همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با سی‌ ان ان در خصوص عوامل اختلاس اخیر، تلاش ایران در برقراری تفاهم ملی در سوریه و ادعای قصد ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا پاسخ داد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه زنده با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان آمریکا درباره اظهارات اوباما که از خروج نیروهای آمریکایی از عراق خبر داده است، در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال این اقدام، ایران به دنبال آموزش ارتش عراق خواهد بود؟ تصریح کرد: این اقدام بسیار خوبی است و باید زودتر از این انجام می‌شد، چنانچه 8-7 سال قبل صورت می‌گرفت، دیگر این تعداد از مردم عراق و حتی نیروهای آمریکایی کشته نمی‌شدند، البته دولت و ملت عراق هم هیچ گاه حضور نیروهای آمریکایی را در این کشور نپذیرفتند و دولت آمریکا مجبور به خروج نیروهایش از این کشور شده است.

 رئیس جمهور خاطر نشان کرد : دولت عراق دولتی مستقل است و مقامات این کشور تصمیم خواهند گرفت که نیروهای نظامی خود را چگونه آموزش دهند.

 احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا با خروج نیروهای آمریکایی حضور ایران در عراق پررنگ تر خواهد شد؟ تصریح کرد: ایران و عراق همواره رابطه‌ای ویژه و تاریخی با یکدیگر داشته‌اند و میان دو ملت به لحاظ تمدنی و تاریخی روابط فرهنگی و اعتقادی گسترده و در هم تنیده‌ای وجود دارد؛ لذا حضور یا عدم حضور نیروهای آمریکایی هیچ تاثیری در روابط ویژه و تاریخی دو کشور ندارد.

 رئیس جمهور در ادامه با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران با دولت ، مجلس و همه احزاب و گروه‌های عراقی رابطه صمیمی و دوستانه‌ای دارد، روابط موجود میان مردم دو کشور را بسیار گسترده و عمیق دانست و گفت: وجود بخش زیادی از زیارتگاه‌های مردم درعراق و ارتباط علما و مراجع دینی دو کشور روابط ایران و عراق را مستحکم تر کرده است، به گونه‌ای که در دنیا کمتر کشورهایی از چنین روابطی برخوردار می‌باشند، حتی جنگی که صدام با حمایت غربی‌ها علیه ایران به راه انداخت نتوانست در روابط دو کشور خللی ایجاد کند.

 احمدی نژاد در ادامه در پاسخ به سوالی درباره کشته شدن معمر قذافی رئیس جمهور لیبی، گفت: معتقدیم در همه جا باید اراده ملت‌ها حاکم باشد؛ چراکه عدالت، آزادی و احترام حق همه ملت هاست؛ البته این‌که مردم یا هر فردی کشته می‌شود، خوشحال کننده نیست و ای کاش همه به عدالت و احترام به حقوق ملت‌ها تن می‌دادند.

 رئیس جمهور با بیان این‌که اوایل شروع مخالفت‌های مردمی با دولت در لیبی به آنها توصیه کردیم که به جای درگیری، راه گفت‌وگو و تفاهم را در پیش بگیرند، اما توجهی به این توصیه نشد، خاطر نشان کرد: البته دخالت ناتو هم در تشدید درگیری‌ها بسیار موثر بود، در حالی که به جای دخالت نظامی می‌توانست، کمک کند تا مسائل با تفاهم و گفت‌وگو، سریعتر حل و فصل شود، اما ولع ناتو و برخی دولت‌های غربی برای تسلط بر منابع و نفت لیبی باعث شد تا شرایط در این کشور دشوارتر شود.

  ایران تلاش دارد بین دولت ومعترضین سوریه تفاهم ایجاد کند

 احمدی نژاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره اوضاع سوریه و عکس‌العمل ایران نسبت به آن با توجه به واکنش‌های اخیر ترکیه اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران نسبت به همه کشورهای دنیا از سیاست مستقل، مشخص و ثابتی برخوردار است. ایران خواهان عدالت، آزادی، احترام و حق حاکمیت ملی برای همه ملت‌ها حتی مردم اروپا و آمریکا است .

 رئیس جمهور با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران درگیری و کشتار را در همه جای دنیا محکوم کرده و معتقد است دولت‌ها و ملت‌ها می توانند تمام مسائل خود را با تفاهم و گفت و گو حل و فصل نمایند، گفت: نباید ناتو و هیچ کس دیگری هم از بیرون در امور داخلی کشورها دخالت کنند. به همه دولت‌ها و ملت‌ها توصیه می‌کنیم که با احترام و تفاهم مسائل خود را حل و فصل کنند و در مقابل هم بعضی کشورهای منطقه نباید به این کشور اسلحه بفرستند و دولت‌های اروپایی نیز باید از اعمال فشار و تحریک خودداری کنند.

 احمدی نژاد گفت : ایران تلاش دارد بین دولت و معترضین سوریه تفاهم و گفت‌وگو ایجاد کرده و آنها را به تلاش برای تفاهم تشویق کند، اما شرط تفاهم این است که هیچ کس در امور سوریه دخالت نکند.

 رئیس جمهور با اشاره به برخورد آمریکا با معترضین خاطر نشان کرد: دولت آمریکا به جای دستگیری و فشار بر مخالفین خود باید به مطالبات آنان توجه کند؛ چرا که مردم آمریکا هم حق دارند، آزادانه مطالبات و نیازهای خود را مطرح کنند و دولت‌ها باید در قبال خواسته‌های مردم خود پاسخگو باشند و در خصوص امنیت و حقوق مردم احساس مسئولیت کنند.

 دلیلی برای ترورسفیرعربستان ازسوی ایران وجود ندارد

 رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره ادعای اخیر آمریکا مبنی بر تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا، اظهارداشت: این موضوع را باید به طور ریشه‌ای مورد بررسی قرار داد؛ ادعاهای دولت آمریکا علیه ملت ایران 32 سال ادامه داشته و موضوع جدیدی نیست و در هر مقطعی از بهانه های مختلفی برای اعمال فشار بر ملت ایران استفاده کرده است.

 احمدی نژاد اظهارداشت: ایران تنها کشور منطقه بود که آزاد و مستقل شد و دموکراسی را برقرار کرد، امام راحل هم در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کردند که جمهوری اسلامی با همه کشورهای دنیا غیر از رژیم صهیونیستی دوست است و حتی اقدامات زشت دولت آمریکا در دوران شاه را نیز نادیده گرفتند، اما دولت آمریکا صدام را علیه ملت ایران تحریک کرد و زمانی که جنگ 8 ساله تمام شد، آنها به اعمال فشارهای سیاسی و تحریم با طرح بهانه هایی مانند نقض حقوق بشر، تروریسم و بهانه تراشی در موضوع هسته ای روی آوردند و امروز هم این ادعای اخیر را مطرح می کنند، در حالی که هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که ایران بخواهد سفیر کشور برادر خود را ترور کند .

 احمدی نژاد با بیان این‌که ملت ایران در حال پایه ریزی گفتمان عدالت و انسانیت در جهان است، اظهارداشت: مواجهه ما با اندیشه حاکم در آمریکا نیز گفتمان انسانی است و اصولا تقابل ملت ایران با دولت آمریکا تقابل نظامی و سیاسی نیست، بلکه تقابل انسانی است و زمانی که اعلام می‌کنیم به نفع آقای اوباما و آمریکا است که از منطقه خاورمیانه خارج شوند، آن را یک توصیه دوستانه و دلسوزانه و به نفع آمریکا می دانیم.

احمدی نژاد درادامه تصریح کرد: ایران و عربستان دو کشور برادر هستند و نمی توانند با هم درگیر باشند و نباید به ادعاهایی که دولت آمریکا همواره علیه ایران داشته است، توجه کرد.

 احمدی نژاد همچنین ضرورت ریشه‌یابی انگیزه دولت آمریکا برای طرح ادعاهای دروغین علیه ملت ایران را مورد تاکید قرار داد و گفت : درباره انگیزه آمریکا در خصوص ادعای اخیر فرضیات مختلفی مطرح است، عده‌ای معتقدند دولت آمریکا با این اقدام خود قصد دارد بر مسائل داخلی آمریکا سرپوش گذاشته و با القای این‌که امنیت ملی آمریکا به خطر افتاده، اعتراضات داخلی کشور خود را بپوشاند؛ از سویی دیگر نیز عده‌ای معتقدند طرح این ادعا علیه ایران، ادامه فشار بر ایران به منظور نجات رژیم صهیونیستی می‌باشد .

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران در قبال موضع عربستان نسبت به ادعای آمریکا، گفت: معتقدیم مواضع و مشکلات موجود، تحمیلی و تحت فشار و دخالت غربی‌ها می‌باشد و اگر این فشارها نباشد هیچ مشکلی بین کشورها بویژه ایران و عربستان وجود ندارد، همانطوری که سالانه یک میلیون نفر از مردم ایران به عربستان سفر می‌کنند و دو ملت از روابط صمیمی و خوبی برخوردار هستند.

 وی افزود: بعضی مشکلات موجود میان کشورهای منطقه و ایران و عربستان به خاطر دخالت غربی‌ها ایجاد شده است؛ همان طوری که پیش از این اینگونه مشکلات را بین ایران و مصر بوجود آوردند، در حالی که مشکل خاصی بین دو کشور نبود، منتهی غربی‌ها برای تسلط بر منطقه تلاش می‌کنند اختلاف و درگیری ایجاد کنند.

 احمدی نژاد اظهارداشت: اگر بین کشورهای منطقه اختلافی نباشد، دلیلی برای وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه وجود نداشته و این کشورها نمی‌توانند میلیاردها دلار سلاح خود را به دولت‌های منطقه به فروش برسانند.

 رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره موضع ایران در خصوص گزارش ویکی لیکس که در آن پادشاه عربستان خواستار مقابله جدی با ایران در موضوع هسته‌ای شده بود، گفت: ایران اطلاعاتی که تحت عنوان ویکی لیکس منتشر می‌شود را اقدامی برنامه‌ریزی شده می‌داند و هیچ گاه با استناد به چنین اطلاعاتی سیاست‌های خود را با دولت‌های منطقه تنظیم نمی‌کند، بلکه ما روابط و سیاست‌های خود را بر اساس منابع موثق و حقایق موجود در روابط میان دولت‌ها و ملت‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم.

 مشکل موجود با دولت آمریکا یک طرفه است

  احمدی نژاد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران غیر از رژیم صهیونیستی که آن را به خاطر اقدامات ضد انسانی ، نامشروع دانسته و به رسمیت نمی‌شناسد با هیچ یک از دولت‌ها و ملت‌های دنیا حتی مردم آمریکا مشکلی ندارد، گفت: مشکل موجود با دولت آمریکا هم یک موضوع یک طرفه و از جانب این دولت می‌باشد، اگر دولت آمریکا واقعاً به قرارداد الجزایر که در ماده 1 آن آمده است که آمریکا از هر گونه اقدام، علیه ایران خودداری کند، پایبند بود، امروز هیچ مشکلی وجود نداشت؛ اما متاسفانه دولت آمریکا این تعهد را به صورت یک‌جانبه نقض کرده است.

 ئییس جمهور با بیان این‌که ایران کشوری تاریخی ، بسیار وسیع و گسترده است که صدها سال با صلح و آرامش با همه ملت‌ها زندگی کرده است، تصریح کرد: دولت آمریکا و متحدانش همواره به طور یک جانبه با ملت ایران دشمنی کردند که دلیل اصلی آن وجود پایگاه‌های آمریکایی در منطقه و انعقاد میلیاردها دلار قرارداد تسلیحاتی با بعضی دولت‌های منطقه است؛ چرا که بدون ایجاد اختلاف و تهدید مصنوعی نمی‌تواند تسلیحات نظامی خود را به فروش برساند، لذا با توجه به این شرایط به همه کشورهای منطقه توصیه می‌کنیم تحت تاثیر دولت آمریکا و متحدینش قرار نگیرند.

 احمدی نژاد با اشاره به این‌که هزینه‌هایی که دولت آمریکا برای نگهداری پایگاه‌های نظامی خود در دنیا صرف می‌کند را می‌تواند برای رفع مشکل بیکاری و فقر مردم آمریکا هزینه کند، گفت: بیش از هزار میلیارد دلار بودجه نظامی آمریکاست که اگر خرج اقتصاد این کشور شود، دیگر لازم نیست جریانی مانند جریان وال استریت به وجود بیاید.

 رئیس جمهور تصریح کرد: هر جای دنیا که جنگ و اختلاف وجود دارد، ردپای آمریکا و متحدین آن مشاهده می‌شود.

ادعای آژانس علیه ایران

 احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و این‌که بسیاری از مقامات اروپایی معتقدند که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران دیوانگی است، اظهار داشت: در موضوع هسته‌ای ایران باید به چند نکته توجه داشت؛ ‌اول این‌که آمریکا و متحدینش این ادعا را علیه ایران مطرح می‌کنند، لذا موضوع جدیدی به شمار نمی‌رود؛ ‌دوم این‌که باید توجه داشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت سیطره چه کسانی قرار دارد؟ اگر واقعاً مستقل است چرا طی 40 سال گذشته حتی یک گزارش از فعالیت‌های هسته‌ای آمریکا و متحدین آن منتشر نکرده است ؟

 رئیس جمهور با اشاره به این‌که هر زمانی دولت آمریکا تصمیم می‌گیرد، علیه ملت ایران فشار بیاورد محتوی و شدت گزارشات آژانس نیز متناسب با آن تغییر می‌کند، خاطر نشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران می‌خواهد تا اثبات کند که در موضوع هسته‌ای منحرف نشده است و این مانند آن است که از کسی بخواهند ثابت کند که بیمار نیست؛ این منطق غلطی است؛ چرا که برای چیزی که وجود دارد می‌توان دلیل آورد.

 رئیس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به صراحت موضع خود را در خصوص سلاح هسته‌ای اعلام کرده و اعتقاد دارد کسانی که به دنبال بمب اتم هستند و یا آن را ذخیره می‌کنند، عقب افتاده سیاسی و نادان می باشند، زیرا دوره بمب اتم به پایان رسیده است.

 اقدام نظامی علیه ایران دیوانگی است

 احمدی نژاد در ادامه با طرح این سوال که چه دلیلی وجود دارد تا ایران همه فشارهای جهانی را برای ساختن نهایتا چند بمب اتمی که هیچ خاصیت و قابلیت استفاده نداشته و از سوی دیگر توان مقابله با زرادخانه‌های آمریکا را نیز ندارد، تحمل کند؟ گفت: بودجه سازمان اتمی ایران 250 میلیون دلار است که همه آن در راستای فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای استفاده می‌شود؛ اما دولت آمریکا فقط در یکسال 80 میلیارد دلار برای بازسازی بمب‌های اتمی خود هزینه کرده است ؛ قطعا ایرانی‌ها باهوش‌تر از این هستند و می‌دانند که با 250 میلیون دلار نمی‌توان با تسلیحات هسته‌ای گسترده آمریکا مقابله کرد؛ ضمن این‌که من هم معتقدم که هر نوع اقدام نظامی علیه ایران دیوانگی محض است .

 رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که دسترسی کامل به تاسیسات هسته‌ای ایران برای بازرسی ندارد، گفت: دسترسی کامل بهانه‌ای است که مجدداً برای اعمال فشار بر ایران مطرح شده است و این در حالی است که تمام مراکز هسته‌ای کشورمان زیر نظر دوربین‌های آژانس قرار دارد و جابجایی مواد تا یک صدم گرم نیز ثبت می‌شود.

 احمدی نژاد با تاکید بر این‌که خواسته آژانس بین‌المللی اتمی از ایران مبهم است؛ چراکه آنها به بهانه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای قصد دارند تمام مراکز دفاعی و حتی دفتر کار بنده را بازرسی کنند، گفت: قطعاً هیچ دولتی در دنیا چنین اجازه‌ای را به آنها نمی‌دهد و اصولا اساسنامه آژانس نیز مخالف این موضوع است.

 رئیس جمهور تصریح کرد: اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامات خود صداقت دارد، چرا گزارش روشنی از فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن منتشر نکرده و مشخص نمی‌کنند که چه اتفاقی در فوکوشیما رخ داده است؟ آیا واقعاً مواد 3.5% موجب این خسارات شد قطعاً این مواد چنین تبعاتی ندارد البته گزارشاتی در این خصوص به مدیر کل آژانس اتمی ارسال شده منتهی ایشان در جهت سرپوش گذاشتن به این موضوع حرکت می‌کند.

 احمدی نژاد با بیان این‌که آژانس بین‌المللی اتمی 6 سوال در موضوع هسته‌ای از ایران داشت که با اسناد ارائه شده از سوی ایران این 6 موضوع بررسی و حق به ایران داده شد، گفت: امروز این سوال مطرح است که اگر ایران با سیاست‌های آمریکا مخالف نبود و یکی از متحدان آن به شمار می‌رفت و چنانچه عضو دائم شورای امنیت بود آیا باز هم آژانس بین‌المللی هسته‌ای چنین ادعاهایی را علیه ایران مطرح می‌کرد؟ روشن است که هر کس در دنیا با سیاست‌های آمریکا مخالفت می‌کند به موضوعات مختلفی مانند تروریسم، داشتن بمب اتم، ضدیت با حقوق بشر و دیکتاتوری متهم می‌شود و این همه ادعاهای دولت آمریکا است که فاقد اعتبار و ارزش می‌باشد.

 رئیس جمهور با اشاره به این‌که تمام دیکتاتورهای جهان دوست و متحد آمریکا بوده و هستند، اظهار داشت: شاه ایران دوست صمیمی دولت آمریکا بود به گونه‌ای که دولتمردان آمریکا نه تنها کشتارهای صورت گرفته از سوی وی را محکوم نکردند، بلکه کوچکترین انتقادی نیز از شاه نداشتند و حاضر شدند در زمان او به ایران نیروگاه اتمی بدهند، اما از روزی که ایران مستقل شد و با سیاست‌های توسعه طلبانه آمریکا مخالفت کرد به انواع اتهامات محکوم شد.

احمدی نژاد با تاکید بر این‌که تمام دولت‌های کودتایی و دیکتاتورهای دنیا مورد حمایت دولت آمریکا و متحد آنها قرار دارند، خاطر نشان کرد: در 25 سال گذشته هیچ مقام ارشد ایرانی به لیبی سفر نکرده و رئیس جمهور لیبی هم سفری به ایران نداشته است، اما نمی توان یک رئیس جمهور و نخست وزیر اروپایی را پیدا کرد که به این کشور سفر نکرده باشد؛ این موضوع نمونه روشنی است که مشخص می‌کند، چه کسانی طرفدار دیکتاتورها هستند.

 رئیس جمهور با بیان این‌که بهتر است دولت آمریکا به جای اتهام‌زنی به دیگران با ادعاهای دروغین، سیاست‌های خود را اصلاح کند، گفت: امروز سیاست‌های این کشور در داخل آمریکا و در سطح بین‌المللی شکست خورده و دولتمردان آمریکایی باید بپذیرند که دوره استعمار به پایان رسیده و باید به استقلال و حقوق ملت‌ها احترام بگذارند.

 احمدی نژاد با اشاره به این‌که دولت‌های غربی 32 سال علیه ملت ایران اقدام کردند، اما به رغم تمامی این اقدامات امروز ایران پیشرفت کرده و آنها زیان کرده‌اند، اظهار داشت: اقدامات دولت آمریکا علیه ملت ایران جز این‌که این دولت را در منطقه و جهان منفور کند، هیچ ثمری برای این دولت نداشته است، لذا ضرورت دارد که دولت آمریکا در سیاست‌های خود در مواجهه با ملت‌ها تجدید نظر کند؛ این یک توصیه دلسوزانه است و اگر ما در این توصیه خود صادق نبودیم، باید آمریکا را به ادامه سیاست‌های اشتباه خود تشویق می‌کردیم تا در عراق و افغانستان هر چه بیشتر در باتلاق فرو بروند.

 احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره اظهارات کاترین اشتون برای آمادگی اتحادیه اروپا مبنی بر از سرگیری مذاکرات با ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگو و مذاکره استقبال کرده و آن را تنها راه حل رفع مسائل می‌داند. ایران همواره پیشنهاد داده که به جای تقابل راه همکاری و تعامل در پیش گرفته شود، حدود شش سال قبل نیز در صحن سازمان ملل پیشنهاد کردم که در موضوع غنی‌سازی کنسرسیومی با ایران تشکیل داده و به اتفاق هم در مسیر غنی سازی گام برداریم اما از این پیشنهاد استقبال نشد.

 رئیس جمهور در پاسخ به این‌که آیا ایران هنوز هم نسبت به پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم پایبند است، اظهارداشت: این پیشنهاد مربوط به آن مقطع زمانی بود؛ امروز هم پیشنهادات جدیدی مطرح است و آمادگی داریم در هر جایی از کشورمان که غنی سازی انجام می‌شود با هر کشوری که خواستار همکاری باشد، مشارکت کنیم ؛ همچنین در زمینه ساخت رآکتور و تجهیزات غنی سازی و ایجاد سایت‌های غنی سازی نیز می‌توانیم با سایر کشورها مشارکت و همکاری داشته باشیم و معتقدیم این گونه همکاری‌ها اندیشه‌ها را آرام آرام به هم نزدیک کرده و شک، تردیدها و بی‌اعتمادی را از بین می‌برد.

 نمی‌توان ایران را در منطقه و جهان نادیده گرفت

 احمدی نژاد با تاکید بر این‌که ایران را نمی‌توان در منطقه و جهان نادیده گرفت، با طرح این سوال که غربی‌ها تا چه زمانی قصد دارند به این گونه اقدامات خود ادامه دهند؟ آنها را به مطالعه تاریخ ایران توصیه کرد و گفت: ایرانی‌ها تنها ملتی هستند که هیچ گاه دشمن پیروز نداشته‌اند؛ ملت ایران دوست همه ملت هاست و به نفع همه است که با ملت ایران همکاری کنند، اما مشکل اینجاست که غربی‌ها قصد دارند از موضع قدرت و زور با ملت ایران برخورد کنند، در حالی که هیچ ملتی چنین رفتاری را نمی‌پذیرد.

 رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره تاریخ ایران قبل از اسلام، تصریح کرد: تاریخ و فرهنگ ملت ایران افتخارآمیز است؛ چراکه جنایاتی که در تاریخ اروپا وجود دارد و جنگ‌های داخلی و کشتارهایی که در آمریکا و سایر نقاط دنیا رخ داده، در ایران وجود نداشته است. ایران همواره کانون دوستی، تمدن و فرهنگ است؛ البته این بدان معنا نیست که هیچ ضعفی نبوده و حاکمان نالایقی در ایران وجود نداشته‌اند، در ایران هیچ کس به اینگونه رفتارهای اشتباه افتخار نمی‌کند، آنچه در طول تاریخ افتخار آمیز بوده حرکت واندیشه تعالی بخش ملت ایران بوده است.

 صهیونیست‌ها دین ندارند

 احمدی نژاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال رژیم صهیونیستی اظهار داشت :رژیم صهیونیستی را حزب بسیار پیچیده و مخوف می‌دانیم و با اندیشه صهیونیستی مخالفیم و معتقدیم صهیونیست‌ها نه مسیحی هستند و نه یهودی و اصولا دین ندارند و دین آنها ثروت و سلطه سیاسی است.

 رئیس جمهورافزود: صهیونیست‌ها حداکثر 10 هزار عضو و حدود 2 هزار عضو اصلی دارند که بخشی از آنها در آمریکا و بخشی در اروپا حضور دارند؛ صهیونیست‌ها یک گروه نژاد پرست هستند که خودشان را برتر از دیگران می‌دانند.

 احمدی نژاد خاطر نشان کرد: عده زیادی مردم بدبخت و فقیر هم با وعده نجات از فقر و داشتن شغل مناسب و مسکن از سایر کشورها به سرزمین های اشغالی منتقل شده‌اند، اما امروز همان مردم به مخالفان سیاست‌های صهیونیست‌ها تبدیل شده و اخیراً چند صد هزار نفر از آنان علیه صهیونیست‌ها در تل آویو تظاهرات کردند، مشکل اصلی در سرزمین‌های اشغالی این است که ملت فلسطین از حق انتخاب محروم شدند و چنانچه اجازه داده شود، تا ملت فلسطین به طور آزادانه سرنوشت خود را انتخاب کنند، مشکلی هم وجود نخواهد داشت.

 رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا مباحث مطرح شده در خصوص ایجاد سیستم پارلمانی در ایران را موضعی علیه دولت می‌دانید، اظهار داشت: چنین برداشتی ندارم و فکر نمی‌کنم مشکلی در این خصوص وجود داشته باشد، ضمن اینکه در قانون اساسی مکانیزم تغییر این قانون پیش‌بینی شده است.

 احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره اختیارات رئیس جمهور ایران در قانون اساسی، گفت: بدون تردید همه روسای جمهور دنیا با محدودیت‌های قانونی و بعضاً غیر قانونی در حوزه اختیارات خود مواجه هستند و این‌گونه نیست که روسای جمهور دنیا هر تصمیمی که بگیرند را بتوانند اجرایی کنند؛ حتی آقای اوباما هم هر تصمیمی را حتما نمی‌تواند اجرایی کند.

 رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار سی ان ان در خصوص تصمیم‌گیر نهایی در ایران و این‌که غربی‌ها به خاطر این موضوع برای مذاکره با ایران با چالش مواجه هستند ، تصریح کرد: اگر غربی‌ها برای مذاکره با هر فردی که از طرف حکومت و دولت برای مذاکره تعیین می‌شود، صادقانه گام بردارند، همه از نتایج آن استقبال خواهند کرد مشکل این است که غربی‌ها برای داشتن نگاه مثبت، انسجام و اتحاد ندارند، بلکه آنها برای مخالفت، حمله، کشتار و اعمال فشار همیشه متحد بوده و اتفاق نظر دارند.

  در ایران هیچ کس تحت عنوان زندانی سیاسی وجود ندارد

 احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری و وجود زندانی سیاسی در ایران و برخورد با سران اغتشاشات اظهارداشت: در ایران هیچ کس تحت عنوان زندانی سیاسی وجود ندارد و کسانی هم که بعضاً پس از انتخابات بازداشت شده‌اند، هیچ کدام با شکایت دولت نبوده است. دستگاه قضایی در ایران مستقل از دولت بوده و تحت تاثیر دولت هم نیست و چه بسا بعضی مواقع قوه قضاییه با نظریات رئیس قوه مجریه نیز مخالف باشد.

 رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در ایران قانون حاکم است و قوه قضاییه نیز بر اساس آن عمل می‌کند، هر کس هم از قانون تخلف کند، باید پاسخگو باشد؛ البته بنده از شرایطی که وجود دارد خوشحال نیستم و دوست ندارم هیچ کس با محدودیت مواجه بوده و زندانی باشد بدون تردید در آمریکا هم چنین نیست که کاندیدای ریاست جمهوری مصونیت قضایی داشته باشد و به طور مثال اگر آقای الگور به عنوان رقیب آقای اوباما نیز از قانون تخلف کند و مرتکب جرم شود قاضی و پلیس با او برخورد خواهند کرد.

  اعضای دولت در هیچ تخلفی دخالت ندارند

 رئیس جمهور در پاسخ به سوال مجری شبکه سی ان ان مبنی بر این‌که شما در جهان به عنوان شخصیتی پاک‌دست و ساده زیست شهره هستید، اما اخیراً اتهام فساد مالی به برخی از نزدیکان شما در دولت وارد شده است، ‌تصریح کرد : هیچ کدام از اعضای دولت در هیچ تخلفی دخالتی ندارند و هیچ اتهامی متوجه مجموعه دولت و نزدیکان بنده نیست و همگان خواهند دید که پس از رسیدگی به این موضوع از سوی دستگاه قضایی، هیچ اتهامی به دولت وارد نخواهد بود.

 احمدی نژاد خاطر نشان کرد: متاسفانه عده‌ای در کشور مدتی است که هر اتفاقی را به همکاران بنده نسبت می‌دهند و بنده نیز تاکنون هیچ تصمیمی برای پاسخگویی و شکایت نگرفته‌ام؛ چراکه علاقمند هستم این فضای آزاد همچنان ادامه پیدا کند و اطمینان دارم که این عده نمی‌توانند هیچ اتهامی را در مراجع قضایی علیه دولت به اثبات برسانند، اتهاماتی مانند فساد مالی علیه دولت پیش از آنکه موضوعی قضایی باشد، بیشتر اقدامی سیاسی و ژورنالیستی است .

 احمدی نژاد خاطر نشان کرد: قبل از انتخابات 88 به دولت اتهام زدند که یک میلیارد دلار در حساب‌های دولت تخلف شده است که این یک اقدام کاملا سیاسی بود و همان موقع اعلام کردم که چنین تخلفی وجود ندارد به لحاظ این‌که انتخابات بود طرف‌های مقابل بر این اتهام اصرار داشتند که با رسیدگی دو مرجع قانونی که زیر نظر قوای مقننه و قضاییه بودند، مشخص شد که حق با دولت بوده و اشتباه از سوی طرف مقابل بوده است، بدون شک با رسیدگی قضایی به این مورد اخیر هم اعلام خواهد شد که اشتباه از سوی دولت نبوده و از جانب خودشان بوده است.

 وی افزود: دولت به صراحت اعلام کرده که هر کس به اندازه یک ریال تخلف کند با او برخورد خواهد کرد، اما متاسفانه اخلاق دموکراسی غربی به ایران نیز سرایت کرده و عده‌ای بدون هیچ دلیلی به دیگران تهمت و افترا می‌زنند.

رئیس جمهور با تاکید بر این‌که سیستم بانکی کشور عادلانه نیست و دولت همواره به دنبال اصلاح آن بوده است، تصریح کرد: ‌اصلاح سیستم بانکی فریاد شش ساله دولت است، همچنان که بانک‌ها، اقتصاد آمریکا و اروپا را نابود کرده‌اند در ایران نیز این خطر وجود دارد.

 احمدی نژاد در پاسخ به این‌که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، دو کشور ترکیه و ایران از لحاظ اقتصادی در یک سطح قرار داشتند، اما امروز ترکیه نسبت به ایران پیشرفته‌تر به نظر می‌رسد، گفت: البته شرایط دو کشور متفاوت است؛ البته جمهوری اسلامی ایران از پیشرفت ترکیه خوشحال است، اما باید توجه داشت که ترکیه 8 سال جنگ تحمیلی و 30 سال تحریم را تجربه نکرده است؛ اما با وجود همه این شرایط، ملت ایران در بسیاری از بخش‌ها پیشگام‌تر از ترکیه است، ضمن این‌که ترکیه 300 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد و ایران تقریبا هیچ بدهی ندارد، پس نمی‌توان گفت که از لحاظ اقتصادی از ایران جلوتر است.

 وی افزود : به لحاظ علمی هم ایران از پیشرفت بسیار بالایی برخوردار است، اما ملت ایران هیچ وقت خود را با ترکیه مقایسه نمی‌کند و البته معتقدیم که دو کشور مکمل یکدیگر هستند و مهم این است که دو کشور در حال پیشرفت هستند.

 رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اقتصاد ایران متکی به داخل کشور بوده و از رشد پایداری هم برخوردار است؛ ملت ایران به رغم همه فشارها و تحریم‌های سنگین کشورهای غربی روی پای خود ایستاده و کشور را ساخته است و آنچه روشن است آینده متعلق به ملت ایران است .

 احمدی نژاد در پاسخ به این اظهارنظر مجری شبکه سی ان ان مبنی بر این‌که طبق نظر سنجی‌ها محبوبیت ایران در بین ملت‌ها کاهش یافته است، اظهار داشت: برای این‌که به همه مباحث در این خصوص پایان داده شود، می‌توان یک آزمایش عینی و عملی انجام داد، آقای اوباما و هر کدام از سران اروپایی و بنده می‌توانیم در بین مردم هر کشوری که غربی‌ها مایل بودند، حضور پیدا کنیم و عکس‌العمل مردم می‌تواند بهترین پاسخ به همه ادعاها علیه کاهش محبوبیت ایران در بین ملت‌ها باشد.

 رئیس جمهور با بیان این‌که دولت آمریکا و برخی دولت‌های غربی آرزو دارند که ایران از جغرافیای جهان حذف شود، اما باید بدانند که هیچ گاه این اتفاق نخواهد افتاد، تصریح کرد: هیچ کس در طول تاریخ نتوانسته ایران را از معادلات جهانی حذف کند و کسانی سود بردند که دوست ملت ایران بودند؛ در طول تاریخ هیچ کس طعم پیروزی را در مقابله با ملت ایران نچشیده است و ایرانیان همواره با اندیشه و فرهنگ، دشمنان خود را مغلوب کردند.

 احمدی نژاد با بیان این‌که رفع مشکلات جهانی نیازمند مشارکت همه ملت‌هاست، اظهارداشت: متاسفانه سران اروپا و آمریکا همچنان دوره استعمار و برده‌داری را در ذهن خود دارند و خودشان را برتر از کشورهای فقیر می‌دانند و این ریشه اصلی همه مشکلات دنیاست که باید برای اصلاح این ذهنیت غلط تلاش کرد.

 رئیس جمهور تصریح کرد: همه باید برای رفع مشکلات جهان همفکری و مشارکت داشته باشند و همه ملت‌ها صادقانه ایده‌های خود را برای نجات جهان و ساختن دنیای عاری از فقر، کینه و دشمنی مطرح کنند.

کد خبر 149121
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز