد، با بیان این‌که «دلیلی برای تحقیق وجود ندارد، چرا که دولت آمریکا روزانه اتهاماتی علیه ملت ایران مطرح می‌کند و در این صورت باید هر روز نسبت به این اتهامات تحقیق انجام دهیم» خاطرنشان کرد: روش دولت آمریکا در برخورد با ملت‌ها روشی غلط است؛ آنها حتی اگر قصد دارند به ملت ایران فشار بیاورند. توسل به این‌گونه اقدامات برای آن‌ها جوابگو نیست چرا که تجربه تاریخی نیز این موضوع را اثبات می‌کند که طی سی سال گذشته فشارهای دولت آمریکا علیه ملت ایران بی‌نتیجه بوده است و این به نفع دولت آمریکاست که با ملت ایران دوستی کند و باید بداند که با متهم کردن ملت ایران نتیجه‌ای نخواهد گرفت.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که «دولت آمریکا باید متوجه تبعات منفی رفتار خود باشد» اظهار کرد: این باور همواره در ذهن ملت ایران بوده که آمریکا دشمن ایران است و طرح چنین اقدامات نسنجیده از سوی دولتمردان آمریکا این باور را تشدید کرده و تاثیرات منفی در ذهن ملت ایران خواهد گذاشت؛ دولت آمریکا باید بداند که ملت ایران با هیچ‌کس شوخی و تعارف ندارد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر سخنان وزیر خارجه عربستان در خصوص اتهام اخیر آمریکا علیه ملت ایران خطاب به برادران عربستانی افزود: در آیه‌ای از قرآن کریم ذکر شده «اگر فاسقی برای شما خبر آورد آن را نپذیرید و بررسی کنید»؛ دولت آمریکا علاقه‌ای به عربستان و ایران نداشته و منافع آن در ایجاد اختلاف بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان است چرا که آن‌ها قصد دارند بر منطقه مسلط شوند و راه آن را وجود اختلاف بین این دو کشور می‌دانند.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که «هیچ‌گونه توجیهی نمی‌توان مبنی بر این‌که کسی از ایران برای ترور برادر مسلمان خود در خاک آمریکا اقدام کند را مطرح کرد» گفت: جمهوری اسلامی ایران حتی افرادی که در داخل کشور دست به ترور زده‌اند را ترور نکرد، بلکه آن‌ها را دستگیر و به طور قانونی محاکمه کرد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شبکه الجزیره انگلیسی مبنی بر اینکه آیا ایالات متحده ادعای بی‌اساس و بدون سندی مطرح کرده است، گفت: دولت آمریکا قبلاً هم ادعاهایی مطرح کرد که بعداً بی‌اساس بودن آن مشخص شد. که از جمله آن می‌توان به ادعای وجود سلاح کشتار جمعی در عراق اشاره کرد که این ادعا را به قدری محکم و با تبلیغات گسترده انجام داد که همه آن را باور کردند و کشورهای زیادی در حمله به عراق با آمریکا همراهی کردند، اما هیچگونه سلاح کشتار جمعی در عراق پیدا نشد و امروز هم کسی سوال نمی‌کند که آیا این ادعا درست بوده یا غلط؟

رییس‌جمهور افزود: درست کردن اسناد جعلی برای سیستم‌های جاسوسی آمریکا کار دشواری نیست.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال برخورد نظامی بین ایران و آمریکا گفت: چنین موضوعی را پیش‌بینی نمی‌کنم؛ البته افرادی در دولت آمریکا وجود دارند که چنین آرزویی دارند، اما در مقابل آن‌ها عقلای زیادی نیز در این کشور هستند که می‌دانند نباید این کار انجام شود.

رییس‌جمهور با طرح سوالاتی مبنی بر این‌که آیا نیروهای نظامی ایران کنار مرزهای آمریکا حضور دارند؟ آیا ایران از جنگ هشت ساله علیه آمریکا حمایت کرده است؟ آیا ایران از 25 سال از یک حکومت دیکتاتوری مثل شاه در آمریکا حمایت کرده است؟ و آیا ایران از گروه‌های تروریستی که مسئولین آمریکایی را ترور کردند حمایت داشته؟ گفت: اقدامات دشمنانه آمریکا علیه ایران جریانی یکطرفه است و معلوم نیست که چرا مسوولان آمریکایی این قدر نسبت به ملت ایران بغض و کینه دارند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که «دولتمردان آمریکایی اگر خیال می‌کنند دوران شاه در ایران تجدید خواهد شد اطمینان داشته باشند که سخت در اشتباه هستند» تصریح کرد: امروز ایران کشوری مستقل و آزاد بوده و به نفع آمریکا است که با ملت ایران همراهی کند.

رییس‌جمهور با طرح این سوال که چرا هر کس در دنیا مخالف سیاست‌های آمریکا می‌باشد، متهم به تروریسم شده و یا، ترور می‌شود، گفت: دانشمندان هسته‌ای ایران ترور می‌شوند، چرا که شورای امنیت اسم آنها را اعلام می‌کند و صهیونیست‌ها بلافاصله اقدام ترور آن‌ها می‌کنند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که «ملت ایران با سیاست‌های دولت آمریکا مخالف است اما این مخالفت منطقی است و ایران سوالاتی را مطرح کرده که باید به آن‌ها پاسخ داده شود» گفت: ملت ایران هیچ‌گاه علیه آمریکا و هیچ کشوری وارد جنگ نشده است چرا که ما معتقدیم جهان را باید با منطق اداره کرد و این در حالی است که رژیم صهیونیستی که دوست دولت آمریکاست با اعلام قبلی دست به ترور و آدم‌کشی می‌زند.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که «سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاستی دفاعی است» اظهار کرد: ایران کشور بزرگی است و صدها سال در کمال امنیت و آرامش در کنار همسایگان خود قرار داشته و این روند باید همچنان ادامه داشته باشد؛ از این‌رو بارها به کشورهای حوزه خلیج فارس پیغام داده‌ایم که دولت آمریکا رفتنی است و باید منطقه را ترک کند و کشورهای منطقه باید با دوستی و برادری در کنار هم زندگی کنند و هیچ‌گاه نمی‌توانند دشمن هم بوده و علیه یکدیگر اقدام کنند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در خصوص ستون فقرات و هسته اصلی مشکل ایران و آمریکا گفت: هسته اصلی این موضوع به نوع نگاه دولتمردان آمریکا نسبت به ملت‌ها مربوط می شود آن‌ها باید ملت‌های منطقه را به رسمیت بشناسند و به آن‌ها احترام بگذارند و نه تنها نباید به دنبال تسلط بر ملت ها باشند، بلکه باید بدنبال ایجاد ارتباط در شرایط برابر و احترام‌آمیز باشند.

رییس‌جمهور با انتقاد از حضور ناوگان آمریکا در خلیج فارس، با بیان این‌که «چه کسی به آمریکا ماموریت داده در خلیج فارس حضور داشته باشد؟» گفت: بدون تردید هیچ‌کس آن‌ها را به حضور در منطقه دعوت نکرده است و چنانچه رفراندومی در بین ملت‌های منطقه برگزار شود مشخص خواهد شد که ملت‌های منطقه با دخالت‌های دولت‌ آمریکا در امور منطقه موافق نیستند.

احمدی‌نژاد افزود: روش دولت آمریکا در مواجهه با ملت‌های منطقه اشتباه است و به خاطر همین مدام در حال شکست خوردن است.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره حمایت ایران از حزب‌الله لبنان اظهار کرد: برطبق منشور ملل متحد هر ملتی حق دارد علیه اشغالگران مقابله کند. اگر آمریکا اشغال شود ملت آمریکا حق دارد علیه اشغالگران مبارزه کند و همه ملت‌های آزاده جهان هم باید از مبارزه ملت آمریکا حمایت کنند که در منشور ملل متحد نیز نسبت به مبارزه علیه اشغالگری مشروعیت داده شده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که «ملت فلسطین و حزب‌الله در خانه‌های خود مورد هجوم اشغالگران قرار می‌گیرند» عنوان کرد: در چنین شرایطی اگر دولت آمریکا در دفاع از حقوق بشر صداقت دارد، باید از مقاومت فلسطین و حزب‌الله لبنان دفاع کند.

رییس‌جمهور با طرح این سوال که آیا آمریکا در اسارت صهیونیست‌ها قرار دارد؟ گفت: چرا باید آمریکا با این وسعت و بزرگی قربانی چند صهیونیست باشد و بخاطر صهیونیست‌هایی که حتی علیه یهودی‌ها نیز هستند در مقابل نظر و رای 300 میلیون جمعیت بایستد؟

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره موضع ایران در قبال رژیم صهیونیستی گفت: معتقدیم اشغالگری، آدم‌کشی و ترور باید از بین برود و رژیم صهیونیستی غیر از این کارها را انجام نمی‌دهد؛ در تل‌آویو چند صد هزار یهودی علیه دولت رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. این افراد ایرانی نبودند بلکه کسانی بودند که خود صهیونیست‌ها از نقاط مختلف جهان به این منطقه آورده‌اند.

رییس‌جمهور افزود: رژیم صهیونیستی مشروعیت ندارد و رژیمی ساخته شده توسط انگلیس و دولت آمریکا می‌باشد که ملت‌های منطقه هرگز وجود این رژیم را نپذیرفته‌اند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که «حرف ملت ایران این است که باید حق ملت فلسطین برگردانده شود و ملت‌ها خودشان برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند» گفت: هیچ‌کس بویژه دولت آمریکا حق ندارد به جای دیگران تصمیم بگیرد؛ آن‌ها تنها می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنند و حق ندارند نظرات خود را حتی به نام شورای امنیت به ملت‌ها تحمیل کنند.

احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که دولت آمریکا با استفاده از ساز و کاری که در اختیارش است قصد دارد، نظر خود را به دیگران تحمیل کند» گفت: آن‌ها بن‌لادن را به عنوان مقصر 11 سپتامبر معرفی می‌کنند. پس از مدتی از دستگیری و کشته شدن آن خبر داده و ملت فلسطین را تروریسم می‌نامند و انتظار دارد همه ملت‌ها این موضوعات را بدون هیچگونه سوالی بپذیرند و این در حالی است که دوره این‌گونه رفتارها به پایان رسیده و ملت‌ها بیدار شدند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به شکل‌گیری بهار عربی در منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است، آزادی، احترام و عدالت حق همه ملت‌هاست و هیچ‌کس نباید در امور داخلی سایر ملت‌ها دخالت کند؛ دولت‌ها و ملت‌ها هم باید در فضای آرامش حقوق و مطالبات خود را برآورده کنند و این‌ها اصولی است که معتقدیم همه کشورها باید نسبت به آن متعهد باشند.

احمدی‌نژاد افزود: مواضع ایران نسبت به همه کشورهای منطقه یکسان است و هیچ‌گاه از وقوع درگیری و تنش حمایت نکردیم و هر نوع اختلاف و کشتار را محکوم کرده‌ایم.

رییس‌جمهور گفت: توصیه ما به همه دولت‌ها و ملت‌ها این است که درگیری را کنار گذاشته و با تفاهم و گفت‌وگو مسایل خود را حل و فصل کنند و درگیری و تنش از هر طرف که باشد مشکلات موجود را پیچیده‌تر خواهد کرد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص تبدیل سیستم ریاستی به پارلمانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان و دانشگاهیان دربرابر سوالی علمی پاسخ علمی مطرح کردند و هیچ‌گونه مساله خاصی وجود ندارد و در قانون اساسی جایگاه و اختیارات همه مسوولان مشخص است.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص شرایط پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران نیز اظهار کرد: گروهی که در مورد نتایج انتخابات سوال داشتند را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ یک دسته اکثریتی بودند که واقعاً سوال و شبهه داشتند و زمانی که مراجع نظارتی گزارش خود را ارائه کردند موضوع برای آنان تمام شد. اما اقلیتی نیز به بهانه انتخابات مردم را مورد حمله قرار داده و به اماکن و اموال عمومی خسارت می‌زدند که کار اشتباهی بود؛ ضمن این‌که باید توجه داشت که رقیب بنده در تهران دو میلیون رای داشت که حتی اگر همه آن‌ها اعتراض داشتند به این معنا نیست که باید در نتیجه انتخابات تغییری ایجاد شود. در حالی که بر طبق بیشترین برآوردی که از جمعیت حاضر در این خصوص انجام شد به مراتب کمتر از این میزان بوده است. البته دولت به همه آن‌ها احترام می‌گذارد و بنده خودم را خادم همه آن‌ها می‌دانم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا جایگاه مطلوب ملت ایران در جهان را بخاطر حضور خود در ریاست جمهوری می‌دانید، اظهار کرد: ملت ایران ملتی بزرگ، تاریخ‌ساز و بافرهنگ است و ایرانی‌ها به رغم همه بداخلاقی مستکبران و تحریم و فشار سیاسی دولت آمریکا در عرصه‌های مختلف علمی، صنعتی، پزشکی و علوم انسانی پیشتاز هستند و بنده نیز خودم را قطره کوچکی در دریای بیکران ملت ایران و خادم مردم می‌دانم.

کد خبر 148777
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز