همشهری آنلاین: رئیس بخش مولکولی دپارتمان ژنتیک بیمارستان فوق تخصصی صارم گفت: تشخیص بیماری های ژنتیکی، پیش از بارداری با بکارگیری روش "تشخیص پیش از لانه گزینی"(PGD) با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته مولکولی در کشور امکانپذیر شد .

pgd

دکتر مهرداد نوروزی نیا گفت: "PGD تنها روشی است که بدون سقط درمانی از تولد کودکان مبتلا به بیماری های ژنتیکی جلوگیری خواهد کرد."

او افزود: "در این روش پس از انجام آزمایش روی جنین از بارداری با جنین هایی که دچار اختلال های ژنتیکی هستند، جلوگیری می شود."

به گفته دکتر نوروزی نیا در این روش آزمایش روی جنین هشت سلولی که حاصل لقاح مصنوعی (IVF) است، انجام می شود و در صورت اطمینان از سالم بودن جنین، او را به رحم مادر منتقل می کنند تا به رشد طبیعی خود ادامه دهد .

دکتر نوروزی نیا گفت: "روش PGD بهترین، موثرترین و بی خطرترین روش پیشگیری از بیماری هایی همچون تالاسمی،کمخونی سلول داسی شکل، انواع عقب ماندگی های ذهنی، ناشنوایی، نابینایی و انواع سرطان ها به شمار می رود."

رئیس بخش مولکولی دپارتمان ژنتیک بیمارستان فوق تخصصی صارم افزود: "در مواردی که خانواده ای دارای فرزند مبتلا به یک بیماری ژنتیکی باشند، مانند خانواده هایی که دارای فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور هستند، تنها راهی که تاکنون برای جلوگیری از به دنیا آمدن بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور وجود داشت، تشخیص پیش از تولد از طریق آزمایش مایع آمینوتیک(آمنیوسنتز) یا نمونه برداری از پرزهای جنینی بوده است. در صورت ابتلای جنین به بیماری مورد آزمایش، ختم حاملگی از طریق سقط جنین انجام می شده است."

وی افزود: هرچند آزمایش جنین مبتلا به تالاسمی، توانسته از تولد بیماران مبتلا به تالاسمی جلوگیری کند، اما این شیوه ممکن است عوارضی برای مادر به دنبال داشته است .

دکتر نوروزی نیا با اشاره به اینکه سقط جنین های مبتلا به تالاسمی در هفته های15 تا 19 بارداری یکی از علل استرس های زمان بارداری به شمار می رود، یادآور شد: تحقیقات نشان می دهد که پیامدهای استرس روانی سقط روی مادر گاهی به اندازه تحمل استرس برای فردی است که در جنگ شرکت کرده است .

رئیس بخش مولکولی دپارتمان ژنتیک بیمارستان فوق تخصصی صارم اظهار داشت: "در مقایسه با سایر  تشخیص های رایج پیش از تولد تشخیص پیش از بارداری، PGD اصولا بی خطر و بدون هیچ یک از عوارض فوق است."

more  روش‌های انتخاب جنسیت جنین رایج‌تر می‌شود

more  پارلمان آلمان آزمایش ژنتیکی رویان‌های انسانی را تصویب کرد

کد خبر 146894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز