نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، اسم بسیار زیبا و به‌روزشده‌ای دارد، انسان با شنیدن آن احساس خوبی پیدا می‌کند و افتخار می‌کند که چنین نمایشگاه‌هایی در ایران چند سالی است که برگزار می‌شوند.

 رسانه های دیجیتال

خبرنگار همشهری که برای دیدن این نمایشگاه که برخلاف نمایشگاه‌های اینچنینی در سایر کشورها، در ایران جنبه فروشگاهی هم دارد به مصلای تهران رفته، گزارش می‌دهد:
از این می‌گذریم که ابتدا از نمایشگاه فراورده‌های غذایی باید می‌گذشتی تا به نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال می‌رسیدی و این را هم نادیده می‌گیریم که چنین نمایشگاهی‌ بین‌المللی شده و صرفا به همین خاطر هم که شده باید کمی به فضایی که اطراف آن است توجه شود تا آشغال‌ها و زباله‌ها و مانده غذاها روی چمن‌ها و روبه‌روی سالن اصلی نمایشگاه چشم بازدیدکنندگان و غرفه‌داران داخلی و خارجی را نیازارد.

با تمام این حرف‌ها سالن نمایشگاه چشم‌انداز بهتری نسبت به سال قبل یافته است، هرچند تزئین غرفه‌ها زیاد با هم همخوانی ندارد و گاهی به‌اصطلاح تو ذوق می‌زند. آنقدر آلودگی صوتی هست که فقط با داد زدن می‌توانی صدای غرفه‌داران را بشنوی. یکی از موضوعاتی که خیلی در نمایشگاه به چشم می‌خورد وفور نرم‌افزارهای مذهبی و قرآنی ساخت کشورمان است، واقعا جای خوشحالی دارد که ما در این زمینه بسیار پیشرفت کرده‌ایم که البته بر می‌گردد به سرمایه‌گذاری مناسب، حمایت دولت و جوانان متخصص علاقه‌مند به این عرصه که سبب شده علاوه بر تولید، صادرات خوب و موفقی داشته باشیم.

بخش دیگری که شاید همگان آن را دیده باشند بخش نرم‌افزارهای مربوط به جنگ نرم است که غرفه‌های متعددی نیز دارد و در آن نرم‌افزارهایی برای این منظور تولید شده است. شاید بتوان گفت بازی‌های رایانه‌ای و ساخت بازی، جالب‌ترین بخش نمایشگاه بود که در جای مناسبی هم واقع‌شده و بازدیدکنندگان زیادی را هم به‌خود جلب کرده بود. ارائه بازی‌هایی در این غرفه که تولید داخل است و از نظر گرافیک و محتوا نیز در سطح خوبی قرار دارد بازدید‌کننده را به وجد می‌آورد. غرفه پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات)هم از غرفه‌های نسبتا شلوغ بود.

این غرفه بسته کاملی از کارها و توصیه‌های خود به کاربران برای حفظ امنیت در فضای سایبر را به بازدیدکنندگانش می‌داد. یکی از شگفت‌انگیزترین مسائل در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال فروش نرم‌افزار‌های خارجی است که شرکت‌ها قفل آنها را شکسته‌اند یا به رایگان دانلود کرده و در مجموعه‌هایی به فروش می‌رسانند. البته استقبال هم از این غرفه‌ها خوب بود. به‌عنوان مثال در یکی از این غرفه‌ها مستند‌های برجسته طبیعت دیده می‌شد که فقط یکی از آنها به نام مستند سیاره زمین با مبلغی حدود 25 میلیون دلار و طی مدت 5 سال ساخته شده است و به گفته غرفه‌دار مربوطه در ترکیه با قیمت 80 دلار به فروش می‌رسد، درحالی‌که این مستند در نمایشگاه با بهای 14 هزار تومان قابل خریداری بود و مهر تایید وزارت ارشاد را نیز داشت، مستند نجوم که به‌گفته این مسئول غرفه 120 پوند در کشورهای اروپایی به فروش می‌رسد در اینجا با ‌ قیمت 10 تا 15 هزار تومان قابل خریداری است.

یکی از غرفه‌داران گفت: ما کپی‌کنندگان فرهنگی خوبی هستیم خدا را شکر که به سازمان تجارت جهانی نپیوسته‌ایم وگرنه تولید‌کنندگان خارجی بلافاصله شکایت می‌کردند. نرم‌افزار‌ها و سی‌دی‌های حاوی موسیقی موسیقی‌دانان معروف و بزرگ و فیلم آموزشی که به همین صورت بسته‌بندی شده و به فروش می‌رسند در تمام نمایشگاه به چشم می‌خورد. محمدی یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه به همشهری گفت: کارت‌های اعتباری که برای خرید از بانک داخل نمایشگاه خریده است مشکل دارد چرا که اولا نمی‌توان با آن چند نمونه از یک محصول را از یک غرفه خریداری کرد و ثانیا خرید با کارت گران‌تر از زمانی است که پول را نقدا پرداخت می‌کنی.

انتظار این است که زمینه‌سازی‌ برای نهادینه‌شدن رعایت حق کپی رایت که بسیاری از تولیدکنندگان نرم‌افزار داخل را ورشکسته کرده، از ارگان‌های دولتی و به‌ویژه وزارت ارشاد آغاز شود. تلاش‌های زیادی در این وزارتخانه برای رعایت این قانون جهت تولیدات داخلی و حمایت از آنها صورت گرفته ولی مهر تایید وزارت ارشاد بر محصولات قفل شکسته و محصولاتی که حق داریم فقط یک نسخه از آن را دانلود کنیم و حق تکثیر و فروش آن را نداریم وجهه چندان خوبی ندارد. لازم به ذکر است این نمایشگاه که فردا به پایان می‌رسد در 90 هزار مترمربع از مساحت مصلا در 19 بخش، در قالب بیش از 900 غرفه و با حضور نمایندگانی از30 کشور برپا شده است.

طاهره ساعدی

کد خبر 148380
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز