همشهری آنلاین: دهمین دوسالانه سفال و سرامیک با حضور مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و دو میهمان خارجی این دوسالانه به نام‌های رولند سامر از اتریش و اسماعیل یاردیمچی از ترکیه در موزه امام علی (ع) دیروز 22 مهر در تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا، این درحالی است که روز پنج‌شنبه نیز طی مراسمی این دوسالانه در سمنان نیز آغاز شد.

شالویی در این مراسم سفال را هنری قدسی و ملکوتی دانست و گفت: اولین کسی که هنر سفال را به ما آموخت؛ خداوند متعال بود که آدمی محصول آمیخته شدن خاک و آب و دمیدن روح خدایی و الهی در آن است. سفال ریشه در باورهای ملی و دینی ما دارد.

وی، تاریخ هنر سفال را مربوط به گذشته‌های دور تاریخ ایران زمین عنوان کرد و گفت: آنچه از آثار سفالی به دست می‌آید چه در اماکن دور افتاده و دوره اولیه باستان، بشر از ابتدا با این هنر مانوس بوده است به همین دلیل تاریخ هنری سفال به سالیان متمادی برمی‌گردد. سفال به دلیل محتوای عمیق بیشتر از هنرهای وارداتی مورد توجه ماست.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در ادامه گفت: سال آینده که مهم‌ترین رویداد هنری برای هنرمندان جوان در یکی از کشورهای اروپایی(اتریش) را خواهیم داشت و به مدت یک ماه برگزار خواهد شد از هنرمندان سفال و سرامیک نیز دعوت خواهیم کرد.

وی گفت: از همان ابتدا تلاشم بر این بود که دوسالانه در خارج از تهران برگزار شود اما بعضی از متولیان امر گفتند که نمایشگاه‌ها هم در تهران باشد و هم در محل برگزاری دوسالانه که همزمان در تهران، شاهرود و سمنان برگزار شد.

شالویی با اشاره به تاسیس خانه سفال در فرهنگسرای رازی گفت: ما در نهمین دوسالانه قول ایجاد خانه سفال را داده بودیم و عمل نکردیم اما آقای پرویزی مدیر فرهنگسرای رازی این وظیفه را برعهده گرفتند و ما در تجهیز این خانه یاری خواهیم کرد.

البته نباید به این خانه سفال در تهران اکتفا کنیم بلکه شهرهای بسیاری داریم که سفالگران علاقمند و مستعدی دارند و نیازمند تاسیس چنین خانه‌ای هستند.

وی در ادامه گفت: در دوسالانه پنجاه و چهارم ونیز دو هنرمند سفالگر و کارهای سفالی آنها را فرستادیم که برخی خرده می‌گرفتند اما بی‌ینال ونیز این محدودیت را ایجاد نکرده چون هر کشوری فرهنگ و هنر و تمدن خود را ارائه می‌کند.

ارزش این گونه مراکز به این است که هر کشور با هنر متعلق به خود شرکت کند، به همین دلیل به این هنر قدسی توجه می‌کنیم و آثار سفالی خودمان را به ونیز فرستادیم.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با اشاره به مصوبه جدید مجلس در مورد اختصاص یکدهم درصدی بودجه امسال به خرید آثار هنری گفت: البته توقع این است که این بودجه بیشتر شود، بر اساس مصوبه مجلس دستگاه‌های دیگر مکلف‌اند که آثار هنری را خریداری کنند که امیدواریم این مصوبه سال آینده نیز گنجانده شود.

بر این اساس از دستگاه‌های دولتی دعوت می‌کنیم که آثار برگزیده اولین دوسالانه امسال را که توسط هنرمندان درجه اول کشور آفریده شده، خریداری کنند تا در چرخه اقتصاد هنر نقش مهمی را ایفاکنند.

در این مراسم بهزاد اژدری (دبیر دهمین دوسالانه ملی سفال معاصر ایران) با اشاره به رشد کمی و کیفی آثار در این دوره دو سالانه گفت: در این دوره رشد کمی 250 درصدی آثار راشاهد هستیم و به لحاظ کیفی نیز عمده آثار با ایده‌های نو، به کارگیری فنون و مواد جدید، تنوع آثار و توجه هنرمندان به هویت بومی ارائه شده است که حاصل آموزش‌هایی است که در دو سال اخیر در حوزه سفال انجام شده است.

اژدری گفت: نگاه تخصصی‌تر در این دوره دوسالانه موجب شد بخش‌هایی مانند نقش بر روی سطوح، سرامیک دیزاین و آثار سفال درحوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی نیز به بخش‌های دیگر اضافه شود.

دبیر دهمین دوسالانه ملی سفال و سرامیک گفت: امسال اکسپوی هنر سفال را خواهیم داشت. خانه سفال نیز در فرهنگسرای رازی با کمک آقای پرویزی تاسیس می‌شود که برای تجهیز آن نیازمند کمک مرکز هنرهای تجسمی هستیم.

در ادامه این مراسم نمایشگاه آثار برگزیده با حضور مسئولان و هنرمندان ایرانی و دو هنرمند خارجی در موزه امام علی افتتاح شد.

در این دوره دوسالانه335 اثر از 196 هنرمند از 23 استان کشور در موزه هنر امام علی (ع) و فرهنگسرای کوشش شهرستان سمنان به نمایش درآمده است.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی با حضور هنرمندان خارجی و ایرانی درطول برگزاری دوسالانه در موزه امام علی (ع) و فرهنگسرای کوشش سمنان از دیگر برنامه‌های این دوره دو سالانه سفال است.

در این دوسالانه 20 کارگاه آموزشی برگزار می‌شود که اولین نشست و کارگاه دو سالانه با حضور اسماعیل یاردیمچی با موضوع سفالگران ترکیه و تکنیک ساگار در سفال امروز مهرماه در فرهنگسرای کوشش سمنان و دومین کارگاه با حضور رولند سامر هنرمند اتریش با موضوع روش پخت lost glaze روز یکشنبه 24 مهرماه ساعت 9 صبح تا 17 مهر موزه امام علی (ع) برگزار می‌شود.

دهمین دوسالانه ملی سفال معاصر ایران ازسوی مرکز هنرهای تجسمی، همکاری انجمن هنرمندان سفالگر ایران، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و موزه هنر امام علی (ع) 22 مهر تا پایان آبان ماه برگزار می‌شود.

 

کد خبر 148457

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز