با وجود گذشت 6 ماه از سال‌جاری تا‌کنون هیچ آماری درخصوص میزان ایجاد اشتغال در این مدت اعلام نشده و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز هفته گذشته ضمن خودداری از اعلام نرخ بیکاری، مرکز آمار را مسئول انجام این وظیفه عنوان کرد.

 هادی مقدسی،

این در حالی است که وعده‌های تبلیغاتی دولت درباره ایجاد2.5 میلیون شغل در سال 90 روز به روز بیشتر و پررنگ‌تر می‌شود. همین مسئله موجب شده تا کارشناسان و نهادهای نظارتی به‌شدت به این وعده دولت تردید داشته باشند. با هادی مقدسی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • ایجاد 2.5میلیون شغل را در چه مرحله‌ای می‌بینید ؟

ببینید اشتغال با اختصاص اعتبار ایجاد می‌شود. در سال‌جاری نیز با نظر رئیس‌جمهوری 58 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به این امر اختصاص یافت اما تا‌کنون حتی یک ریال از این اعتبارات پرداخت نشده است.

  • اما مسئولان آمارهای متفاوتی از ایجاد شغل می‌دهند.

نه‌تنها تا‌کنون تسهیلاتی برای این برنامه اختصاص داده نشده بلکه هیچ گزارش مستندی هم از سوی دولت در این رابطه منتشر نشده که بتوان به آن استناد کرد.

  • آیا با وجود این فکر می‌کنید امکان دستیابی به اهداف اعلام شده تا پایان سال وجود داشته باشد؟

اساسا ظرفیت چنین برنامه‌ای در اقتصاد کشورمان هست. اما این کار نیاز به یک برنامه و عزم جدی دارد. به‌هرحال دولت نشان داده است که توانسته در برخی بخش‌ها مانند مسکن با اجرای طرح‌هایی از جمله طرح مسکن مهر آرامش را به بازار برگرداند. به همین جهت اگر یک برنامه منسجم به‌منظور ایجاد اشتغال به‌اجرا دربیاید حتما دستیابی به اهداف تعیین شده قابل تحقق خواهد بود اما تا‌کنون که اینچنین به‌نظر نمی‌رسد.

مجلس هم به اعتبار فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند به آمارهایی که دولتمردان می‌دهند اعتماد کنید، منتظر این است که دولت آماری در این باره ارائه دهد اما تا‌کنون دولت هیچ آماری نداده است.

  • آیا مجلس بررسی خاصی در مورد وعده اشتغال‌زایی دولت در سال‌جاری داشته و آیا با قوه مجریه در این رابطه رایزنی داشته است؟

بحث ایجاد اشتغال و شعارهایی که در این ارتباط داده شده هیچ ارتباطی با مجلس ندارد و صرفا مسائلی است که خود دولت آن را شروع کرده اما بنده به‌عنوان یکی از اعضای شورای‌عالی اشتغال از طرف مجلس پیگیر این مطلب هستم که مکانیسم تحقق این امر چیست و به چه شکلی دولت می‌خواهد در سال‌جاری 2.5 میلیون شغل ایجاد کند. هفتمین ماه از سال هم در حال سپری شدن است و باز هم می‌گویند که قرار است2.5میلیون شغل در کشور ایجاد شود. ما هم‌اکنون پیگیر این مسئله هستیم که در 5 ماه باقیمانده چگونه این امر قرار است محقق شود.

  • آیا قوه مقننه در این ارتباط برنامه‌ها و قوانین حمایتی‌ای درنظر دارد؟

کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن احترام اهداف تعیین شده برای دستیابی به ایجاد2.5میلیون شغل، نمی‌تواند اجازه دهد که تا تحقق این امر بسیاری از جوانان سرگردان و جویای کار باشند و هیچ درآمدی هم نداشته باشند.

بر همین اساس طرحی در این کمیسیون تحت‌عنوان صندوق حمایت از بیکاران جویندگان کار تصویب کرده که هم‌اکنون آماده ورود به صحن و طرح در صحن علنی است که احتمالا هفته آینده مطرح خواهد شد. براساس این طرح جویندگان تحت‌پوشش بیمه قرار می‌گیرند و تا زمانی که این اهداف و شعارهای دولت تحقق پیدا کند کمک‌هزینه زندگی برای آنها درنظر گرفته می‌شود.

کد خبر 147199
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز